گفتمان علی اصغر اسدی ::امروز یکشنبه صبح شهرستان ایوان غرب مقصد مدیرکل و بازرسین اداره کل بازرسی استان ایلام بود ،تا به صورت سرزده و میدانی از وضعیت ارائه خدمات دستگاههای اداری و خدماتی این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت خدمات این دستگاهها به مردم ،میزان رضایتمندی مراجعین و فرآیند ارایه خدمات قرار گیرند .
قبل از حضور بازرس کل استان در این ادارات ،سر بازرسین و کارشناسان این اداره کل بصورت اکیبپ های جداگانه ای در ادارات و دستگاههای هدف مستقر شده و ضمن بازدید فنی از کارکرد این دستگاهها ،به صورت مستقیم روند ارایه خدمات به ارباب رجوع را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین با مداقه در روند عملیات اداری و خدمات، نسبت به احضاء کاستی ها ،ایرادات و نواقص سد راه فرآیند خدمات رسانی مبادرت و رفع آن را در مدت زمان مشخصی خواستار شدند .
نکته بارز و برجسته این بازدید میدانی ،حضور سرزده ” مهدی اصلانی ” سربازرس کل استان ایلام در این دستگاهها و مداقه هوشمندانه وی در روند خدمات دهی دستگاههای هدف بود. برنامه ای هدف دار و موثر از سوی بازرسی استان که می تواند نقطه عطفی در نظارت میدانی استان قلمداد شود.
پس از حضور سرزده و میدانی بازرس کل از این دستگاههای اداری و خدماتی ،پرسش های مکرر با پشتوانه علمی و معلومات قوی ایشان از روند ارایه خدمات به مراجعین ،بازخوردها و دریافت پاسخ مستدل و مستند از سوی مدیران ،تشکیل جلسه شورای اداری و تصویب آن با حضور اعضای شورای اداری شهرستان و تعیین زمان رفع نواقص و کاستی ها از سوی دستگاههای متبوع را می توان گام دوم برای ملموس شدن این بازدید میدانی قلمداد کرد.
از آنجاییکه برخی از دستگاههای اجرایی وخدماتی که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط بوده ،از آنان بعنوان خاکریز اول اجرایی و سیاسی یاد شده و نحوه کارکرد ،نوع ،میزان و کیفیت آن بر میزان رضایتمندی مردم از سیستم اجرایی و سیاسی کشور اثر مستقیم برجای خواهد گذاشت ،به نوعی می توان گفت که این دستگاهها شاخصی مهم برای تعیین سطح رضایتمندی مردم از نظام سیاسی محسوب خواهند شد .
از اینرو انتخاب دستگاههای خدماتی و اداری همچون بهداشت و درمان ،بیمارستان و مرکز جامع واکسیناسیون کووید ۱۹ ،آب و فاضلاب ،جهاد کشاورزی ،شهرداری ،تعزیرات و صمت و تعدادی از بانک های سطح شهرستان ایوان را گام هوشمند این نظارت میدانی در راستای تبیین کارکردها ،شناسایی آسیبها و موانع ارایه مطلوب خدمات و تسهیل خدمت رسانی بهتر به شهروندان ایوانی به حساب آورد.
بدیهی دستگاههای اداری و خدماتی دولتی و حاکمیتی نقش بارز و موثری در جلب رضایتمندی مردم از سیستم سیاسی بر عهده داشته و از منظر امنیتی مردم یکی از مولفه های مهم امنیت پایدار نظام سیاسی قلمداد می شوند به هراندازه که کارکردها منجر به رضایتمندی شوند ،به همان اندازه مردم در تامین امنیت و پایداری سیستم ایفای نقش خواهند کرد.
از اینرو نتیجه مستقیم کارکردهای متعهدانه دستگاههای اجرایی ،نوع و کیفیت خدمات دهی به مردم ،استیصال و یا پویایی مدیران و مجموعه تحت امر متوجه امنیت ملی کشور بوده و از این منظر است که دستگاههای نظارتی ،نحوه مواجهه آنان با کارکرد دستگاهها و نوع نظارت آنان می تواند آثار بسیار ارزشمندی بر کارکرد ارکان قدرت در نظام سیاسی برجای بگذارد.
بنابراین بازدید میدانی اخیر و حرکتی که این روزها بازرس کل و مجموعه بازرسی استان در دستور کار قرار داده اند را باید گامی مهم نه در راستای مچ گیری از مدیران ،بلکه اقدامی اساسی مبتنی بر چارچوب ها و وظایف ذاتی در راستای بهبود وظایف دستگاههای اجرایی در راستای خدمت مطلوب به مردم ،جلب رضایتمندی عمومی و تقویت پایه های امنیت ملی معنا و مفهوم بخشید .
حرکت امروز دستگاه اصلی نظارتی استان با محوریت بازرس کل راباید مسیری نو برای تحرک بخشی و پویایی دستگاههای اجرایی ورخدماتی استان و آغازگر فصلی تازه در تاریخ بازرسی و نظارت معنا نمود ،گامی اثربخش که در میان مدت می تواند با قرار دادن مدیران در اتاق های شیشه ای ،نه تنها زمینه های شکل گیری فساد اداری را خواهد زدود بلکه چارچوبی محکم برای خدمات دهی مطلوب و کارآمد برای سیستم اداری ترسیم خواهد کرد.
اقدام اثربخش و امیدآفرین سیستم نظارتی استان و میدانی شدن نظارت ها در راستای ترمیم خلاء های مدیریتی و اداری که با خارج نمودن سربازرسین و کارشناسان از پشت میزهای اداری همراه شده است را باید گامی نوین در مسیر تحقق شعارهای مبارزه ملموس با فساد ادرای و ناکارآمدی سیستم اداری و خدماتی قلمداد کرد ،گامی اساسی برای هویت بخشی به سیستمی که چشم امید مردم و خط مقدم مبارزه با فساد ،ناکارآمدی و استیصال دستگاههای بروکراسی محور به حساب می آید.
مخلص کلام اینکه اگر بخواهیم در فضایی منصفانه کارکرد دستگاه بازرسی استان را به قضاوت بنشینیم باید گفت که بازرسی استان با محوریت مهدی اصلانی بازرس کل استان صفحه جدیدی بر روی مردم و دستگاههای اداری و خدماتی گشوده است. صفحه ای که در آن پویایی ،نظارت علمی و عملی ،اخلاق محوری ،رفع گره های اداری ،رضایمتندی مردم گره گشایی از مشکلات مردم و مهمتر از همه قرار دادن دستگاهها در مسیر خدمات دهی مطلوب به مردم قابل رویت است.
آنچه که عیان است در مدت کوتاه حضور بازرس کل در راس مهمترین دستگاه نظارتی استان ،این دستگاه نقش واقعی خود در نظارت و هدایت دستگاههای اجرایی بر اساس منویات رهبری معظم انقلاب و دستگاه قضایی را باز یافته و قطعا با استمرار این شیوه مطلوب بساط بخشی از ناکارآمدی های سیستم اداری ،رکود خدمات دهی مطلوب به مردم و بخشی از فساد اداری برچیده خواهد شد.