استان ها
| 4 سال قبل

گرما ، کرونا و استفاده‌های نادرست از آب

این روزها و با شیوع ویروس کرونا، مصرف آب شرب با کیفیت افزایش یافته به گونه‌ای که میزان مصرف در لرستان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته و به گفته کارشناسان رقم مصرفی طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

برابر آمار، میزان آب مصرفی در ایران در سال ۱۳۴۰ حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب بوده و این رقم در سال ۱۳۷۶ به حدود ۸۳ میلیارد مترمکعب (تقریباً ۲ برابر) رسید و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ مقدار آب مصرفی ایران در بخش شرب به ۲.۲ برابر، در بخش صنایع به ۳.۸ برابر و در بخش کشاورزی و پرورش آبزیان به ۲ برابر برسد.
هم اکنون مهمترین مصرف کنندگان آب در کشور، کشاورزان هستند که سالانه حدود ۸۵ میلیارد مترمکعب از آب قابل استحصال کشور را مصرف می کنند که بخشی از آن بدون بازده هدر می رود و این امر ناشی از شیوه های نادرست آبیاری و کشت و همچنین نبود تجهیزات مناسب آبیاری و فقر آموزش زارعان است.
در بخش شرب نیز مصرف کنندگان نیاز به آموزش درست مصرف کردن آب دارند که باید با اطلاع رسانی صحیح، دقیق و بموقع این موضوع را در سطح جامعه تعمیم داد.

بر اساس اعلام بانک جهانی، ایرانیان ۷۰ درصد بیشتر از الگوی جهانی آب مصرف می کنند و لازم است افراد جامعه به طور مشخص در مدیریت منابع همکاری کنند.

در لرستان برغم اینکه سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب رواناب وجود دارد که ۹ میلیارد متر مکعب آن در استان تولید می‌شود سهم برداشت آب از این منابع  کمتر از یک میلیارد متر مکعب می‌باشد که لزوم مدیریت منابع آب را دوچندان می کند.

افزایش مصرف آب شرب در لرستان طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون مصرف آب شرب (شهری و روستایی) در لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

حمیدرضا کرموند بیان کرد: این افزایش مصرف ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد که مردم برای پاکیزگی و حفظ نظافت شخصی به اجبار باید آب شرب مصرف کنند.

وی افزود: در بسیاری از روستاها از آب شرب به‌عنوان مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می کنند که تقاضا داریم از این امر اجتناب کرده و توصیه می‌شود مشترکان در زمان اوج مصرف از استفاده غیر ضروری آب آشامیدنی خودداری کنند.

وی افزود: الگوی مصرف در هر دوره زمانی ۴۵ روزه برای هر خانوار ۲۰ مترمکعب می‌باشد که از مشترکان تقاضا داریم نسبت به تجهیز شیرآلات خود به کاهنده‌های مصرف آب اقدام کنند.

کرموند همچنین به مصرف بیش از حد آب توسط مشترکان برای شست و شوی اتومبیل اشاره کرد و گفت: برای شستن هر خودرو ۶۰۰ لیتر آب شرب مصرف می‌شود که در صورت بسته بندی کردن این میزان در بطری‌های آب معدنی، بیش از هشت میلیون ریال درآمد کسب می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب شرب در سال گذشته ۸۴ میلیون مترمکعب بوده است ،عنوان کرد : شرکت آب و فاضلاب لرستان با تاکید بر استفاده از شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف آب در ادارات این استان سعی در کاهش مصرف و استفاده بهینه آب شرب دارد.

مصرف بیش از ۴۰میلیون مترمکعب آب شرب در لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: امسال بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب توسط مشترکین لرستانی مصرف شده است.

کرموند اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و ادامه شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش محسوس در مصرف آب شرب هستیم این موضوع شرایط را برای همکاران جهت تأمین آب و سوغاتش را که بسیار سخت کرده است.

وی گفت: انتظار داریم مردم استان با رعایت صرفه جویی و کاهش حداقل ۲۰ درصد آب به ما کمک کرده تا از این شرایط و فصل گرما عبور کنیم.

وی افزود: به کلیه مشترکین توصیه می شود که از آب شرب فقط برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی استفاده کنند.

کرموند ادامه داد: مردم وسایل سرمایشی مانند کولر های آبی را بررسی کرده و از نشت آنها جلوگیری نمایند همچنین به شبکه روستایی از آبیاری باغات و استفاده از آب شرب برای دام ها خودداری کنند.

وی گفت: شیفت های ویژه فصل تابستان در تمامی شهرها و روستاهای استان مستقر می باشند و تلاش و از تمام همکاران این است که بتوانیم فصل تابستان را با کمترین چالش در حوزه تامین آب را به پایان برسانیم.

افراد سودجو از آب شرب برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند

کرموند اظهار کرد: در برخی روستاها برای اجرای پروژه ها علاوه بر مشکلات مالی مشکلات اجتماعی هم وجود دارد که روستاییان اجازه فعالیت نمی دهند یا از طریق مذاکره و یا از طریق قانونی و مشکلات را برطرف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تعداد محدودی از افراد سودجو در برخی روستاها از آب شرب آشامیدنی مردم برای آبیاری باغ ها و اراضی کشاورزی استفاده می کنند که در این خصوص تامین آب شرب با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ادامه داد: تعدادی از افراد سودجو در روستاها شناسایی و به دادگاه معرفی شده‌اند و تعدادی هم در حال شناسایی هستند که قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد.

