اخبار ویژه
| 3 سال قبل

آلترناتیو پایدار یا پادزهر موقت

هر چند اطلاعات خرد خرد به حواس آدمی می رسد،ما انسانها جهان را به صورت تکه های جدا از هم ادراک نمی کنیم؛بلکه با جهانی پر از اشیاء و آدمی رو به رو هستیم.جهانی که انبوهی از کل های یکپارچه را دم به دم بر حواس ما تلنبار و آوار می کند و کنکور رقابتی ترین ماراتن علمی ایران که مشابه آن در کره جنوبی و چین هم تا حدودی سنجش شده و برگزار می شود یکی از آزمون های صعب و کلیدی است که شش دانگ حواس آدمی را فارغ از تمام دغدغه ها در یک آزمون سه ساعته معطوف خویش می کند.

نقش یادگیری در همه صحنه های زندگی آدمی نمایان است.یادگیری نه تنها در آموختن مهارتی خاص یا مطالب درسی،بلکه در رشد هیجانی،تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد.مثلا یاد می گیریم از چه بترسیم،چه چیز را دوست بداریم،چگونه مؤدبانه رفتار کنیم و چگونه در کنکور سراسری تمام حواس پنج گانه خود را معطوف مدیریت زمان و پاسخ دادن به سوألات کنیم که در اصل یادگیری تغییری نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین و تکرار«مثلا در کنکور سراسری»حاصل شود که تغییراتی در رفتار که حاصل رسش«و نه تمرین»،یا شرایط موقت جاندار«مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها»باشند مشمول این تعریف نمی شوند.مسلما تمام موارد یادگیری عین هم نیستند.

از۴نوع یادگیری مشخص می شود نام برد و گفتگو کرد:۱-خوگیری۲-شرطی سازی کلاسیک۳-شرطی سازی عامل۴-یادگیری پیچیده که مخصوص آدمها و نخستی ها«میمون و لمور»است که چیزی بیشتر از تشکیل پیوندهاست مثلاً به کارگیری تمام حواس خویش برای کسب بهترین نتیجه از کنکور سراسری،استراتژی معینی برای حل یک مسأله یا تشکیل نقشه ذهنی از محیط خویش. 

گفتمان: روزهای گرم اولین ماه گرم تابستان۱۴۰۰ است و شروع قرن پانزدهم هجری شمسی در تقویم جلالی ما ایرانیان و در این راستا خیلی از جوانان کشور در تب و تاب یک رقابت و امتحان سنگین و حساس به نام کنکور هستند.

قرار است امسال در کنکور سراسری و به دلیل اپیدمی فراگیر کرونا در۱۷ماه گذشته که پارسال ۴۰روز به خاطر شرایط حاد کرونایی این آزمون بزرگ را به تعویق انداخت این رقابت حساس هم به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و هم آرامش کامل دانش آموزان با افزایش تصاعدی تعداد حوزه ها از طرف سازمان سنجش کشور در ۴روز متوالی و نخست با آزمون رشته هنر از فردا کلید خورده و برگزار گردد.

یک عده از دانش آموزان در بزرگترین ماراتن علمی کشور شور و هیجان خاصی دارند چرا که بعضی از آنها یک سال یا بیشتر از تفریحات و سرگرمی های خود زده اند و  برای آن وقت صرف کرده اند؛عده ای دیگر هم در این بحبوحه فراگیر اپیدمی کرونا همین چند ماه اخیر شروع کرده اند و خیلی امیدی ندارند،یک سری از آنها فقط به دنبال رشته ای خاص هستند ولی در کل همه آنها یک هدف خاص را دنبال می کنند.

کنکوری ها در ماه گرم تابستان در کنار مطالعه به تغذیه و استراحت حتی در شب قبل از آزمون سراسری با تمهیدات ویژه والدین و خانواده ها هم توجه ویژه ای باید داشته باشند تا با یک برنامه ریزی اصولی،مدون و هدفمند به نتیجه دلخواه و مطلوب خویش برسند.

یک میلیون و۳۶۶هزار و۳۶۹نفر در کنکور سراسری شرکت کرده اند که از این تعداد ۶۶۲هزار و۱۱۴نفر داوطلب زن و ۴۴۹هزار و۷۰۴ نفر دوطلب مرد هستند و در صدر رنکینگ داوطلبان رشته علوم تجربی با۵۵۴هزار و ۸۶۰نفر جای دارند و در پایین جدول داوطلبان رشته هنر با۱۲۵هزار و۱۲۱نفر قرار گرفته اند.متقاضی آزمون سراسری۱۴۰۰هستند اما حالا در آستانه برگزاری رقابتی ترین ماراتن علمی ایران به یکباره همین چند روز گذشته بود که پس از فرو نشستن التهاب انتخابات و مشخص شدن آیت الله رییسی غربالگر بزرگ ناکارآمدی به عنوان منتخب مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ۲۸خردادخبری فوری بر روی تلکس خبرگزاری کشور نشست مبنی بر اینکه کنکور قرار است دو بار در سال برگزار شود.

