اجتماعی
| 4 سال قبل

آسفالت فرسوده زخم کهنه خیابان‌های دزفول/ مطالبه‌ای که حسرت شد

فرسودگی آسفالت خیابان‌ها و معابر دزفول، یک معضل ناتمام در این شهر است تا جایی که تحقق مطالبه شهروندان مبنی بر رسیدگی به آسفالت به حسرت دیرینه ای برای آنها تبدیل شده است.

به گزارش گفتمان زاگرس؛ رؤیا رجبی: خیابان‌هایی که زیبایی آنها در پسِ زشتیِ آسفالتشان پنهان شده و رانندگانی که سلامت خودروهایشان اسیرِ بی‌کیفیتی آسفالت شده است؛ این خلاصه‌ای از وضعیت نابسامان و بغرنج آسفالت در خیابان‌های دزفول است.

وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های دزفول به گونه‌ای است که رانندگان وسایل نقلیه باید به صورت مارپیچ تردد کنند چرا که تعداد چاله‌ها و حفره‌های ایجاد شده روی آسفالت خیابان‌ها به حدی زیاد است که نمی‌توان مسیری را بدون مشکل و مستقیم طی کرد.

در واقع خیابانی در دزفول پیدا نمی‌شود که تمام آسفالت آن یکپارچه باشد؛ از این سر خیابان تا آن سر خیابان به جای سطح صاف و یکدست، فقط پستی و بلندی است که چشم را می‌آزارد. در قسمتی از خیابان آسفالت کنده شده است و کمی جلوتر، آنقدر آسفالت روی قسمتی از خیابان ریخته‌اند که شبیه یک دست‌انداز بلند شده است.

کوچه و خیابان‌های قدیمی یا جدید، پایین شهر یا بالای شهر تفاوتی ندارد چرا که بی‌نصیبی از آسفالتی مناسب، مشکلی است که گریبان گیر خیابان‌های تمام مناطق دزفول شده است به گونه‌ای که با نخستین نگاه این معضل ناخوشایند در مقابل دیدگانمان نمایان می‌شود.

از سویی کنده‌کاری‌های اداری هم تمامی ندارد و هر روز یک شرکت حفار اقدام به کندن خیابان می‌کند؛ هنوز حفاری آبفا تمام نشده و آسفالت ریخته شده روی سطح خیابان یا پیاده‌رو خشک نشده است که نوبت شرکت گاز است که به دلیل یک مشکل فنی دوباره آسفالت خیابان را بکند تا به لوله‌ها دسترسی پیدا کند و این چرخه باطل سال‌ها و ماه‌ها تکرار می‌شود و در این بین، این اعتراض شهروندان است که سال‌هاست بی‌نتیجه مانده است.

حال خیابان‌های شهر دزفول سال‌هاست در انتظار کشیده شدن دستی از روی دلسوزی بر سر خود هستند تا شاید بار سنگینی از اعتراض شهروندان را از دوش بردارند.

آسفالت بیشتر مناطق شهر فرسوده و خراب است

یکی از شهروندان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: آسفالت بسیاری از خیابان‌های این شهر مربوط به سال‌ها پیش است و به همین دلیل بسیاری از خیابان‌ها دچار فرورفتگی یا شکستگی آسفالت شده‌اند.

«علی آگهین» با بیان اینکه یک رانندگی بی‌دغدغه به حسرت دیرینه‌ای برای صاحبان وسایل نقلیه در دزفول تبدیل شده است، می‌افزاید: هنگام رانندگی با خودرو و یا موتورسیکلت باید به صورت مدام مارپیچ بروم تا داخل چاله نیفتم و همین شرایط موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود؛ بنابراین کوتاهی شهرداری در رسیدگی به این موضوع به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

وی با انتقاد از یکدست نبودن آسفالت خیابان‌ها، عنوان می‌کند: آسفالت چهل تکه و پر از چاله خیابان‌های دزفول نه تنها مانع تردد روان راکبان موتورسیکلت و رانندگان خودروها می‌شود بلکه به یک معضل بزرگ برای تردد افراد معلول نیز تبدیل شده است.

این شهروند مطالبه گر می‌گوید: در اکثر معابر این شهر، اصول اولیه شهرسازی و حداقل شرایط استاندارد از نظر طراحی شهری وجود ندارد، چیزی که حتی در شهرهای خیلی کوچک‌تر از دزفول هم رعایت شده است و با وجود اینکه گاهی شهرداری اقدام به روکش آسفالت برخی از خیابان‌ها می‌کند اما به دلیل انجام نشدن زیرسازی مناسب و استفاده نکردن از مواد مرغوب در تولید آسفالت، پس از یک مدت کوتاه روکش جدید دوباره تخریب می‌شود و هزینه‌ها نیز هدر می‌رود.

