بررسی دقیق جزییات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی/ این طرح موجب مدیریت یا محدودیت در فضای مجازی می گرددد؟
08 مرداد 1400 - 11:24
بازدید 536
10
*علیرضا تهرانی فر کارشناس ارشد مدیریت رسانه و ارتباطات:* نمایندگان مجلس طرحی بنام صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را در مجلس تصویب کرده اند که باعث ایجاد واکنش های بسیار زیادی در کشور شد بسیاری از مردم معتقد هستند این طرح موجب ایجاد محدودیت بیشتر در فضای مجازی می گردد در مقابل موافقان طرح معتقد هستند طرح صیانت موجب مدیریت فضای مجازی میگردد، اما به راستی با نگاهی دقیق به طرح واقعیت چیست؟ مدیریت یا محدودیت؟
نویسنده : علیرضا تهرانی فر
پ
پ

به گزارش گفتمان: طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در هفت تیر سال جاری به مجلس ارائه، اما بدلیل  مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و بخش زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی، طرح پیشنهادی از دستور کار مجلس خارج شد.

طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” در شش فصل و ۳۷ ماده قانونی تنظیم شده است. از نگاه اکثریت جامعه  هدف این طرح اعمال محدودیت های بیشتر بر فضای مجازی کشور است؛ اما در مقابل کسانی که موافق این طرح هستند اعتقاد دارند هدف طرح فوق ساماندهی و مدیریت فضای مجازی کشور و حتی حمایت از کسب و کارها و حق کپی رایت و حقوق معنوی تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی می باشد.

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»، دوباره در دستور جلسه مجلس قرار گرفت و این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی به تصویب رسید.

اما به راستی هدف واقعی طرح فوق چیست؟! آیا این طرح از حقوق کاربران در فضای مجازی دفاع می کند، یا باعث اعمال محدودیت های بیشتر در فضای مجازی کشور خواهد شد؟

در بند ه ماده ۱ این طرح هیئتی بنام هیئت ساماندهی و نظارت با تعریف زیر مشخص شده است:

هیئت ساماندهی، نظارت و تأیید فعالیت، محتوا، عملکرد و تشخیص تخلف و اعلام جرم پیام‌رسان‌های موضوع این قانون.

وظیفه این هیئت، ثبت نام پیام رسان های داخلی و خارجی و همچنین نظارت بر عملکرد پیام رسان های داخلی و خارجی می باشد. بر طبق ماده ۲ در فصل اول پیام رسان های خارجی جهت فعالیت در ایران مستلزم هستند در پنجره واحد هیئت نظارت و ساماندهی ثبت نام کنند در در غیر این صورت فعالیت آن‌ها در کشور غیرقانونی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آن‌ها اقدام نماید. تعیین مصادیق پیام‌رسان‌های اثرگذار با هیئت ساماندهی و نظارت است.

طبق ماده ۳ طرح اعضای این هیئت به شرح ذیل می باشند:

۱. رئیس مرکز ملی فضای مجازی (به‌عنوان رئیس هیئت)

۲. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۳. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۴. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار وزارت اطلاعات

۵. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار دادستانی کل کشور

۶. یک نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

۷. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان صداوسیما

۸. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار اطلاعات سپاه

۹. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان تبلیغات اسلامی

۱۰. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار نیروی انتظامی

۱۱. معاون ذی‌ربط یا نماینده تام‌الاختیار سازمان پدافند غیرعامل

حضور اعضاء امنیتی و اطلاعاتی از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور، اطلاعات سپاه موجب می گردد اطلاعات کاربران پیام رسان ها در اختیار نیروهای امنیتی قرار بگیرد، رصد پیام رسان ها توسط هیئتی که تعداد زیادی از اعضای آن از نیروی های امنیتی و اطلاعاتی تشکیل شده است موجب می گردد آزادی کاربران به شدت محدود گردد.

بیشتر بخوانید:
مدعیان فیلترینگ خود کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند
اگر پیام رسان خارجی بد است ،خودتان چرا عضوهستید ؟!این پارادوکس را کجای دلمان بگذاریم ؟!

 بر طبق تبصره های ۱ و ۲ ماده ۲ فصل اول پیام رسان های تاثیرگذار خارجی (همانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، توئیتر  و غیره) موظف هستند ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون خود را با شرایط آن وقف دهند، همچنین تأیید فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی اثرگذار در کشور مستلزم تعیین شرکتی ایرانی به‌عنوان نماینده قانونی و پذیرش تعهدات لازم حسب آئین‌نامه تنظیمی است که سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیئت ساماندهی و نظارت خواهد رسید.

پس از تصویب طرح تمامی پیام رسان های داخلی و خارجی می بایست تمامی شرایط طرح را بپذیرند و پیام رسان های خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ که بدون فیلتر در داخل فعالیت می کنند، سه ماه فرصت دارند تا دفتر نمایندگی خود را در داخل ایران دایر کنند. در غیر این صورت فعالیت آنها در داخل مسدود می گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.