برطرف شدن مشکل آب شرب بیش از ۱۰۰روستا در لرستان

کرموند اظهار داشت: در پنج ماه گذشته مشکلات آب شرب بیش از ۱۰۰ روستا برطرف شده و اولویت برای رفع مشکل آب آشامیدنی روستاها با مناطق گرمسیری می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان بیان کرد: در سیل ۹۸ در بخش شهری و روستایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه آب و فاضلاب وارد شد که ۱۳۰ میلیارد تومان آن اعتبار داده شد و بنا است که یک اعتبار دیگر برای جبران خسارات در نظر بگیرند.

کرموند گفت: در بسیاری از روستاها بازسازی به صورت موقت انجام شده که باید با تأمین اعتبار به صورت اصولی پروژه ها را تکمیل کنیم.

نصب مستقیم پمپ روی کنتور آب خلاف قانون است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: برخی مشترکین به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ روی کنتور و یا شبکه توزیع آب می کنند که خلاف قانون بوده و با این افراد برخورد می‌شود.

کرموند اظهار کرد: هر مشترکی که به دلیل افت فشار شبکه نیازمند استفاده از پمپ برای تقویت فشار آب داخل ساختمان باشد می بایست بین پمپ و کنتور از مخزن ذخیره آب استفاده کند.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه های آب و فاضلاب کشور در مواردیکه در شبکه افت فشار و یا کمبود آب وجود دارد مشترک اجازه نصب پمپ بر روی شبکه آب شهری به طور مستقیم را نخواهد داشت و در صورت تخلف، شرکت نسبت به قطع انشعاب آب تا برچیدن پمپ اقدام خواهد کرد.

وی به مشکلات ناشی از نصب مستقیم پمپ برروی شبکه آب اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث نشان دادن مصرف غیر واقعی بر روی کنتور آب و تحمیل آب بهای بسیار بیشتر از مقدار واقعی مصرف به مشترکین می شود.

کرموند بیان کرد: همچنین ایجاد فشار منفی ناشی از کارکرد تعداد زیادی پمپ‌های خانگی بر روی شبکه آب شهر موجب مکیده شدن آب سطحی آلوده به فاضلاب خانگی در نقاطی می شوند که شبکه آب شهری دارای شکستگی و یا دارای نشتی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: مشترکین ضمن رعایت الگوی مصرف درفصل گرما در صورت مشاهده هرگونه شکستگی یا وجود انشعابات غیرمجاز و نصب پمپ بدون مخزن بر روی شبکه آب به مرکز ارتباط مردمی ۱۲۲این شرکت که بصورت ۲۴ساعته اماده پاسخگویی می‌باشد اطلاع داده تا همکاران در اسرع وقت رسیدگی نمایند.

۷۲ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز گفت: براساس آخرین آمار امسال ۷۲ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

داریوش حسن نژاد اظهار کرد: دبی ورودی به سدهای استان معادل حدود ۱۵ متر مکعب بر ثانیه می‌باشد که در حال حاضر با بستن دریچه سدها در صدد هستیم رواناب های ناشی از بارش های بهاری را در ظرفیت خالی سدها ذخیره کرده و آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم.

وی با توجه به بارش‌های بی‌سابقه سال گذشته که منجر به وقوع سیلاب‌های مخرب پنجم و دوازدهم فروردین ماه و هفتم اسفندماه سال ۹۸ شد و خسارت زیادی به زیرساخت‌های استان وارد کرد، افزود: در این راستا با کنترل و تنظیم مخزن سدها، آب کافی برای تامین نیاز ماه‌های کم آب ذخیره و بخشی از حجم دریاچه سد خالی می شود تا ظرفیت پذیرش سیلاب های احتمالی ایجاد گردد.

وی افزود: پایش و به هنگام سازی مستمر بهره‌برداری از سدها با ملاحظات سیلاب از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌باشد.

وی اظهار داشت: حجم کل ۶ سد مخزنی کزنار، خان‌آباد، حوضیان، مروک، هاله و ایوشان که تاکنون به بهره‌برداری رسیده معادل ۲۰۷ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر مکعب از حجم آنها پر است.

تجهیز ۳۰ درصد اراضی آبی لرستان به آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۵۶ هزار هکتار زمین آبی کشاورزی استان معادل ۳۰ درصد اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده است.

اسفندیار حسنی مقدم افزود: اجرای طرح های آبیاری نوین  سبب افزایش بهره وری، ارتقا راندمان آب مصرفی، افزایش تولید در هکتار و افزایش درآمد می شود.

وی اظهار داشت: دولت حمایت های خوبی در این زمینه دارد و کمک های بلاعوض رداخت می کند که مردم باید برای اطلاع و بهره مندی از این فرصت به ادارات جهادکشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.

وی اجرای سیستم های آبیاری نوین را عبور از کشاورزی سنتی غرقابی دانست و تصریح کرد:۷۸۰ هزار هکتار زمین کشتاورزی لرستان معادل ۴.۷ درصد اراضی کشور می باشد که ازاین سطح تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار ( حدود ۲۴ درصد)آبی شده است.