محرم در ایلام از لغو پیاده‌روی زائران علی‌صالح(ع) تا فعالیت مجازی هیات‌ها
29 مرداد 1399 - 6:34
بازدید 140
4

محرم به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی، نامی آشنا برای نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان جهان است، ماه ابراز عشق به سالار شهیدان، ماه تکرار عاشقی و ابراز ارادت به عشقی که از کودکی با آن عجین شده‌ایم، ماه غم و اندوه زمینیان و آسمانیان. به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از ایرنا، اما امسال […]

پ
پ

محرم به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی، نامی آشنا برای نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان جهان است، ماه ابراز عشق به سالار شهیدان، ماه تکرار عاشقی و ابراز ارادت به عشقی که از کودکی با آن عجین شده‌ایم، ماه غم و اندوه زمینیان و آسمانیان.

به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از ایرنا، اما امسال به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، آیین‌های بزرگداشت ماه محرم نیز دستخوش تغییر و تحول شده است و رهبر معظم انقلاب نیز بر تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد کرونا برای اجرای برنامه‌های مرتبط با ماه محرم تاکید داشته‌اند.

دست‌اندکاران و متولیان برگزاری این آیین‌ها نیز در حال برنامه‌ریزی برای آیین‌های ماه محرم هستند و آنچه بر آن تاکید دارند حفظ سلامت عزاداران حسینی است.

ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به هیات‌ها، اجرای محافل عزاداری در فضاهای باز، اعلام ممنوعیت توزیع نذورات، عدم راه‌اندازی دسته‌جات سینه‌زن و زنجیرزن و لغو گردهمایی عزاداران در تاسوعا، عاشورا و شام غریبان از جمله برنامه‌ها و اقداماتی است که به گفته مدیرکل تبلیغان اسلامی ایلام امسال برای بزرگداشت محافل ماه محرم در این استان اندیشیده شده است.

لغو پیاده‌روی زائران امامزاده علی‌صالح(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: پیاده‌روی عموم مردم به سمت امامزاده علی‌صالح(ع) که همه ساله در روز عاشورا در این استان برگزار می‌شد امسال بدلیل شیوع کرونا لغو شده است.

حجت‌الاسلام محمد فتاحی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار داشت: همه ساله عزاداران حسینی پس از طی کیلومترها مسیر امامزاده علی‌صالح(ع) در بخش صالح‌آباد شهرستان مهران در صحن این امامزاده تجمع کرده و به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پرداختند بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد تجمع و بالا رفتن خطر گسترش کرونا تصمیم لغو آن اتخاذ شده است. 

وی همچنین با اشاره به لغو تجمع‌های عزاداران در روزهای تاسوعا عاشورا و شام غریبان یادآور شد: تمامی هیات‌های مذهبی در همان مکان‌هایی که دهه اول محرم مراسم‌های خود را برگزار کرده‌اند باید آیین‌های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان را نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنند.

 فعالیت ۳۰ هیات مذهبی به صورت مجازی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام با بیان اینکه رویکرد برگزاری آیین‌های ماه محرم استفاده از ظرفیت فضای مجازی است، گفت: در این راستا تعدادی از هیات‌های مذهبی استان اعلام کرده‌اند که برنامه‌های خود را به صورت مجازی در ماه محرم برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام فتاحی افزود: بر این اساس ۳۰ هیات مذهبی با تشکیل گروه در فضای مجازی، برنامه‌های عزاداری خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند و از حدود ۱۰۰ عضو تا هزاران عضو نیز در این گروه‌ها مشارکت دارند.

پیش‌بینی برگزاری آیین‌های ماه محرم در ۷۰ درصد هیات‌های ایلام

وی به راه‌اندازی سامانه بیرق ویژه ثبت‌نام هیات‌های مذهبی برای برگزاری محافل عزاداری سرور و سالار شهیدان در ماه محرم اشاره و تاکید کرد: هیات‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام کنند مشروط به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی مجاز به برگزاری محافل عزاداری ماه محرم هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: هم اکنون ۹۰۰ هیات مذهبی در این استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ درصد این هیات‌ها برنامه‌های عزاداری ماه محرم را برگزار کنند.

حجت‌الاسلام فتاحی تاکید کرد: امسال تلاش شده است برنامه متنوع و جدیدی برای برگزاری محافل عزاداری در ماه محرم تدوین شود و در این برنامه‌ها اولویت و خط قرمز حفظ سلامت مردم عزاداران است.

