مهار بیکاری در امواج تورم
02 شهریور 1399 - 5:23
بازدید 113
6

مقایسه نرخ بیکاری و تورم کرمانشاه در ۹ سال اخیر حاکیست که در تورم پایین، جمعیت بیکار استان بیشتر شده اما در اوج گرانی، شاهد کاهش بیکاران بوده‌ایم؛ اتفاقی که خلاف اصول علم اقتصاد است اما یک توضیح منطقی و اقتصادی دارد. به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از ایرنا، نرخ بیکاری میانگین کشور از […]

پ
پ

مقایسه نرخ بیکاری و تورم کرمانشاه در ۹ سال اخیر حاکیست که در تورم پایین، جمعیت بیکار استان بیشتر شده اما در اوج گرانی، شاهد کاهش بیکاران بوده‌ایم؛ اتفاقی که خلاف اصول علم اقتصاد است اما یک توضیح منطقی و اقتصادی دارد.

به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از ایرنا، نرخ بیکاری میانگین کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۹۸ حدود ۲ درصد نوسان داشته و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است؛ در مقابل اما نوسان نرخ تورم در این سال‌ها بیش از ۲۵ درصد بوده و ۹.۶ تا ۳۴.۸ درصد بالا و پایین شده است.

در استان کرمانشاه، هم نرخ تورم و هم نرخ بیکاری در سال های ۱۳۹۰ تا ۹۸ هرگز قاعده یا شیب مشخصی نداشته و بی ثبات بوده است.

علاوه بر آن، این ۲ نرخ همسو نیز نبوده اند و بیشتر در جهت مقابل یکدیگر حرکت کرده اند به طوری که افزایش تورم، کاهش بیکاری را به دنبال داشته و برعکس. این اتفاق البته در سطح کشوری به این روشنی رخ نداده است.

به عنوان نمونه کاهش نرخ تورم استان از سال ۹۳ آغاز و تا ۹۵ ادامه داشت؛ در این سه سال اما نرخ بیکاری صعودی شد و کرمانشاه را در صدر جدول استان های بیکار کشور نشاند.

در سال ۹۳ نرخ تورم و بیکاری استان کرمانشاه به نزدیکترین فاصله از هم رسید و تنها ۱.۵ درصد فاصله داشتند اما این اختلاف در سال ۹۸ تا ۱۷.۲ درصد هم افزایش پیدا کرده است.

نمودار مقایسه ای نرخ بیکاری و تورم استان طی ۹ سال اخیر نشان می دهد که زمانی که گرانی و تورم کمتر بوده، جمعیت بیکاران استان بیشتر شده و افزایش سطح عمومی قیمت ها هم کاهش جمعیت بیکاران را به همراه داشته است؛ به عبارت دیگر در زمان گرانی، کسب و کارها رونق پیدا کرده و در ارزانی، شغل کمتری ایجاد شده است.

گرچه این رویه خلاف اصول علم اقتصاد است اما آنچنان که آمار و نمودار حکایت می کند، گویا اشتغالزایی در استان وابسته به تورم پایین نیست و کرمانشاه حتی در تورم بالا هم می تواند رتبه بیکاری خود را پایین تر بکشد. در واقع رفتن به جنگ تورم، مقدمه ضروری اشتغالزایی نیست.

چرایی ناهمسویی بیکاری و تورم در کرمانشاه

به گفته کارشناسان اقتصادی، تورم بالا و نوسان آن به رونق و فعالیت کسب و کارها و جریان اشتغالزایی آسیب می زند و قدرت پیش بینی و آینده نگری را از کارآفرینان می گیرد.

با این حساب اگر این قاعده علمی درست باشد، علت کاهش جمعیت بیکار استان کرمانشاه با وجود افزایش تورم بویژه در سال های ۹۷ و ۹۸ چه بوده است؟

مدیرکل امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این زمینه تاکید کرد: به صورت کلی نرخ تورم و نرخ بیکاری همسو هستند و رابطه مستقیمی دارند، یعنی رشد تورم سبب افزایش نرخ بیکاری می شود و کاهش نوسان قیمتی هم آسیب کمتری را برای کسب و کارها در پی دارد.

بهزاد باباخانی به خبرنگار ایرنا گفت: بدیهی است که رشد تورم کرمانشاه طی ۲ سال اخیر بخشی از کسب و کارها و شغل ها را از بین برده اما نقش تسهیلات اعطایی و سرمایه گذاری های جدید در تولید شغل آنقدر بالا بوده که خسارت های تورم را پوشش داده و نرخ بیکاری را کاهشی کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تیر ۱۳۹۹ در استان کرمانشاه ۱.۴ درصد از میانگین کشور کمتر است و این استان در رتبه دهم استان های کمتر گران کشور قرار گرفته است

به گفته باباخانی، استان کرمانشاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ گران ترین استان کشور بود اما با پیگیری های مکرر مدیریت ارشد استانی، جلسات متعدد ستاد تنظیم بازار و تلاش برای توزیع بهتر کالاها، رشد تورمی این استان کم شد و در دهک سوم و در جمع استان های کمتر گران کشور قرار گرفته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.