آگهین با بیان اینکه سطح استاندارد خیابان‌ها و معابر دزفول در حد و اندازه یک شهر نیست و شهرداری در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است، تأکید می‌کند: خرابی و فرسودگی آسفالت خیابان‌ها در دزفول محدود به یک یا چند منطقه نیست بلکه به جرئت می‌توان گفت آسفالت بیش از ۷۰ درصد از معابر و خیابان‌های شهر در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: مردم عوارض خود را به شهرداری پرداخت می‌کنند اما خدماتی دریافت نمی‌کنند و ازاین‌رو لازم است که شهرداری دزفول با برنامه‌ریزی صحیح در راستای بهبود وضعیت آسفالت خیابان‌های شهر که یکی از اصلی‌ترین مطالبات ما شهروندان است، گام‌های مؤثری را بردارد.

«خرابی آسفالت، باعث آسیب جدی به جلوبندی خودروها می شود» و «نان مغازه‌های تعمیر جلوبندی ماشین به خاطر آسفالت نامناسب خیابان‌های شهر در روغن است». این را یکی از رانندگان تاکسی در دزفول به خبرنگار مهر می‌گوید.

«میثم اعتمادی» می‌افزاید: جلوبندی ماشینم هر سه ماه یک بار باید سرویس شود و گویا خیابان‌های دزفول زیرسازی ندارند چون هر روز به چاله‌های موجود در خیابان‌ها افزوده می‌شود.

وی عنوان می‌کند: آسفالت خراب قاتل ماشین است اما پیامد منفی نداشتن یک آسفالت با کیفیت در دزفول صرفاً محدود به خودروهایمان نمی‌شود بلکه افرادی که همچون من راننده تاکسی و یا پیک موتوری هستند و باید ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز رانندگی کنند اما به خاطر پستی بلندی‌های زیاد و کنده‌کاری‌های آسفالت خیابان‌ها دچار مشکلات جدی به ویژه از ناحیه کمر می‌شوند.

این راننده تاکسی می‌گوید: زمانی می‌توان به عمق فاجعه پی برد که به عنوان مثال از ترمینال دزفول – اهواز به سمت بالاترین نقطه شهر در حال حرکت باشی؛ نقطه به نقطه آسفالت تمام این مسیر فرسوده هستند و چاله‌های فراوان و کنده‌کاری‌های زیادی دارند و باید گفت که این یک معضل ریشه‌دار است که متولیان امر باید به شکل جدی به دنبال رفع آن باشند.

مشکل آسفالت با روکش‌های بی‌کیفیت، برطرف نمی‌شود

دیگر شهروند دزفولی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: وضعیت نامناسب آسفالت نه تنها در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر بلکه در خیابان‌های اصلی نیز وجود دارد که این امر علاوه بر زشت شدن منظر شهری، جلوه خوبی را برای شهری که در تمام فصول میزبان مسافران و گردشگران است، ندارد.

«رضا نظری» می‌افزاید: نبود زیرساخت مناسب، کیفیت پایین آسفالت تولید شده و عملکرد ضعیف شهرداری دزفول در زمینه نوسازی آسفالت سطح شهر دلیل تخریب سریع و وضعیت نابسامانی است که اکنون شاهد آن هستیم‌.

وی عنوان می‌کند: اگر قرار است شهرداری گامی بردارد باید یک اقدام اساسی انجام شود چرا که معضل خرابی آسفالت صرفاً با اندکی لکه‌گیری و روکش‌های بی‌کیفیت برطرف نمی‌شود.

این شهروند به حالت کنایه می‌گوید: به دلیل وجود کنده‌کاری و چاله‌های فراوان در آسفالت خیابان‌ها، راکبان موتورسیکلت و رانندگان ماشین در حین رانندگی به قدری بالا و پایین می‌روند که اگر دچار سنگ کلیه باشند با اندکی رانندگی سنگ کلیه آنها رفع می‌شود.

آسفالت ۲۰۰ هزار متر از معابر و خیابان‌های دزفول

شهردار دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون، ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر و خیابان‌های سطح شهر و مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار توسط سازمان عمران شهرداری زیرسازی و آسفالت شده است.

«محمدعلی دوایی فر» با بیان اینکه معابر و خیابان‌های خاکی نخستین اولویت شهرداری برای آسفالت است، می‌افزاید: هر چند این امر تمام معابر خاکی را شامل نمی‌شود؛ به عنوان مثال به دلیل پراکندگی در برخی مناطق به ویژه مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای ممکن است در یک خیابان خاکی صرفاً دو یا سه خانه وجود داشته باشد؛ بنابراین اولویت ما معابری است که جمعیت بیشتری در آن ساکن است.