هیات‌ها ملزم به ارایه دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداران/بیماران زمینه‌ای و سالمندان در مراسم‌ها شرکت نکنند

وی با بیان اینکه در این ماه سعی می‌شود تجمع‌ها به حداقل برسد که در این زمینه لازم است اقناع‌سازی صورت گیرد، اظهار داشت : افرادی که کهولت سن داشته و بیماری زمینه‌ای دارند نباید در این محافل حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی هیات‌های مذهبی ملزم هستند تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را به عزاداران ابلاغ و آن‌ها را ملزم به رعایت کنند.

برگزاری ۹۰ درصد محافل عزاداری ایلام در فضای باز

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده حدود ۹۰ درصد محافل عزاداری ماه محرم در فضاهای باز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام فتاحی در خصوص شرایط برگزاری محافل عزاداری ماه محرم در فضای بسته، افزود: در صورتیکه سقف مکان برگزاری پنج متر و بیشتر و امکان تهویه مناسب وجود داشته باشد با یک چهارم جمعیت مانعی برای برگزاری این محافل وجود نخواهد داشت.

استفاده از فضای مدارس و ورزشگاه‌ها برای برگزاری آیین‌های ماه محرم

وی همچنین بیان کرد: امسال عمده محافل عزاداری اباعبدالله(ع) در فضاهای باز برگزار و در این زمینه با مشارکت آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان از فضای مدارس و ورزشگاه‌ها برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم استفاده می شود.

وی اضافه کرد: ۷۰ مدرسه در سطح استان و تعدادی از ورزشگاه‌ها و فضای دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم مهیا شده است.

وی یادآور شد: هیات‌هایی که درخواست مکان برای اجرای برنامه در ماه محرم داشته باشند از این فضاها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

۱.۵ ساعت حداکثر زمان محافل عزاداری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام در خصوص زمان برگزاری محافل عزاداری ماه محرم گفت: حداکثر زمان محافل عزاداری ماه محرم امسال یک ساعت و نیم بوده و بیشتر از این هیات‌ها مجاز به فعالیت نیستند.

حجت‌الاسلام فتاحی افزود: همچنین هیچ‌گونه حرکت دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی در هیات‌ها و در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان نیز برگزار نخواهد شد.

وی با ذکر اینکه همچنین هیات‌ها حق توزیع زنجیر نداشته و هر شخص باید از زنجیر شخصی خود استفاده کند، تاکید کرد: هیات‌ها به هیچ‌وجه حق حرکت عزاداران در محل هیات را نخواهند داشت.

فعالیت ایستگاه‌های صلواتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

وی در خصوص فعالیت ایستگاه‌های صلواتی نیز گفت: چنانچه این مراکز در سطح شهر بخواهند فعالیت داشته باشند باید درخواست خود را به این سازمان تحویل دهند که بر اساس دستورالعمل یا باید بسته بهداشتی و فرهنگی و یا بسته‌های مواد غذایی آماده توزیع کنند.

حجت الاسلام فتاحی با تاکید بر این که تلاش داریم حداقل جمعیت در هیات‌ها حضور داشته باشد، افزود: در این زمینه تعداد هیات‌هایی که محافل عزاداری را برگزار می‌کنند بیشتر شده است تا حداقل جمعیت در هر هیات وجود داشته باشد و از تراکم‌ جمعیت پیشگیری شود.

وی همچنین یادآور شد: در محافل عزاداری ماه محرم در فضاهای باز تنها از حیاط این فضاها استفاده می‌شود و بعد از هر مراسمی ضدعفونی کامل انجام خواهد شد.

وی توزیع ماسک بین عزاداران را از دیگر برنامه‌های محافل ماه محرم امسال در این استان برشمرد.

مردم نذورات عام خود را به پویش ایران همدل تحویل دهند

وی همچنین در خصوص نذورات ماه محرم گفت: با توجه به راه‌اندازی پویش ایران همدل از عموم مردم درخواست می‌شود در صورتی که نذورات عام دارند به صورت خشک آن را در قالب پویش ایران همدل برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام همچنین در خصوص افرادی که نذورات واجب دارند و باید آن را ادا کنند از آنها خواست: در ادای نذورات دستورالعمل‌های بهداشتی را به صورت کامل جهت حفظ سلامت عموم مردم رعایت کنند.

سلامت مردم خط قرمز سازمان تبلیغات

وی با اشاره به اینکه یکی از مکان‌هایی که بر اساس اعلام شبکه بهداشت بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته، اماکن دینی است، گفت: در این زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم همچنان اولویت این سازمان است و در برگزاری محافل عزاداری ماه محرم نیز این مساله همچنان در اولویت خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.