با پیگیری اجرای طرح‌های عمرانی در مریوان :مناطق مرزی کردستان یک گام دیگر به توسعه نزدیک می‌شود
29 مرداد 1399 - 6:50
بازدید 177
9

دولت تدبیر و امید توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق مرزی از جمله کردستان داشته و در بخش‌های مختلف از قبیل زیرساخت، راه و تخصیص آب به اراضی دیم گام‌های اررشمندی در این استان برداشته است. به گزارش ایرنا، اقدامات دولت‌های مختلف در کردستان گرچه انکارناپذیر است اما عزم و اراده دولت تدبیر […]

پ
پ

دولت تدبیر و امید توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق مرزی از جمله کردستان داشته و در بخش‌های مختلف از قبیل زیرساخت، راه و تخصیص آب به اراضی دیم گام‌های اررشمندی در این استان برداشته است.

به گزارش ایرنا، اقدامات دولت‌های مختلف در کردستان گرچه انکارناپذیر است اما عزم و اراده دولت تدبیر و امید به اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی و کشاورزی در این منطقه و به ویژه نقاط مرزی چشمگیر بوده و جهشی معنادار داشته است.

در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به ۶۵۳ روستای کردستان گازرسانی شده و تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی به یک هزار و ۳۰۲ مورد رسیده است، ضمن اینکه تمام شهرهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند و یک هزار و ۱۱ روستای استان نیز از خدمات شرکت آبفا برخوردار و تمام روستاهای بالای پنج خانوار نیز به شبکه سراسری برق متصل است.

در بخش کشاورزی هم پارسال وزارت نیرو تخصیص آب به ۹۶ هزار هکتار از اراضی دیم کردستان را مصوب کرد که با اجرای آن برای ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین در طرح سامانه سد آزاد در سطح ۴۳۰۰ هکتار تبدیل اراضی به باغ نیز یک هزار و ۷۲۰ نفر مستقیم و ۲ هزار و ۵۸۰ نفر غیرمستقیم صاحب شغل خواهند شد.

در بخش حمل و نقل و زیرساخت هم طرح راه‌آهن همدان – سنندج، کریدور شمال – جنوب، چهار بانده کردن گردنه صلوات آباد سنندج و جاده جدید مریوان – سنندج(تیژتیژ – گاران) از جمله پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در کردستان است که در طول خدمت دولت تدبیر و امید شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در این بخش‌ بودیم، به گونه‌ای که اکنون این استان به کارگاهی برای راهسازی تبدیل شده است.

از جمله مهمترین این طرح‌ها، پروژه جاده سنندج – مریوان است که به دلیل مسیرهای پرپیچ و خم و غیراستاندارد بودن آن به صحنه تصادف‌ و قتلگاه تبدیل شده است که حدود ۱۷ سال است طرح تعریض و تغییر آن در دستور کار قرار گرفته و اکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد که در صورت اتمام آن در سال جاری، گامی بزرگ در راستای ایمن‌سازی محور مواصلاتی سنندج – مریوان برداشته خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان همراه برخی مدیران اجرایی استان برای اطلاع از روند پیشرفت و مشکلات موجود جاده سنندج – مریوان(تیژتیژ- گاران) و چند طرح عمرانی، خدماتی، کشاورزی، آموزشی و ورزشی به شهرستان مریوان سفر کرد.

پروژه تیژتیژ- گاران
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در بازدید از پروژه تیژتیژ – گاران گفت: پروژه در حال ساخت جاده جدید سنندج – مریوان(تیژتیز گاران) حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و امسال این طرح مهم به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدصدیق ثابتی اظهار داشت: تاکنون ۳۸۲ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، امسال این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است، اضافه کرد: این پروژه جزو چهار طرح بزرگ وزارت راه و شهرسازی و تنها پروژه‌ای است که تا پایان سال جاری، غیر از تقاطع غیرهمسطح گاران، به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: طرح جاده جدید سنندج – مریوان به طول ۵۳ کیلومتر بوده که تقاطع تیژتیژ -گاران (از سمت سنندج) در ۶ قطعه به پیمانکار سپرده شده که با بهره‌برداری از آن مسیر ۱۵۲ کیلومتری محور قدیمی این محور حدود ۲۵ کیلومتر کمتر خواهد شد.

