اخبار ویژه
| 4 سال قبل

چرا محمد نوذری بهترین گزینه برای استانداری ایلام است ؟

گفتمان: سه روز پیش در اقدامی غیر منتظره ،با تصمیم هیات دولت ،قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام بعنوان استاندار جدید خوزستان منصوب شد .این اقدام  آنهم  در ماههای پایانی عمر دولت ،موجی از انتقادات را متوجه وزارت کشور وهیات دولت نموده است .

به عقیده  افکار عمومی ،رسانه ها وفعالین سیاسی واجتماعی استان ایلام ،در حالیکه شش ماه تا پایان عمر دولت دوازدهم باقی مانده است ،تصمیم گیران دولت در اقدامی یک جانبه نگرانه در راستای سرپوش گذاشتن بر چالش های مدیریتی یک استان که در حوزه های گوناگون ظهور وبروز نموده ،با گماشتن سلیمانی دشتکی  به جای غلامرضا شریعتی،چالش جدیدی در مسیر تحقق برنامه های مهم اقتصادی و توسعه ای استان ایلام ایجاد نموده است .

اگر چه در حال حاضر با حکم وزیر کشور ،محمد نوذری معاون سیاسی وامنیتی استانداری ایلام در کسوت سرپرست سکان مدیریت استان را عهده دار شده است ،اما از همان ساعات اولیه بازار گمانه زنی ها در راستای انتصاب استاندار جدید این ایلام  حسابی گرم شده است .

سخنان امروز معاون سیاسی وزیر کشور در فرودگاه اهواز مبنی بر اینکه سه گزینه برای تعیین استاندار جدید ایلام در دست بررسی قرار داشته و پس از جمعبندی بزودی استاندار ایلام از بین این سه گزینه انتخاب خواهد شد ،رسمی ترین موضع از سوی یک مقام رسمی به حساب می آید که بیس تحلیل های مرتبط با مدیر ارشد جدید استان را تشکیل داده است .

اما با این حال با توجه به جمیع احتمالات ، شرایط سیاسی واجتماعی  پیش رو ومهمتر از همه رسیدن دولت به ایستگاه پایانی ،نخبگان ،دلسوزان ودغدغه مندان ،اصحاب قدرت و افراد موثر در استان ایلام تنها باید با ملحوظ دانستن منافع استان بر سر گزینه ای به اجماع برسند که در شرایط جاری بتواند تامین کننده منافع استان باشد.

بنابراین با بررسی شرایط جاری و اینکه دولت ماههای پایانی عمر خود را سپری می کند ،با احترام با شان ،جایگاه وشخصیت گزینه های محتمل برای استانداری ایلام ،باید گفت به دلایل زیر ،محمد نوذری سرپرست فعلی استانداری ایلام بهترین ومنطقی ترین گزینه برای تصدی عنوان مدیریت ارشد دولت در استان به حساب می آیند ؛

بیشتر بخوانید:
دوئل نمایندگان ایلام و دولت در انتخاب استاندار جدید / آیا استاندار جدید ایلام از خوزستان خواهد آمد؟
چالش های سلیمانی دشتکی در خوزستان و مسیر سنگلاخی توسعه ایلام !
وحدت دو نماینده برای ایلام یا برعلیه نماینده دولت در ایلام ؟!

اول ؛تا پایان عمر دولت شش ماه باقی مانده است، انتصاب استاندار جدید ولو با تجربه بالا ،بایستی  مدت باقی مانده عمر دولت را صرف شناخت ظرفیتها ،آشنایی با شهرستان ها و مناطق مختلف نموده و دستیابی به یک شناخت نسبی از تمامی حوزه های استان حداقل شش ماه زمانبر خواهد بود .از اینرو استاندار جدید فرصتی برای ایجاد تغییر ،تحول و برنامه ریزی برای اجرایی شدن برنامه ها وطرح های موثر در روند توسعه استان نخواهد داشت .

دوم ؛سرپرست فعلی استاندار ایلام ،یعنی محمد نوذری نزدیک به چهار سال است که بعنوان معاون سیاسی واجتماعی استانداری ایلام انجام وظیفه نموده واز نزدیک در جریان تمامی امور سیاسی ،فرهنگی ،اچتماعی واقتصادی استان قرار دارد . بنابراین شش ماهی که استاندار جدید باید صرف شناخت از ظرفیت ها وحغرافیای استان نماید ،می تواند به فرصتی برای تحقق برنامه های بر زمین مانده از سوی نوذری تبدیل شود .

سوم ؛ در این مدتی که قاسم سلیمانی دشتکی رل مدیریت استان ایلام را در اختیار داشته است ،محمد نوذری نیز بعنوان معاون سیاسی واجتماعی ایشان از نزدیک در جریان طرح ها و برنامه های مهم استان قرار داشته و مهمتر اینکه به چم وخم امور مدیریتی استان شناخت کافی بدست آورده است . به نحوی که به راحتی می تواند استمرار دهنده طرح ها وبرنامه های مهمی همچون استقرار دفتر شرکت نفت وگاز ،منطقه آزاد تجاری ومهران ،پروژه های نفت وگاز ،زیرساختی و امور مربوط به اربعین باشند واز این منظر خللی در به سرانجام رسیدن این طرح ها ایجاد نشود .

چهارم ؛ با توجه به اینکه کشور در آستانه دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز قرار دارد ،سازماندهی احزاب سیاسی وبرنامه ریزی وزمینه سازی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو از درجه اهمیت بالایی برخودار است . محمد نوذری در کارنامه خود رییس ستاد انتخابات استان را داراست که با برگزاری موفق  انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی توانست در سطح کشور رتبه سوم در توسعه مشارکت اجتماعی وسیاسی را به خود اختصاص دهد .

پنجم ؛محمد نوذری با برخوداری از حسن خلق و برقراری ارتباط موثر اجتماعی با مردم ،نخبگان رسانه ها وفعالین سیاسی واجتماعی استان در بین همفکران وغیر همفکران بعنوان مدیری اخلاقمدار شناخته می شود . همین موضوع باعث شده تا از یک مقبولیت اجتماعی در بین مردم استان بهره مند شود .

از اینرو با درک شرایط جاری و لحاظ نمودن مولفه های یاد شده ،تمامی دوستداران ودغدغه مندان استان ایلام  خصوصا نمایندگان مجلس ،رسانه ها و فعالین سیاسی باید این نکته را به یاد داشته باشند که سیاست دولت در انتصاب استانداران همچنان غیر بومی گزینی است و باتوجه به موارد پیش گفته شده یقینا استاندار جدید غیر بومی نمی تواند در مدت باقی مانده عمر دولت تامین کننده منافع استان باشد.

لذا باید دقت نمود با  کنار گذاشتن اختلاف دیدگاهها ،به چیزی جز منافع استان نیاندیشیده وبا اجماع  وهمگرایی زمینه انتصاب محمد نوذری به عنوان استاندار ایلام را فراهم آورده که قطعا این انتصاب به خیر وصلاح مردم ودر راستای منافع استان خواهد بود .