وی عنوان می‌کند: اولویت دیگر ما در زمینه آسفالت، معابر و خیابان‌هایی هستند که آسفالت یا روکش آنها به دلیل قدیمی بودن و یا به دلیل حفاری شرکت‌هایی نظیر آبفا و گاز تخریب شده است.

شهردار دزفول می‌گوید: مناطق سه‌گانه شهرداری دزفول یک لیست کامل و دقیق از تمام معابر و خیابان‌هایی که نیاز به لکه‌گیری، روکش و آسفالت دارند، تهیه کرده‌اند و این نقاط نیز اولویت‌بندی نیز شده‌اند؛ بنابراین اقدامات شهرداری در زمینه آسفالت بر اساس این اولویت‌بندی‌ها انجام می‌شود.

دوایی فر اضافه می‌کند: ما قبول داریم که بسیاری از معابر و خیابان‌های سطح شهر و حومه به دلیل قدمت بالای آسفالت و تخریب ناشی از حفاری نیاز به روکش دارند؛ تمام تلاش ما این است که حداکثر ظرفیت خود را به کار بگیریم اما واقعیت این است که به دلیل گستردگی کار، تورم و کمبود اعتبار قادر نیستیم به صورت یکجا تمام شهر را آسفالت کنیم.

وی با بیان اینکه آسفالت تمام مناطق شهر، کوی مدرس، طالقانی، پیام نور و زیباشهر بر عهده شهرداری دزفول است، اضافه می‌کند: شهرداری در سال جاری در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار عملیات زیرسازی و آسفالت انجام داده است؛ ما همواره سعی کرده‌ایم که بدون شعار و وعده‌های پوشالی به آسفالت مناطق کم برخوردار و مناطق سطح شهر و بر اساس ضرورت و اولویت رسیدگی کنیم.

شهردار دزفول یادآور می‌شود: علاوه بر برنامه‌های جاری، شهرداری در برخی مواقع به دلایل مختلف از جمله درخواست فرمانداری، اقدام به آسفالت نقاطی از شهرستان می‌کند که از نظر قانونی در حوزه وظایف شهرداری دزفول نیست اما این امر بدون منت و در راستای کمک به رفاه اهالی آن مناطق انجام می‌شود.

شهردار دزفول می‌افزاید: همچنین در برخی مواقع، برخی اماکن همچون پادگان باکری، پایگاه چهارم شکاری، تیپ زرهی و دانشگاه‌های شهرستان خواستار آسفالت بخش‌هایی از محوطه خود هستند که ما به منظور خدمت‌رسانی به ساکنان این اماکن، اقدام به آسفالت نقاط مورد نظر می‌کنیم.

دوایی فر در ادامه می‌گوید: در سال گذشته و امسال انتهای مهرشهر به بلوار شهید محمدی زاده، کوی نیشکر، تعاونی کشاورزان، تعاونی دادگستری، کوی مدرس، محدوده بیمارستان تأمین اجتماعی، خیابان رفیع، خیابان شهید کابلی و تعداد زیادی از خیابان‌های سطح شهر روکش و یا آسفالت شده‌اند.

وی بیان می‌کند: به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و نیاز بسیاری از معابر به آسفالت، اقدامات انجام شده در این زمینه خیلی به چشم شهروندان نمی‌آید اما واقعیت این است که کارخانه آسفالت شهرداری دزفول، به صورت روزانه در حال فعالیت است و ماشین آلات و امکانات همواره با تمام ظرفیت به کار گرفته می‌شوند.

شهردار دزفول در ادامه یادآور می‌شود: دو نفر از پیمانکاران آسفالت که در زمان شهردار قبلی مشغول به فعالیت بوده‌اند، پول خود را دریافت نکرده‌اند که هزینه این دو پیمانکار نیز توسط شهرداری در حال پرداخت است و این موضوع در وضعیت نابسامان فعلی باعث از دست رفتن بخشی از ظرفیت مالی ما شده است.

گرانی قیر و محدودیت‌های مالی

دوایی فر تأکید می‌کند: شهروندان باید استحضار داشته باشند که شهرداری در هر سال دارای یک سقف بودجه است؛ این سقف بودجه در فصول مختلف برای اموراتی نظیر حقوق پرسنل، فعالیت‌های عمرانی، جاری، خدماتی و… پیش‌بینی می‌شود و سپس برای تصویب به شورای شهر ارسال می‌شود؛ شورای شهر نیز پس از چکش‌کاری این بودجه را مصوب می‌کند. در این بودجه یک سقف اعتبار برای آسفالت پیش‌بینی می‌شود که ما نیز باید بر اساس اعتبار تعیین شده فعالیت کنیم.