 پیشرفت ۸۰ درصدی سدگاران و سامانه انتقال آب به مریوان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در بازدید از ایستگاه پمپاژ سلسی مریوان اظهار داشت: پروژه سدگاران، شبکه پایاب و سامانه انتقال آب به شهر مریوان در مجموع حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد، ضمن اینکه کار اجرایی سد گاران به پایان رسیده است.

کامران خرم هدف اصلی از احداث سد گاران را تامین آب شرب مریوان اعلام کرد و افزود: ردیف آبرسانی به مریوان باید تعریف شود، ضمن اینکه ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایاب این سد آبی خواهد شد و برای امسال یک هزار و ۱۰۰ هکتار آن اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۴ میلیارد تومان اجرای این پروژه مهم تامین شده است، اضافه کرد: ایستگاه پمپاژ سلسی نواقصی دارد که در صورت تکمیل، آب مورد نیاز آبیاری یک هزار و ۹۰۰ هکتار تواحی ۱ و ۲ عمرانی مریوان تا دو ماه آینده تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان حجم آب ذخیره شده در سد گاران را ۹۱ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: از خروجی سد گاران ۲۱ کیلومتر کانال انتقال آب به سمت ایستگاه پمپاژ اجرا شده و اکنون ایستگاه سلسی از لحاظ تامین برق مشکل دارد که نیاز به همکاری شرکت توزیع برق استان داریم.

خرم با بیان اینکه به سمت باشماق نیز ۷.۲ کیلومتر خط انتقال ایجاد شده است، اضافه کرد: ۱۶ کیلومتر خط انتقال شرب نیز اجرا شده و قرار است بخشی از آب شرب مریوان در سال جاری از محل سد گاران تامین شود.

 انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از تاسیسات اجرا شده در بخش فاضلاب مریوان و حاشیه دریاچه زریبار هم بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: امسال ۱۷ کیلومتر تاسیسات فاضلاب در مریوان اجرا شده و پنج کیلومتر دیگر نیز در دست اجرا است، ضمن اینکه پیمانکار در محله تازه‌آباد، ۵۰۰ میابون تومان مطالبات دارد.

محمدی با بیان اینکه فاضلاب ۹ روستای حاشیه زریبار وارد این دریاچه می‌شد، افزود: فاضلاب ۶ روستا به تصفیه‌خانه فاصلاب مریوان انتقال یافته و اکنون فقط ساماندهی فاضلاب سه روستا باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب این سه روستا تیز به ضورت غیرمستقیم وارد دریاچه زریبار می‌شود، اضافه کرد: کار این پروژه هم در حال اجرا بوده و تاکنون ۵۰ درصد آن اجرا شده و برای اتمام آن سه میلیارد تومان نیاز است.



کمک دولت برای ایجاد اشتغال در مجتمع‌های گلخانه‌ای

اداره کل منابع طبیعی در روستای کال علیا مریوان، ۲۰ هکتار اراضی ملی را به سازمان جهاد کشاورزی واگذار کرده است که جهاد کشاورزی نیز آن گلخانه مجتمع گلخانه‌ای ایجاد و به دانش‌آموختگان این حوزه به عنوان اجاره به شرط تملیک برای تولیدات محصولات گلخانه‌ای سپرده است.

این مجتمع شامل ۱۲ واحد ۲ هزار مترمربعی بوده و از سال ۸۶ احداث آن آغاز شده که ۱۹ واحد آن فعال و ۲ واحد در دست اجرا است و اکنون فارغ التحصیلان این حوزه مشغول تولید مصولاتی چون توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و خیار هستند.