کنکوری که قرار بود حذف شود در آستانه دو مرتبه ای شدن است،درست سال۸۶بود که طرح و نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مجلس تصویب شد و قرار بود بر اساس این قانون نقش کنکور در پذیرش دانشجو کم و در نهایت تا سال۹۰کلا حذف شود.از حذف تا جایگزینی۱۴ سال از تصویب این قانون گذشت،کنکور نه تنها حذف نشده است بلکه چون قضیه کیلی در ریاضی لم آن بیشتر هم شده است و در این سال ها برخی از مسوولان ارشد کشور که اولین بار این علی محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم حسن روحانی بود که خبر از گردش مالی عظیم و۴۰هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور داد که کسی را یارای مقابله با آنها نیست خبر از این جرثومه فساد علمی در کشور داد و حالا با صراحت بعضی دیگر از مدیران ارشد از ریشه دواندن ساختاری مافیای کنکور و عوامل دخیل در آن که چون کارتل مواد مخدر به جان وضعیت علمی و نظام آموزشی افتاده اند،می گویند که با قدرتی که دارند اجازه حذف کنکور را نمی دهند؛مافیایی که زور و قدرت نفوذشان به قانون تصویب شده هم چربید.

در سال۹۲ یک مصوبه جدید بر اساس ویرایش مصوبه قبلی تصویب شد که حذف قطعی کنکور را تا حدود زیادی منتفی می کرد،البته در این بین روش ها و شیوه های مختلفی برای جایگزین کردن کنکور هم مطرح شد مثل برگزاری۴آزمون طی یک سال تا دانش آموزان در استرس و فشار کمتری قرار بگیرند؛حالا در تازه ترین خبر به گفته رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین تصمیم۵۲سال گذشته این شورا درباره کنکور در حال محقق شدن است.

سعیدرضا عاملی از تصویب سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی خبر می دهد:(از سال۱۴۰۲کنکور۲بار در سال برگزار می شود.)وی در حاشیه جلسه۸۴۲شورای عالی انقلاب فرهنگی این توضیحات مهم را ارائه داده است و گویا دستور این جلسه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی بوده و تصمیمات مهمی گرفته شده است.

کنکور سراسری از سال۱۳۴۸ و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران و حتی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله در ایران برگزار می شود؛عاملی همچنین یادآور شده است که این جلسه مهمترین تصمیمات۵۲سال گذشته در زمینه کنکور است از سهم۶۰درصدی آموزش و پرورش«اعمال سوابق تحصیلی» و سهم۴۰درصدی کنکور سراسری«دروس تخصصی»تا اعتبار۲ساله نتایج از رئوس مؤلفه ها و آیتم ها جلسه۸۴۲بوده است.

اضطراب زدایی و سنجش عمیق  دو آیتمی است که عاملی آنها را در این تصمیم ها مؤثر و کلیدی دانسته است:«با این رویکرد هم اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصا در رشته های پرمتقاضی انجام می شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت می گیرد.»که پذیرش عادلانه بر اساس کیفیت آموزش دلیل منطقی ای است که او برای تصمیمات اخذ شده درباره کنکور ارائه کرده است و می گوید:«واقعیت این است که دانش آموز۱۲سال تحصیل می کند و این۱۲سال باید در موفقیت او در دانشگاه بروز داشته باشد که با طرح تأثیر۶۰درصد سوابق تحصیلی و۴۰درصد آزمون این امکان فراهم می شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

بیشتر بخوانید:
قاتل دانش آموز نخبه کیست؟
کارت کنکور سراسری ۹۹ منتشر شد

این مصوبه از سال۱۴۰۲اعمال خواهد شد و در کنکور۱۴۰۰و۱۴۰۱این مصوبه اعمال نخواهد شد به گفته عاملی تصمیم اتخاذ شده محصول کار کارشناسی گسترده در دو سال گذشته بوده است که به تجربه های موفق در جهان برای سنجش و پذیرش دانشجو هم توجه جدی شده است.

در واقع کنکور مفهومی است که در سیستم و فرهنگ نظام آموزشی ما برای دانش آموزان حکم تعیین سرنوشت را دارد؛خواه ناخواه بسیاری از دانش آموزان را دچار مشکلات روحی ناشی از استرس می کند که تنها بخشی از اخبار،تبعات و پیامدهای آن منتشر و پخش می شود،مثلا فلان جوان به خاطر مشکلات روحی روانی کنکور خودکشی کرد یا جوانان زیادی که به دلیل ناکامی در کنکور دچار مصائب و مشکلات جدی روانی گشته و در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند.