شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند» کار فروشندگان مواد مخدر بود/ تحریم‌ها الگوی مصرف معتادان را عوض کرد
11 دی 1399 - 13:21
بازدید 198
6

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند» کار فروشندگان مواد مخدر بود که با کمک دستگاه‌ها کنترل و مدیریت شد. به گزارش گفتمان زاگرس: از شهرکرد فرید براتی، صبح امروز در حاشیه سفر به چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مرکز جامع درمانی و بازتوانی اعتیاد برای اولین‌بار کلید خورده و […]

پ
پ

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند» کار فروشندگان مواد مخدر بود که با کمک دستگاه‌ها کنترل و مدیریت شد.


به گزارش گفتمان زاگرس: از شهرکرد فرید براتی، صبح امروز در حاشیه سفر به چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مرکز جامع درمانی و بازتوانی اعتیاد برای اولین‌بار کلید خورده و مراکز آن در تمام استان‌های کشور تا ۲۲ بهمن افتتاح خواهد شد، گفت: بازدید از این مرکز و بررسی وضعیت روستای چنارمحمودی و باشگاه مثبت و خدمات درمانی روستا که وظیفه معرفی و حمایت از بیماران را بر عهده دارد از جمله اهداف سفر به این استان است.

حضور ۱۰۰ معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتاد متجاهر در این استان زیاد است، افزود: حضور ۱۰۰ معتاد متجاهر در چهارمحال و بختیاری رقم بالایی است زیراکه معتاد متجاهر به معنای دقیق کلمه در این استان وجود ندارد و شرایط خانواده‌ها بیانگر این ادعا است، مگر اینکه تصور کنیم خانواده‌ها به قضات مراجعه و بیماران را تحت عنوان معتاد متجاهر به دستگاه قضا معرفی می‌کنند اما اگر غیر از این تصور باشد این تعداد معتاد متجاهر در استان نگران‌کننده است.

براتی بیان کرد: طبق آخرین آمار دو میلیون و ۸۸۰ نفر مصرف‌کننده مستمر مواد و معتاد در کشور وجود دارد و یک میلیون و دویست نفر هم به صورت تفننی مواد مصرف می‌کنند که این آمار برخلاف الگوی رایج دنیا است زیراکه همه جای دنیا مصرف تفننی بیشترین آمار را دارد.

وی ادامه داد: از این تعداد نزدیک به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به مراکز درمانی کشوری مراجعه داشته‌اند که از این تعداد ۷ هزار و ۴۱۰ نفر به مراکز سرپایی مراجعه کردند و عمده دارویی مصرف شده در این مراکز متادون است.

فعالیت یک هزار و ۲۰۰ مرکز اقامتی و کمپ برای معتادان

براتی گفت: یک هزار و ۲۰۰ مرکز اقامتی یا کمپ در کشور فعال است که ۵۵۳ کمپ خدمات دریافت می‌کنند و ۴۳ مرکز آی سی که خدمات طولانی مدت ۳ تا ۶ ماهه ارائه می‌دهند و غیردارویی هستند در کشور فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بعد از دو دهه فعالیت، سال گذشته آسیب‌شناسی با حضور صاحب‌نظران و مدیران قبلی صورت گرفت که یکی از مشکلات عمده درمان عدم تداوم درمان است زیراکه معتادان بعد از درمان ارتباطشان با درمان قطع می‌شود که تصمیم گرفته شد خدمات درمان متداوم شوند.

براتی از احداث یک مرکز بازتوانی در بروجن خبر داد و تصریح کرد: در مراکز سابق حمایت‌های بعد از پاکی از معتادان صورت نمی‌گرفت و افراد بعد از پاکی برای اشتغال و دریافت تسهیلات از سمت جامعه و خانواده حمایت نمی‌شدند که با تداوم حمایت‌ها در مراکز بازتوانی بهزیستی اشتغال، اسکان و حمایت معتادان بعد از پاکی در دستور اقدام قرار گرفت.

وی به روش درمان در این مراکز اشاره کرد و گفت: معتادان در این مراکز بازآفرینی یک ماه تا سه ماه‌ و‌ نیم اسکان می‌یابند و پس از ترخیص افراد تا پایان سال پاکی‌شان در ۳ ماه اول هر روز و در ۳ ماه دوم دو روز در هفته و تا پایان سال در دفعات بالا به مرکز مراجعه می‌کنند تا کلیه جلسات آموزشی که ۵۳ جلسه می‌باشد را طی کنند.