هر واحد برای سه نفر اشتغال ایجاد کرده و ضمن اینکه سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد زیرساخت‌های این مجتمع ۵۸۰ میلیون تومان بوده است.



احداث شبکه فرعی آبیاری تحت فشار اراصی پایاب سد گاران
پروژه احداث شبکه فرعی آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد گاران دارای قرارداد متمم به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال شامل احداث ۴ واحد ایستگاه پمپاژ و دیگر عملیات اجرایی است که در مرحله مناقصه است.

محل اجرای این طرح، اراضی جنوب دریاچه زریوار با بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و ۹۰ درصد شبکه انتقال آماده است اما پروژه با مشکلاتی از جمله تغییر سیستم آبیاری، عدم تعیین تکلیف قراداد پیمانکار حوصچه های بتنی، وجود تهدیدات امنیتی در طول اجرا، افزایش قیمت تجهیزات و عدم تعیین تکلیف قرارداد تامین شیرآلات مواجه شده است.

هدف از اجرای این طرح، ایجاد شبکه های مدرن آبیاری، احداث ایستگاه‌های پمپاژ، طراحی نظام بهره‌برداری به منظور افزایش بهره‌وری مصرف اب و افزایش درآمد کشاورزان با فاریاب کردن اراضی دیم است.

در مجموع ۴۸ میلیارد تومان برای تکمیل طرح ذکر شده نیاز است که ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل نواحی ۱ و ۲ و ۳ و ۲۸ میلیارد تومان هم برای اراضی جنوب دریاچه زریوار است.



 بازسازی مدرسه شهید کیوان نصیری
از دیگر پروژه‌هایی که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از آن بازدید کرد، مدرسه شهید کیوان نصیری است که ۲ سال پیش برای بازسازی اقدام به تخریب آن شده است.

این پروژه ۹ کلاسه در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار به دلیل طلب ۷۰۰ میلیون تومانی کار را متوقف کرده است که بهرام نصراللهی‌زاده قول تامین اعتبار مورد نظر و پرداخت بدهی پیمانکار را داد.



هنرستان فنی دخترانه مائده
هنرستان فتی دخترانه مائده مریوان هم مورد بازدید قرار گرفت. این پروژه در سه طبقه در حال ساخت بوده و دارای ۶ کلاس درس و مابقی کارگاه است و در ۲ هزار و ۹۵۰ مترمربع زیربنا احداث می‌شود.

این مدرسه در حال احداث ۵۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون ۲ میلیارد و ۷۰۰ مبلیون تومان برای آن هزینه است و برای تکمیل آن هم ۲ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و مقرر شده تا آخر مهر ماه امسال به بهره‌برداری برسد.



احداث پیست مجموعه ورزشی زاگرس
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در حاشیه بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از طرح احداث پیست تارتان چمن فوتبال مجموعه ورزشی زاگرس مریوان گفت: برای ساخت زیرسازی و نصب پیست ۵ میلیارد تومان اعتبار است.

حامد جولایی بر لزوم ایجاد این پیست تاکید کرد و یادآور شد: برای زیرسازی آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ما را در اجرای آن کمک کند که نصراللهی‌زاده بخش عمده‌ای از اعتبار لازم را تامین کند.



خانه تکواندو
خانه تکواندو مریوان آخرین پروژه‌ای بود که نصراللهی‌زاده همراه مدیران استانی از آن بازدید کرد. مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در بازدید از این طرح گفت: زیربنای این پروژه یک هزار و ۴۰۰ مترمربع است و در سال ۹۷، ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای آن اعتبار برآورد شد.

جولایی با بیان اینکه این پروژه در صورت بهره‌برداری یکی از سالن‌های رزمی مجهز غرب کشور خواهد بود، افزود: پیمانکار بخاطر طلب ۴۰۰ میایون تومانی کار را متوقف کرده و تاکنون برای ساخت آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

استان کردستان با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

مریوان با ۱۶۵ هزار نفر جمعیت در ۱۲۵ کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کرستان قرار دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.