استان ها
| 4 سال قبل

خودم هستم، بفرمایید

استاندار کرمانشاه ترجیح داد که هفته دولت را با نشستن پای درد دل مردم آغاز کند؛ او برای پنجمین بار پشت تلفن مرکز «سامد» نشست و پیگیر مشکلات حدود ۳۰ نفر از شهروندان کرمانشاهی شد؛ از درخواست وام و کمک تا تقاضای انتقال پسر دانشجو و یافتن شغل برای پدر.

هوشنگ بازوند ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه وارد مرکز سامانه سامد(سامانه ارتباط الکترونیکی مردم و دولت) کرمانشاه شد؛ دقایقی بعد اولین تلفن او به صدا در آمد، پشت خط آقای خدادادی از شهرستان جوانرود بود که برای پرداخت بدهی اش به شهرداری به مشکل خورده بود. بازوند هم به تقاضای او پاسخ مثبت داد و گفت دستور دریافت قسطی بدهی‌اش را صادر می کند.

معشیت سخت، مشکل بیشتر شهروندان

بیشتر کسانی که موفق شدند امروز حرف خود را به گوش استاندار برسانند، در دو دوتای زندگی مانده بودند. از جمله یک زن مبتلا به سرطان از سرپل ذهاب یا خانم کریمی مددجوی کمیته امداد کرمانشاه که به گفته خودش حتی توان گرفتن یک وام پنج میلیونی را هم ندارد چون نه ضامن معتبر دارد و نه دسته چک. بازوند البته به او قول داد که هفت میلیون تومان وام قرض الحسنه اعطا کند با ضمانت فردی که بانک زیر بارش نرفته است.

استاندار همین قول را به خانم حیدری دیگر شهروند گرفتار داد که گفت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از حقوق ۱.۵ میلیونی شوهرش را کرایه خانه می دهند و در حداقل های زندگی مانده اند.

یکی از مددجوهای بهزیستی هم که موفق شده بود به تازگی و با وام، صاحب یک واحد مسکن مهر شود، از استاندار خواست برای تهیه وسایل منزل به او کمک کند که بازوند هم قول مساعد داد.

خودم هستم، بفرمایید!

«قرار بود آقای استاندار گوشی را بردارد، الان من با چه کسی حرف می زنم؟»؛ این را آقای شکری، شهروند کرمانشاهی به بازوند گفت و او هم جواب داد: «خودم هستم بفرمایید».

آنچنانکه شکری از مشکلاتش گفت، هم بیکار است و هم به دلیل تصادف، قادر به کار سنگین نیست. همسرش هم با بیماری دست به گریبان است و زندگیشان در مضیقه شدید. در همین حال هم باید پاسخگوی طلبکاران باشد.

بازوند در پاسخ به درخواست کمک او گفت: اگر حرفه ای داشته باشی می توانیم ۵۰ میلیون تومان و در غیر این صورت هفت میلیون تومان وام قرض الحسنه یا ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به شما بدهیم.در نهایت قرار شد آقای شکری تصمیمش را به سازمان بازرسی استانداری اعلام و از آنجا پیگیری کند.

پسرم را منتقل کن!

چندین تقاضای متفاوت دیگر هم در بین تماس های شهروندان کرمانشاهی بود. یکی از آنها تقاضای پنج دقیقه دیدار حضوری با استاندار بود که بازوند قول آن را برای پس از روز عاشورا داد.

یک مادر کرمانشاهی هم از بازوند تقاضا کرد که پسر دانشجوی پزشکی‌اش را از یاسوج به کرمانشاه منتقل کند. استاندار هم قول داد که در این باره با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صحبت کند.

دختری که برای پدرش شغل پیدا کرد

یکی از تماس های جالب امروز با مرکز سامد از طرف آقای ذهابی از روستاییان استان بود که گفت به خاطر اعتراض به سکونت نداشتن عضو شورای روستا، سهمیه آرد او را قطع کرده اند. بازوند قول داد یک تیم را برای بررسی موضوع به روستا اعزام و در صورت صحت داشتن موضوع با متخلفان برخورد کند.

یک دختر جوان نیز امروز شانس خود را برای شاغل کردن پدرش آزمود. او به بازوند گفت: پدر پنجاه ساله من برای کار به خارج از استان می رود و در آشپزخانه‌ای ظرف می شوید، آیا در کرمانشاه کاری برای او هست؟ استاندار هم گفت خودم جایی را برایش سراغ دارم و دستورش را می دهم.

در لابلای حدود ۲۰ تماسی که با استاندار برقرار شد، حدود ۱۰ درخواست کتبی هم از شهروندانی که مقابل مرکز سامد تجمع کرده بودند، روی میز بازوند قرار گرفت که او برای رسیدگی به آنها دستور لازم را صادر کرد.

درخواست وام مسکن، تقاضای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، درخواست انشعاب آب کشاورزی و… نیز از دیگر خواسته‌هایی بود که در تماس‌های تلفنی امروز با استاندار مطرح شد.

اگر برای مردم نباشد، پشیزی ارزش ندارد

استاندار کرمانشاه پس از حدود یک ساعت و نیم از مرکز سامد خارج شد و به استانداری برگشت.

بازوند پیش از رفتن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر مشکلات کسانی که که با مرکز سامد تماس می گیرند موضوع معیشتی یا انتقاد از بروکراسی اداری است.

او همچنین افزود: سامد پل ارتباطی میان مردم و مسوولان است که در استان کرمانشاه عملکرد خوبی داشته و هر هفته و گاهی هر روز مدیران ارشد اجرایی استان پاسخگویی تماس ها و درخواست های مردم هستند و مشکلات آنها را پیگیری می‌کنند.

بازوند با بیان اینکه بررسی های ما و گزارش نهاد ریاست جمهوری حاکی از رتبه خوب پاسخگویی مدیران و رضایت مردمی است، گفت: مردم اگر بدانند که مدیران به حرف آنان گوش می دهند و به فکر حل مشکلاتشان هستند، رضایت نسبی پیدا می‌کنند.

او تاکید کرد: مسوولان باید بدانند که این میزها متعلق به مردم است و زمانی ارزشمند است که منفعت آن به مردم برسد در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارد.

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) شیوه ای ارتباطی است که مردم می توانند با شماره تلفن ۱۱۱ درخواست ها، شکایات و پیشنهادهای خود را از طریق آن به مسئولان اعلام کنند.

دسترسی سخت به مسوولان ارشد و مدیران کل و فاصله آنها با مردم عادی همواره یکی از گلایه های شهروندان است اما سامانه سامد توان کاهش این شکاف را دارد