اجتماعی
| 3 سال قبل

می شود ریشه خرید فروش رای را خشکاند!

گفتمان: پدیده زشت و کریه خرید و فروش رای چند صباحی است در انتخابات رسوخ کرده و از چند دوره قبل خصوصا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها ابتدا در برخی از شهرهای استان هویدا سپس بر اثر سهل انگاری و عدم توجه و برخورد از طرف نهادهای نظارتی و متولیان امر امروزه این معضل کاملا رایج و بصورت علنی در کل جامعه شهری و روستایی پدیدار و واکنش ائمه جمعه را برانگیخته است.

اما اینکه چه عواملی باعث شده که مردم نظر، ایده و اعتقاد خود را به مبلغی ناچیز به حراج بگذارند و به راحتی سرنوشت خود را به سوداگرانی که قطعا رای آنها را به چند برابر قیمت معامله خواهند کرد بسپارند جای سوال و نیاز کاوش دارد.

رای از نظر لغوی به معنای نظریه شخصی برآمده از ذهن و فکر و اندیشه است که طی فرایندی تحت عنوان انتخابات به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت مردم در حاکمیت و بدیعی ترین مجرای عملی شدن دموکراسی در جوامع است.

از سدهٔ ۱۷ میلادی به این سو، برگزاری انتخابات به عنوان سازوکاری مهم جهت تحقق دموکراسی نیابتی بوده‌ و از انقلاب مشروطه و با انتخابات مجلس شورای ملی انتخابات در ایران تجلی یافت.

امروزه نیز براساس اصل ششم قانون اساسی امور کشور از جمله انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، به اتکای آرای عمومی اداره میشوند و این یعنی اینکه مردم در نظام مردم سالاری سهیم بوده و در تغییر و تعیین مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقشی اساسی دارند.

اما چرا رای مردم اینقدر بی اهمیت شده که آن را معامله و به چندرغازی می فروشند؟

سوای ضعف نظارتی که در بالا اشاره شد مهمترین عامل رویگردانی مردم نسبت به انتخابات و بی اهمیت بودن به رای خود عدم تأثیر آن در زندگی و عدم احقاق خواسته ها و مطالبات آنها می باشد بطوریکه این احساس در مردم ایجاد شده که حال که رای آنها هیچ تغییری در سرنوشت و تاثیری در زندگی آنها ندارد پس ترجیح می دهند که آن را به بهایی ولو اندک و سودی هر چند ناچیز بفروشند.

اما آن سوی ماجرا یعنی کاندیداها دلیل هزینه های هنگفت جهت تصاحب کرسی شورا که به گواه پرینتی که جدیدا منتشر شده حقوقی ناچیز می گیرند را در چه چیزی می بینند سوالی است که ذهن نگارنده و همه مخاطبان را به خود مشغول کرده است.

بیشتر بخوانید:
مصلحت اندیشی ها و رسمیت بخشیدن به تخلفات انتخاباتی در ایلام
امام جمعه ایلام خواستار تسریع در رسیدگی به تخلفات انتخاباتی برابر قانون شد
ضرورت ابطال انتخابات شورای شهر در مناطق مختلف استان ایلام

با این تفاسیر و با حمل بر اینکه انتخابات با تمام حواشی و اتفاقاتش به پایان رسیده و صحت آن نیز تایید شده بهترین راه برای بازگرداندن اعتماد عمومی و جلوگیری از خرید و فروش رای در انتخابات آینده این است که نهادهای حراستی، بازرسان ویژه و رسانه ها نظارتی دقیق و موشکافانه بر عملکرد منتخبان داشته که اگر خدای ناکرده کسانی مرتکب خطا و با خرید رای وارد این اریکه شده اند جهت جبران خسارت وارده حق موکلان را به حراج نگذاشته و جز در راه خدمت به مردم و برآورده کردن خواسته های عمومی از پرداختن به امور نامشروع و نامعقول خودداری نمایند .