‍ استاندار جدید ایلام ،روی خط گمانه زنی ها و شایعات مجازی !/مردم استان ایلام از وزیر کشور چه انتظاری دارند؟
09 شهریور 1400 - 0:07
بازدید 439
6
اینک که مدیریت سیاسی واجرایی جدید کشور ناگزیر به تبعیت از یک مدل عرفی ،تغییرات مدیران را از نوک هرم مدیریت کلید زده و بزودی موج این تغییرات به لایه های میانی وپایینی کشور یعنی استانداران ،فرمانداران ،ادرات کل استان های وشهرستان ها خواهد رسید ، اهتمام به خواست و مطالبات مدیریتی مردم استان ایلام باید در این موج لحاظ شود .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی ::این روزها و با شکل گیری بدنه دولت سیزدهم ،بازار گمانه زنی ها برای انتصاب لایه دوم مدیریت کشوری ،یعنی استانداران حسابی داغ شده است ،در استان ایلام نیز به تبعه دیگر مناطق کشور ،گمانه زنی های متعددی را در خصوص تعیین مدیر ارشد دولت در استان شاهدیم.

براساس یک مدل نانوشته مدیریتی، اقتضای تغییر هرم مدیریت اجرایی و سیاسی کشور ،بیانگر اجتناب ناپذیر بودن اشاعه تغییرات به لایه های میانی و پایینی مدیریت کشور است، از اینرو همچنان که بارها در مطالبی از این دست به آن اشاره داشته ایم ،ضرورت همسو سازی لایه های میانی و پایینی مدیریت با هرم، در راستای هم کاسه نمودن مدیریت امری بدیهی است .

شاید آرمانی ترین نگاه به مقوله مدیریت کشوری این گزاره باشد که توسعه همه جانبه کشور در گرو استفاده از ظرفیتهای انسانی متبحر ،متخصص ،کارآمد و باتجربه از هر نگاه و سلیقه سیاسی است ،همان نکته ای که روز گذشته در دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند. اما چه باید کرد که چربش نگاههای سیاسی در همه ادوار ،مانع از شکل گیری این نگاه آرمانی شده است .

شاید از این رهگذر است که هر هشت سال یکبار با خانه تکانی سیاسی و مدیریتی کشور ،شاهد عزلت مدیران باتجربه و متخصص به اتهام عدم همراهی سیاسی و متعاقب آن محروم شدن سازمان ها و دستگاههای اجرایی و تخصصی از مدیران باتجربه و توسعه گرا بوده ایم ،محرومیتی که آثار آن به شکل ابتر ماندن طرح های شش گانه توسعه ای کشور ظهور و بروز کرده است.

مردم استان ایلام از وزیر کشور چه انتظاری دارند؟

اینک که مدیریت سیاسی و اجرایی جدید کشور ناگزیر به تبعیت از یک مدل عرفی ،تغییرات مدیران را از نوک هرم مدیریت کلید زده و بزودی موج این تغییرات به لایه های میانی و پایینی کشور یعنی استانداران ،فرمانداران ،ادارات کل استان ها و شهرستان ها خواهد رسید، اهتمام به خواست و مطالبات مدیریتی مردم استان ایلام باید در این موج لحاظ شود .

از آنجاییکه انتخابات در کشور همواره به محملی برای به سرانجام رسیدن نیات و اهداف سیاسیون تبدیل و برخی از این رهگذر منافع و مطامع خود در قدرت را جستجو می کنند ،در انتخابات اخیر نیز که منجر به یک دگرگونی عمیق در مدیریت اجرایی و سیاسی کشور شده است ،به فراخور آن فعالین سیاسی و انتخابانی همسو با مدیریت اجرایی جدید کشور،سهم خود از قدرت را طلب می کنند.

بدیهی است که همراه شدن مطالبات سیاسیون ،فعالین ستادهای انتخاباتی با سهم خواهی نمایندگان استان به عنوان امری رایج، در دوره جدید به شکل مانعی مهم در اتخاذ تصمیم معقول و منطقی برای انتخاب مدیریت ارشد استان ظهور و بروز خواهد کرد ،موضوعی که می تواند انتظار مردم استان از تصمیم سازان برای گزینش و انتخاب گزینه مدیران جدید استان را به محاق ببرد .