وی تصریح می‌کند: از سویی تحقق این بودجه از طریق درآمد شهرداری است؛ بنابراین گاهی ممکن است درآمد ما از بودجه پیش‌بینی شده بالاتر باشد و گاهی نیز این بودجه محقق نمی‌شود و باید بر اساس سقف بودجه جلو برویم؛ قانون نیز صرفاً اجازه جابه‌جایی ۱۰ درصد از بودجه را به شهرداری داده است و ما نمی‌توانیم تمام بودجه را برای آسفالت به کار بگیریم چون ما بر اساس بودجه کار می‌کنیم نه بر اساس شعار.

شهردار دزفول همچنین می‌گوید: قیر وارد بورس شده است و به همین دلیل ما برای خرید قیر الزاماً باید هزینه را به صورت یکجا پرداخت کنیم و نمی‌توانیم همانند گذشته هزینه آن را به تدریج پرداخت می‌کردیم؛ همچنین نرخ قیر به شدت در حال نوسان است و هر بار با یک قیمت جدید به فروش می‌رسد؛ بنابراین مدیریت این شرایط سخت است و چون باید همواره در زمینه آسفالت فعال باشیم، ناچار هستیم در ایام گرانی نیز قیر تهیه کنیم که این امر از نظر اعتبار ما را دچار مشکل می‌کند اما با این وجود، ما در این اوضاع تورم همواره شرایط را مدیریت کرده‌ایم و مصالح مورد نیاز را تأمین کرده‌ایم تا کار جلو برود و خدمات قطع نشود.

آسفالت برخی خیابان‌ها مربوط به اوایل انقلاب است

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: تمام اعضای شورای شهر دزفول قبول دارند که وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های شهر بسیار نامناسب است و در شأن مردم نیست.

«سید مصطفی عظیمی فر» با بیان اینکه قدمت آسفالت و روکش برخی خیابان‌های دزفول مربوط به اوایل انقلاب است، می‌افزاید: شورای شهر خواستار تداوم نهضت آسفالتی است که در سال‌های گذشته در دزفول آغاز شده بود؛ ضمن اینکه رسالت و سیاست شورای شهر دزفول این است که تمام تلاش خود را در راستای رفاه حال شهروندان و در تمام زمینه‌ها به ویژه سهولت در عبور و مرور و تردد به کار بگیرد.

وی به زیرسازی و آسفالت ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر شهری در سال جاری اشاره می‌کند و می‌گوید: بودجه مصوب شده توسط شورای شهر برای زیرسازی و آسفالت معابر و خیابان‌های دزفول در سال جاری ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که از ابتدای سال تاکنون، ۱۰ میلیارد از این میزان اعتبار هزینه شده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول همچنین اضافه کرد: تورم و شرایط نابسامان اقتصادی موجب افزایش چند برابری نرخ قیر شده است که این موضوع تأثیر زیادی را بر روند رسیدگی به آسفالت خیابان‌های شهر داشته است.

عظیمی فر تأکید می‌کند: آسفالت معابر و خیابان‌ها یکی از موضوعاتی است که از حساسیت بالایی بین شهروندان برخوردار است و ما تلاش خواهیم کرد که با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در آینده نزدیک وضعیت آسفالت شهر را به نحوی مطلوب سر و سامان دهیم.

شهرداری همواره باید در صدد اصلاح آسفالت باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آسفالت معابر و خیابان‌ها یکی از نیازها و ضرورت‌های عمرانی تمام شهرها محسوب می‌شود که نمی‌توان با هیچ بهانه‌ای این امر ضروری را تعطیل کرد چرا که شهر یک موجود زنده محسوب می‌شود که مدام در حال توسعه است و خیابان‌ها نیز در طول روز، هزاران تردد خودرو را در خود جای می‌دهند، پس همین امر می‌طلبد که شهرداری همواره در صدد اصلاح آسفالت باشد.

دزفول از قدیم الایام از کیفیت پایین معابر شهری و فرسودگی آسفالت رنج می‌برد اما قدیمی بودن این موضوع نمی‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی آن توسط مسئولان کنونی باشد.

از آنجایی که کیفیت معابر شهری یکی از عوامل مؤثر بر زندگی شهروندان و یکی از شاخصه‌های اصلی در زمینه رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود، شایسته است که شهرداری دزفول فرصت را غنیمت بشمارد و در شرایطی که بسیاری از شهروندان نسبت به عملکرد این نهاد در زمینه خدمات شهری اعتراض دارند، با رفع این مشکل به دنبال کسب رضایت شهروندان باشد.

مهر