اجتماعی
| 4 سال قبل

رای صادره توسط قاضات باید مستدل و مستند باشد

به گزارش گفتمان زاگرس:حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان مریوان که در سالن اجتماعات اداره ارشاد این شهر برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر اظهار داشت: نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) توسط خون شهدا آبیاری شد و باید ادامه‌دهنده این نهضت بزرگ باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کردستان در ادامه با ییان اینکه دستگاه قضایی یکی از مهم‌ترین و حساسترین دستگاه‌های حاکمیت است، افزود: این حساسیت به دلیل دفاع این دستگاه از جان، مال و ناموس مردم است.

وی حضور آیت الله رئیسی را در راس دستگاه قضایی سرمنشاء پیشرفت و مبارزه با فساد و حرکت به سمت دادرسی الکترونیک عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با عزم و اراده همکاران قضایی و اداری در استان بیش از ۹۶ درصد از پرونده‌های معوق در دادگستری کردستان رسیدگی و منجر به صدور رای شد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به تحول ایجاد شده در بخش نگاه به زندان و زندانی در دوره ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضاییه اشار و اظهار کرد: این مسئله بسیار حائز اهمیت است چرا که زندانی از لحظه ورود به زندان توسط قاضی رصد شده و به محض اصلاح و تنبه و با درنظر گرفتن شرایط خاص، از زندان آزاد خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت بالارفتن کیفیت آرای صادره توسط قضات عنوان کرد: رای صادره توسط قاضی باید مستدل و مستند باشد تا موجبات رضایت خدای متعال و مردم را فراهم کتد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان درباره سند تحول قضایی به ۵ نکته اشاره کرد و افزود: در این سند نظر نخبگان علمی، حوزوی و دانشگاهی مورد لحاظ قرار گرفته و ۴۷ مشکل ریشه‌ای و اساسی دستگاه قضایی احصاء شده است.

وی “توجه ویژه به ماموریت‌های دستگاه قضایی در قانون اساسی، احیای حقوق عامه و حفظ آزادی‌های مشروع و ایجاد تغییرات اساسی در دستگاه قضایی را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار سند تحول قضایی خواند و ادامه داد: نکته بعدی در خصوص سند تحول قضایی بحث ضمانت اجرای این سند بوده که در قوه قضاییه ستاد راهبری با دبیرخانه مرکزی آن تشکیل شده و متناظر آن در دادگستری استان‌ها اجرای این سند پیگیری میشود.

رئیس‌کل‌ دادگستری استان کردستان سند تحول قضایی را یک مطالبه‌نامه مردمی دانست که مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند.

حسینی دستگاه قضایی را یکی از سه رکن اصلی نظام دانست و تاکید کرد: دادگستری یک ارگان مستقل و قاضی هم یک فرد مستقل است و باید به دور از فشارهای درونی و بیرونی و بدون تمایل به هریک از اصحاب دعوی، در محیطی کاملا بی‌طرفانه پرونده‌ها را رسیدگی و حکمی مستدل و مستند به مواد قانونی و اصول حقوقی صادر کند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور رئیس‌کل دادگستری استان کردستان از زحمات ستار اکبری با اهدای لوح، تقدیر و علیرضا جعفری به عنوان رئیس جدید دادگستری مریوان معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

مبارزه جدی با مخلان نظم و امنیت عمومی/جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی

۹