حقیقتا آنچه را که در یک ماه اخیر از مدیریت اجرایی و سیاسی کشور از سوی رییس دولت شاهد بوده ایم ،حرکت در مسیر منطق ،عقلانیت و مردم داری همسو با مدیریت همطراز با انقلاب اسلامی بوده است ،بنابراین انتظارات از تیم مدیریتی دولت ابراهیم رییسی ،انتظاری در خور و شایسته دولتی است که ایشان در شعارها و رفتار یک ماه اخیرشان تشکیل داده اند.

هرچند براین باور هستیم که اتکا به سامانه معرفی مدیران به دلیل نقش آفرینی طایفه ها و ایلات استان به افراد مورد نظر خود ،نمی تواند سامانه ای قابل اعتماد برای انتصاب مدیریت ارشد استان باشد ،اما انتظار مردم استان ایلام از رییس دولت و وزیر کشور ،قرار دادن استان ایلام در طراز استان های ویژه به دلیل شرایط ویژه تر آن و گزینش مدیر ارشد استان براساس ضرورت ها و نیازها ،شرایط و انتظارات مردم استان ایلام است .

گزینه ای توانمند ،آشنا ،متخصص ،کارآمد و انقلابی که بی نیاز از طی نمودن دوره آشنایی با استان ایلام ،از همان روز اول مدیریت ،بر آسان ترین و عملیاتی ترین راه برای توسعه استان و تحقق شعارهای دولت جدید متمرکز شود.

از اینرو از آنجاییکه سوابق اجرایی و مدیریتی وزیر کشور از وی مدیری قوی ،چهره ای جدی ،پراگماتیسم ساخته که بدون تاثیر پذیری از اطرافیان و حلقه های قدرت ،به جای مصلحت اندیشی ،تخصص ،تجربه مدیریتی و توانمندی را مولفه های مهم برای انتخاب مدیران میانی در سطح استان ها قرار داده اند ،به این مولفه ها گزینه برجسته بومی بودن در انتصاب مدیریت استان را بیافزایند.

وزیر محترم کشور باید بدانند در دوران قحطی نیروی کارآمد ،استان کوچک اما به غایت اثرگذار ایلام همواره به کارگاه تجربه اندوزی و پله ترقی نیروهای غیر بومی و نور چشمی های سیاسیون مبدل شد ،به گونه ای که سطح این استان استراتژیک و با اهمیت را تا یک جهیزیه سیاسی تنزل و این رویه به عرفی نامیمون در عرصه مدیریت استان تبدیل شد .

اینک که استان ایلام سرشار از جوانان ،تحصیل کردگان و متخصصین با دانش در عرصه های مدیریتی است ،به گونه ایکه حتی نیروی مدیریتی دیگر استان ها را نیز تامین کرده و از سویی نیز فرزندان این استان ردای مدیریت ارشد کشوری در حوزه های گوناگون را با موفقیت بر دوش انداخته اند ،بی توجهی به ظرفیت های انسانی موثر استان برای مدیریت داشته های خود ،اجحاف در حق آنان قلمداد می شود .

از آنجاییکه ظرفیت های انسانی این استان حتی جوابگوی چارت سازمانی و مدیریتی دیگر استان ها نیز می باشد ،اهتمام به مقوله واگذاری سکان مدیریت استان به فرزندان همین استان کمترین انتظار از وزیر کشور است. چرا که فرزندان این استان در دوره های حساس مهم کشوری همواره نشان داده اند از قابلیت ،توانمندی و کارآمدی برای مدیریت برخوردار بوده و اعتماد به آنان برای مدیریت استان و حتی دیگر استان های کشور ،کمترین ارزش گذاری برای این ذخیره متعهد و توانمند انسانی کشور به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:
مسئولین دولتی بدانند ؛استان ایلام کارگاه آموزش مدیریت نیست !
ایلام به گردن همه نظام حق دارد
اجماع موفق برای انتصاب استاندار جدید ایلام ؛نقشه راهی برای مطالبه گری وتامین منافع استان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.