استان ها
| 4 سال قبل

استاندار کردستان: ۲۱ سرمایه گذار در منطقه اقتصادی بانه زمین گرفتند

استاندار کردستان با اشاره به برخی اقدامات دولت برای تسهیل در سرمایه گذاری در این استان گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله این کارهاست که تاکنون ۲۱ سرمایه گذار در این منطقه زمین گرفته‌اند.

به گزارش گفتمان زاگرس:بهمن مرادنیا اظهار داشت: بحث منطقه ویژه اقتصادی بانه بسیار اهمیت دارد و فاز اول آن آماده و واگذاری زمین به تعدادی از سرمایه‌گذاران شروع شده اما با توجه به اینکه متقاضی بسیار زیاد است، پالایش متقاضیان صورت گرفت تا افرادی که واقعا قصد انجام فعالیت دارند به این عرصه ورود کرده و زمین به هر کسی واگذار نشود.

وی افزود: آینده بسیار خوبی با راه اندازی این منطقه اقتصادی برای شهر بانه و مرز سیرانبند پیش بینی می‌کنیم و همین که مردم این منطقه به فکر افتادند که به جای واردات و کارهای خدماتی به حوزه تولید ورود کنند، کار بسیار ارزشمندی است بطوریکه شهرک صنعتی بانه اکنون فعال ترین شهرک صنعتی استان است.

مرادنیا اضافه کرد: در کنار این طرح، ایجاد منطقه آزاد نیز مطرح است که در پیشنهاد لایجه دولت به مجلس مصوب شده اما بخاطر مشکلاتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده ولی بخاطر موضوع شیوع ویروس کرونا بحث آن فعلا مسکوت مانده است، اما در صورت بررسی موضوع در مجمع، با تمام توان آن را پیگیری کرده و از ایجاد آن دفاع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سنندج یکی از مشکلات برای فعالیت واحدهای صنعتی، مشکل تامین زمین است، یادآور شد: برای حل این مشکل کار اجرای شهرک صنعتی سرنجیانه با پیگیری‌های صورت گرفته آغاز شد و اکنون زیرساخت‌های آن در بخش‌های مختلف آماده شده و تعداد زیادی از واحدها نیز در آن مستقرند، فقط کارهای جزیی باقی مانده که آن هم در دست انجام است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال ۸۹ در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار تعریف و سال ۹۰ ابلاغ شد اما عملیات اجرایی در سال ۹۶ آغاز شد.

عملیات فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه با ۳۵ هکتار مساحت ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با آغاز عملیات اجرایی، ۱۷ پروژه ریز و درشت در منطقه اجرایی شد که شامل مطالعات محیط زیستی، پروژه مشاوره، اجرای منبع آب، برق ۲ مگاواتی و خط انتقال به شبکه داخلی، ایجاد شبکه معابر، خیابان کشی، گاز رسانی و آبرسانی است.

برای اجرای عملیات فاز نخست منطقه ویژه بیش از ۱۵۵ میلیارد ریال تاکنون هزینه شده که ۹۰ میلیارد ریال از آن اعتبارات استانی، ۲۵ میلیارد ریال اعتبارات سازمان صنایع کوچک و ۴۰ میلیارد ریال نیز توسط شرکت شهرک ها از محل فروش زمین تامین شده است.

ایرنا