اخبار ویژه
| 3 سال قبل

دولت آینده و سرنوشت تیغ نقد و نظارت مجلس !

گفتمان علی اصغر اسدی ::سارا فلاحی نماینده مردم حوزه شمالی استان در مجلس یازدهم را با نطق های آتشین و سخنرانی های تند مردم پسندش می شناسند ،نماینده ای که بر خلاف دیگر نمایندگان ادوار استان ایلام، با تکیه بر کیاست سیاسی توانست از همان ابتدا شناخت درستی از نگاه و انتظارات مردم حوزه انتخابیه اش کسب نماید.

این نماینده مردم استان ایلام با شناسایی انتظارات مردم از نمایندگانشان ، پر کردن این خلاء و ترکیب آن با دانش سیاسی ،قدرت سخنوری ،زمان شناسی برای سخن گفتن منطبق با نیازهای مخاطب،استفاده نمودن درست از زبان بدن و تا حدودی نمایش نمایندگی نیمی از جمعیت همجنس خود در یکسال وکالتش در بهارستان ،توانست در کوتاه مدت خود را در ردیف نمایندگان با نام و نشان مجلس یازدهم قرار دهد.

امروز نیز برای اولین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی یکی از همفکرانش در رقابت های انتخاباتی ،درست با پی گرفتن  همان مشی زمان شناسی خود و انگشت گذاشتن بر مسائل مورد بحث در جامعه نخبگان ،مسائلی را در خصوص دولت آینده مطرح نمود ،تا به ظاهر این گونه استنباط شود که برخلاف تصوراتی دائر بر همزمانی انقضای نطق های این نماینده با دولت غیر همسو،سارا فلاحی می تواند همچنان بعنوان نماینده ای مطالبه گر ظاهر شود.

البته نباید این نکته را از یاد برد که گذر زمان،استفاده گسترده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی و نفوذ آن در جامعه ،پایان انحصار رسانه ای و تکثر تحلیل های سیاسی و اجتماعی ،باعث دگرگونی عمیقی در جامعه شده است.همین امر همزمانی تغییر ذائقه ها و نگرش ها را در جامعه رقم زده به گونه ای که انتظارات مردم از وکلایشان از تبیین مشکلات به نتیجه گرایی و عمل گرایی تغییر یافته و همین امر می تواند تاحدودی اهداف این نماینده در پی گرفتن شیوه فعلی در مجلس را عقیم نماید .

به هر تقدیر سوای اینکه سخنان امروز فلاحی در تبیین گفتمان دولت جدید تا چه اندازه با واقعیات سیاسی و مطالبات و انتظارات  همراهان رییسی در ستادهای انتخاباتی همخوانی دارد ،اما اهتمام به این نکته که مجلس یازدهم تا چه اندازه می تواند خود را با سخنان این عضو موثر کمیسیون امنیت ملی مجلس همراه نماید برای ناظران سیاسی حائز اهمیت خواهد بود .

مداقه در اتفاقات سیاسی به وقوع پیوسته در مجلس شورای اسلامی در پیش و حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی نوع مواجهه مجلس یازدهم و توان استفاده آنان از ابزار نظارتی بعنوان مهمترین کارکرد دستگاه تقنینی با دولت آینده را بدون نیاز به هرگونه تحلیل و تفسیری روشن نموده است.

درخواست حضور ابراهیم رییسی در رقابت های انتخاباتی با امضای  ۲۲۰ نماینده مجلس یازدهم ،حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در راس بزرگترین ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی ،حضور رییس مرکز پژوهشهای مجلس ویکی از نواب رییس مجلس در رقابت های انتخاباتی ،انصراف زاکانی به نفع رییسی و مهمتر از همه ریاست نمایندگان بر ستادهای انتخاباتی رییس جمهور منتخب در حوزه های انتخابیه و سخنرانی نمایندگان در ستادهای انتخاباتی مهمترین ادله ها برای روشن شدن مسیر آینده نوع مواجهه مجلس با دولت آینده به حساب می آید.

با تکیه بر همین گزاره هاست که می توان اینچنین ادعا کرد که سخنان سارا فلاحی در نطق اضطراری خود بیش از آنکه به واقعیت توسل  نمایندگان مجلس یازدهم به ابزار نظارتی برای کنترل وفشار بر دولت آینده در راستای تحقق وعده های انتخاباتی نزدیک باشد ،بیشتر به یک شوآف سیاسی برای حفظ برتری خود در بین افکار عمومی شباهت دارد.

از اینرو از همکنون می توان پایان دولت تدبیر و امید را زمان افول نطق های آتشین سارا فلاحی و همچنین پایان هیاهوها ،جنجال ها و ژست مطالبه گری نمایندگان مجلس یازدهم نام نهاد. افول زود هنگامی که می تواند پایان  زود هنگام عمر سیاسی بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس در نزد افکار عمومی حوزه های انتخابیه منتسب به آنان را رقم زند.

بیشتر بخوانید:
روزنامه جمهوری اسلامی: نمایندگان مجلس، حتی شأن خودشان را هم حفظ نمی کنند
کدهای اشتباه ورفتار هیجانی نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی !
ساده زیستی مجلس انقلابی با فرمول دنا پلاس / نمایندگان انقلابی ،مال اندوزی در سایه تحریم و فشار اقتصادی با روحیه انقلابیگری در تضاد است !

هر چند همواره بر این مهم اعتقاد داشته ایم که نزدیکی نمایندگان با دولت مستقر و پی گرفتن رویه تعامل به جای چنگ زدن بر سیمای مدیران می تواند نتیجه ای مطلوب برای تحقق مطالبات مردم حوزه انتخابیه خصوصا در مناطق محرومی همچون ایلام را به دنبال داشته باشد ،اما همسویی بیش از حد تصور دو رکن اصلی نظام بیش از آنکه دستاوردی برای مردم به همراه داشته باشد می تواند به فراموشی سپردن مطالبات و حقوق مردم از سوی دولت مستقر همسو و تضییع گسترده حقوق آنان در سایه سکوت و تسامح و تساهل نمایندگان مجلس منجر شود .

خلاصه اینکه سوابق فعالیت های انتخاباتی از سوی دو جریان مطرح در نظام سیاسی حاکم بیانگر این واقعیت است که بر خلاف سخنان امروز نماینده مردم استان ایلام ،نمی توان براحتی نمایندگان حامی دولت و ستادهای پرتعداد انتخاباتی که از همکنون کاردها را برای برداشت کیک قدرت از نیام کشیده اند، از جریان قدرت حذف نمود و همین موضوع می تواند در آینده ای نه چندان دور به چالشی جدی برای مدیریت اجرایی کشور مبدل شود.