اجتماعی
| 4 سال قبل

نفوذ نفت به خاک سرخون/ آلودگی‌های نفتی پابرجاست

عملیات جمع آوری نفت پراکنده شده در منطقه سرخون اردل به پایان رسیده است و این در حالی است که بخش قابل توجهی از نفت به خاک نفوذ کرده و باید عملیات پاکسازی خاک مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گفتمان زاگرس؛خط لوله نفت مارون نفت خام را از استان خوزستان به استان اصفهان برای پالایش انتقال می‌دهد که قسمتی از این خط لوله انتقال نفت از منطقه سرخون بخش میان کوه شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری می‌گذرد.

این خط لوله نفت در روز ۲۳ آذرماه سال جاری به علت رانش زمین و سقوط سنگ بسیاری بزرگی بر روی این لوله در منطقه گندمکار سرخون دچار شکستگی شد و حجم بسیار زیادی از نفت وارد رودخانه سرخون شد. همچنین به علت خارج شدن گاز از لوله نفت حریق نیز در منطقه ایجاد شد.

با تلاش نیروهای امدادی و اطفا حریق این آتش سوزی اطفا شد. این حادثه خوشبختانه خسارت جانی در منطقه نداشت اما در حوزه محیط زیست خسارت‌های قابل توجهی ایجاد کرده است.

خسارت‌های محیط زیستی شکستگی لوله نفت در سرخون در حال برآورد است

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در زمینه خسارت‌های شکستگی این لوله نفت به محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان سازمان محیط زیست در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و نمونه برداری از خاک‌های منطقه انجام شده است.

شهرام احمدی بیان کرد: بررسی‌ها در حال انجام است تا میزان خسارت‌ها به بخش محیط زیست مشخص شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نفت خارج شده از لوله نفت تا قبل از بارندگی جمع آوری شد و این امر سبب شد تا پخش آلودگی نفتی در منطقه کاهش یابد.

وی اظهار داشت: طی بازرسی‌های انجام شده بخش قابل توجهی از خاک‌های آلوده به محل تلمبه‌خانه شرکت نفت در منطقه انتقال داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مکاتبات با شرکت نفت برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده در این منطقه در حال انجام است، اظهار داشت: شرکت نفت باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در منطقه و همچنین جبران خسارت اتخاذ کند.

شکستگی لوله نفت موجب خروج حجم قابل توجهی از نفت به منطقه شد که هم اکنون نفت‌های پخش شده در منطقه جمع آوری شده استبخشدار میانکوه شهرستان اردل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عملیات جمع آوری نفت در منطقه سرخون به پایان رسیده است، عنوان کرد: شکستگی لوله نفت موجب خروج حجم قابل توجهی از نفت شد که هم اکنون نفت‌های پخش شده در منطقه جمع آوری شده است.

امداد شهبازی ادامه داد: عملیات پاکسازی رودخانه سرخون با فعالیت ۱۲ تانکر نفت کش انجام شد و آلاینده‌های نفتی در این منطقه جمع آوری شدند.

وی با اشاره به نفوذ نفت به درون خاک، بیان کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از خاک در منطقه به آلاینده‌های نفتی آلوده شده است.

وی گفت: حجم قابل توجهی از خاک‌های آلوده شده به نفت جمع آوری شده است اما همچنان آلودگی در خاک مشاهده می‌شود.

بخشدار میانکوه شهرستان اردل در ادامه بیان کرد: طی بررسی‌های انجام شده آلاینده‌های نفتی به منابع آب شرب منطقه نفوذ نکرده و مشکلی در این زمینه ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: بررسی سلامت آب شرب منطقه به صورت روزانه در حال پایش و بررسی است.

آلودگی‌های نفتی جزو بدترین بحران‌های محیط زیستی به شمار می‌رود که ماندگاری و خسارت‌های آن سال‌ها ادامه دارد. بهره گیری از روش‌های نوین پاک سازی خاک از آلاینده‌های نفتی در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم در کوتاه‌ترین زمان توسط شرکت نفت انجام شود.

از طرفی مناسب سازی و رفع خطرهای احتمالی برای جلوگیری از شکستگی دوباره لوله نفت و نشت نفت به منطقه نیز مورد توجه شرکت نفت قرار گیرد.

مهر