۲۳ مرکز بازآفرینی در ۲۲ بهمن افتتاح خواهند شد

وی افزود: ۶ مرکز بازآفرینی در هفته دولت و هفته بهزیستی در سراسر کشور افتتاح شد و در حال فعال کردن ۲۳ مرکز دیگر هستیم که تا پایان ۲۲ بهمن سال جاری به اهدافمان جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه توانمندسازی و بازسازی یکی دیگر از خدمات بهزیستی است، افزود: خانواده‌های افراد معتاد به عنوان فرزندان و زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند که در گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد اعتبار برای اشتغال بهبودیافتگان در نظر گرفته می‌شود که با راه‌اندازی مرکز بازتوانی این امر منتفی شد و هر کس وارد این مرکز شود پس از بهبودی یکسال از همه خدمات بهره می‌گیرند.

چهارمحال و بختیاری نیاز به مرکز توانمندسازی و صیانت از معتادان ندارد

براتی گفت: با همکاری شهرداری‌ها مراکز توانمندسازی و صیانت برای معتادان متجاهر در ۲۴ استان احداث شد که تاکنون ۵ هزار معتاد را تحت پوشش قرار داده‌اند و اصلی‌ترین خدمات یک سال و طی بازه زمانی ۶ ماهه ارائه می‌شود که در این استان به علت بافت فرهنگی و حمایتی که وجود دارد هنوز به این مرکز نیاز نشده اما مسؤولان باید به فکر یک سال خدمات به افراد پاک شده باشند تا بی‌خانمان و رها نشوند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ طرح مدیریت موردی برای آموزش مددکاران اجتماعی آغاز شد، گفت: افراد مرخص شده از مراکز توسط این مددکاران پیگیری می‌شوند که تاکنون ۵ هزار نفر تحت  پوشش این مراکز هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد مانایی این افراد در طرح بالای ۲۵ درصد است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد کشور به یکی دیگر از طرح‌های بهزیستی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات به منظور کاهش آسیب به افراد مصرف‌کننده پرخطر ارائه می‌شود که در چند روش، همکاری ۱۴۱ مرکز گذری در کشور، ۱۸۰ سرپناه ویژه معتادان پرخطر بی‌خانمان و فعالیت تیم‌های سیار که هر تیم متشکل از دو نفر می‌باشد که خود دو دسته وابسته به مراکز گذری و مستقل فعالیت می‌کنند.

۲۳ موبایل‌ون در حال خدمت به معتادان سخت در دسترس

وی ادامه داد: باتوجه به اجرای این طرح‌ها معتادان خود را پنهان کردند که خدمات موبایل‌ون طراحی شد که این ۲۳ موبایل‌ون همچون مراکز گذری ولی به صورت سیار وارد عمل می‌شوند و به این نوع معتادان خدمات ارائه می‌کنند.

براتی در خصوص نحوه ارائه خدمات مراکز به مناطق آلوده به سیستم «مپ» اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات مناطق آلوده سیستم مپ طراحی شد که تحلیل آلودگی و ارائه خدمات در این مناطق را انجام می‌دهد و تاکنون در این مناطق ۵ آسیب به عنوان آسیب عمده شناسایی شده که مناطق حاشیه شهرها یکی از این موارد است.

طرح پازک در استان اجرا می‌شود

 وی به طرح «پازک» اشاره کرد و گفت:  حفاظت و پیشگیری مصرف مواد مخدر در زنان و کودکان افراد معتاد در استان‌های پرخطر انجام می‌شود که یک طرح فوق‌العاده برای مناطق حاشیه نشین شهرها می‌باشد که تاکنون در ۵۰۰ محله پرآسیب کشور از جمله یکی از محله‌های چهارمحال‌و‌بختیاری در حال اجرا است.

براتی افزود: طرح آموزش و کنترل کرونا در معتادان پر خطر آغاز شد که واقعیت برخلاف آنچه که می‌گفتند بود و مواد مانعی برای کرونا نبود.

تحریم‌ها الگوی مصرف معتادان را تغییر داد

 مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه تحریم‌ها در تغییر الگوی مصرف معتادین نیز اثر گذاشته و روش‌های سابق و تزریق را رواج داده است، گفت: سیستم بدنی معتادان به شدت به خاطر استفاده مواد، تغذیه نامناسب و شرایط زیستی‌شان ضعیف است که همین عامل سبب آلوده شدن به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا است که نزدیک به ۳۱ هزار نفر در مراکز اقامتی و ماده ۱۶ تحت حمایت هستند که مورد غربالگری علامتی قرار می‌گیرند.

شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند» کار فروشندگان مواد مخدر بود

براتی در پایان گفت: برخلاف اوایل شیوع این ویروس که آمار کرونا در بین معتادان پایین بود امروز هزار و ۷۰ نفر از معتادان به کرونا مبتلا شدند و شایعه معتادان کرونا نمی‌گیرند شایعه فروشندگان مواد بود که با کمک دستگاه‌ها کنترل و مدیریت شد.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.