ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری در چهارمحال و بختیاری
25 اسفند 1399 - 17:53
بازدید 257
7
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت:براساس ماده هفت و ۱۰ قانون شکار و صید در خصوص ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش حیات وحش در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ضمن ضبط حیوانات و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد متخلف براساس قوانین و مقررات برخورد جدی و قاطع انجام خواهد شد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: شهرام احمدی افزود: همه ساله در آستانه سال نو برخی افراد سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، به فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری از جمله مار، مارمولک، سمندر و لاک‌پشت اقدام می‌کنند که با تشدید نظارت و بازرسی با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی گفت: براساس ماده هفت و ۱۰ قانون شکار و صید در خصوص ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش حیات وحش در صورت مشاهده هرگونه تخلف، ضمن ضبط حیوانات و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد متخلف براساس قوانین و مقررات برخورد جدی و قاطع انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌ زیست استان در این ایام نسبت به نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها اقدام خواهند کرد.

احمدی با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال براساس عادت‌ مرسوم برخی اقدام به خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین می‌کند، پس از مدتی آن را در طبیعت رها می‌کنند، گفت: این امر باعث حیوان آزاری، از بین بردن گونه‌های آبزی و یا بروز شیوع بیماری در خانه و یا آلودگی منابع آب می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از پایان یافتن ایام عید این ماهی غیربومی ایران و مهاجم را در منابع  آبی رها می‌کنند که باعث آسیب رسیدن به تنوع زیستی و همچنین افزایش و یا بروز بیماری و آلودگی در منابع آبی و محیط‌زیست می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مردم خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ یا نزدیکترین پاسگاه و اداره حفاظت محیط‌ زیست استان اطلاع دهند.

در استان ۴۱۲ گونه جانوری در قالب ۱۱۵ خانواده شناسایی شده است که از این تعداد ۲۸۸ گونه پرنده در قالب ۶۸ خانواده، ۵۵ گونه خزنده از ۱۴ خانواده، چهار گونه دوزیست از ۲ خانواده و  ۲۰ گونه‌آبزی از هفت خانواده و ۴۵ گونه پستاندار از ۲۴ خانواده هستند.

در استان هشت منطقه چهارگانه فعال است که شامل پنج منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جز مناطق چهارگانه و شکار ممنوع زیر مدیریت حفاظت محیط‌ زیست قرار دارد و علاوه بر آن ذخیره‌گاه جهانی زیست‌ کره تنگ صیاد سبزکوه با داشتن یک سوم مساحت استان نیز در استان واقع شده است.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.