وضعیت معیشت هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی کردستان اسف‌بار است
17 اسفند 1399 - 21:02
بازدید 260
2
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد و ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج با بیان اینکه وضعیت معیشتی هنرمندان و فعالان صنایع دستی و هنرهای تجسمی اسفبار است، گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان بسته‌های معیشتی، بیمه و تسهیلات در نظر گرفته شود.
پ
پ

به گزارش گفتمان: سید مختار هاشمی ظهر امروز در نخستین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی استان کردستان «خه لات» از سری برنامه‌های موضوع ششمین جشنواره ملی فیروزه‌ که با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و فرهیختگان در مجتمع فجر این شهر برگزار شد، اظهار داشت: باید دست‌اندرکاران، پژوهشگران و صاحبان هنر استان به اقتصاد هنر در استان توجه ویژه  داشته باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشتی هنرمندان و فعالان صنایع دستی و هنرهای تجسمی اسفبار است، گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان بسته‌های معیشتی، بیمه و تسهیلات در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد و ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج عنوان کرد: بسیاری از هنرها طی گذر زمان از بین رفته و نگاه به اقتصاد و تولید از لحاظ فرهنگی و هنری جنبه‌های سودگرایانه دارد در حالی‌که در هنر باید به دنبال کشف ظرفیت‌های و خلاقیت برای ایجاد یک واکنش با حسن خوشایند و رویکر زیبا شناختانه دو گفتمان باشیم.

وی با بیان اینکه تعامل بین اقتصاد و هنر امکان‌پذیر است، اظهار کرد: جادوی کارگاه هنری همانا نبوغ و خلاقیت، می‌تواند اقتصاد را شگفت زده کند.

هاشمی با ذکر اینکه برای ایجاد پایداری مادی و اقتصادی محصولات هنری و فرهنگی حمایت‌های جدی لازم است، تاکید کرد: از صاحب‌نظران انتظار می‌رود بررسی گفتمان‌های هنر و اقتصاد با ایجاد چار چوب فکری و عملی برای کمک به هنر باشد.

وی با بیان اینکه اختلاق و تعارض میان هنرمندان فعال، صنعت فرهنگ و کنترل‌کنندگان این صنعت وجود دارد، گفت: صنعت فرهنگی اشخاص ثالثی را به عنوان سرمایه‌گذار وارد تولید کرده و عدم استفاده حداکثری از منابع و امکانات و نبود بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اثرات منفی دارد.

عضو اتاق بازرگانی‌ سنندج ابراز کرد: باید سیاست‌های تدوین شود که موجب رشد صنعت هنر شود اما بدون مطالعه و تحلیل اقتصادی بر شناخت رونق فعالیت های هنری سرانجام مناسبی نخواهد داشت.

هاشمی انجام پژوهش و مطالعات را بسیار ضروری دانست و یادآور شد: برای توسعه؛ حمایت از هنر، بازریابی و فروش، ایجاد ساختارها و زیر ساخت‌ها برای ارائه تولیدات فرهنگی مهم است.

بیشتر بخوانید:
پست برای ارسال صنایع دستی کردستان ۵۰ درصد تخفیف می‌دهد
عدم توجه به تخصص گرایی آفت بزرگ اقتصاد کردستان

فردین صادق ایوبی یکی از هنرمندان هنرهای تجسمی استان کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه هنر و فرهنگ شغل نیست فضیلت است، اظهار داشت: نهاد فرهنگ سیر کمالی و سعودی داشته و این تفاوت اصلی انسان‌ها را از هم متمایز می‌کند وگرنه هنر یک امر انسانی است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم تمایز جهان شناسی را در تمام عرصه‌های حیاط اجتماعی و زندگی خود ببینیم، عنوان کرد: تفاوتی که با امروز با جهان غرب داریم در ساعات تفکر تکنیک است و به گفته بزرگان در این دوره که ما زندگی می‌کنیم، هر حقیقت تابع یک چشم‌انداز است.

هنرمند سنندجی بیان کرد: کتاب‌هایی که در زمینه‌های مختلف در کشور ما نوشته و ترجمه شده که در خود غرب از آن خبری نیست، پس مدرنیته یعنی پس از مدرنیته و تغییراتی در جهان اعم از کنش‌های سرکاری، تئوری‌های سرکاری برای دوری از خود اگاهی ظاهری ایجاد کرده‌اند.

صادق ایوبی تصریح کرد: در این دوره نیازمند خود آگاهی به معنای ذات و نهایت تفکر از دوران گذشته تا زمان حال هستیم که‌خود را نسبت به گذشته و زمان حال مقایسه کرده و بفهیم چه زمانی برای آینده داریم.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم علی‌اکبر بهزادیان، برگزیدگان، داوران و حامیان این جشنواره تجلیل شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.