اخبار ویژه
| 3 سال قبل

به بهانه قهرمانی ورزشکاران شهرستانی در مسابقات جهانی

گفتمان: از گذشته های دور قهرمانان و ورزشکاران ایلامی در رشته های مختلف ورزشی در سطوح ملی و جهانی درخشیده و صاحب عنوان و مقام شده اند. اکثر این قهرمانان یا ساکن تهران بودند و یا در شهرهای بزرگ زندگی می کردند و کمتر ورزشکاری ساکن در ایلام و یا شهرستانهای آن به جایگاه قهرمانی می رسید.

خوشبختانه طی سالیان اخیر با سرمایه گذاری و توجه به جوانان و نیازهای ورزشکاران استان این تابو شکسته شده و قهرمانان بنامی در سطح ملی و جهانی معرفی شدند که ساکن ایلام و در بین مردم این خطه زندگی می کنند.ولی این اتفاق در شهرستانها هنوز شکل نگرفته و تاکنون ورزشکاری ساکن در شهرستانهای استان نتوانسته و یا حداقل به ندرت اتفاق افتاده که در رده های ملی و کشوری و یا جهانی افتخار آفرینی کند.

عدم حضور ورزشکاران ساکن در شهرستان در عرصه های ملی و بین المللی نه تنها ناشی از ناتوانی و ضعف آنها نیست بلکه نشان از نبود امکانات، تجهیزات حرفه ای و حتی نیمه حرفه ای موجود در این مناطق می باشد که ورزشکاران را از حضور در مسابقات کشوری و جهانی محروم می کند. چه بسا استعدادهای مستعدی وجود دارد که در پناه عدم توزیع عادلانه امکانات منفعل باقی می مانند.

کسب دو مدال زرین توسط دو تن از ورزشکاران ارزنده بنامهای جواد فروغی از شهرستان دهلران و مهدی اولاد از شهرستان دره شهر که البته هر دو ساکن شهرستانهای مذکور نیستند‌ اتفاق خوشایند است که انگیزه را در در جوانان شهرستانی ایجاد و به این فکر کنند که می توان از دورترین نقاط کشور سهمی در قهرمانی‌های ملی داشته و در سکوی اول جهانی تکیه کند.

اما لازمه ی حضور در رده های مهم کشوری و جهانی به توان، اراده و انگیزه خلاصه نشده و در کنار آن بایستی شرایطی فراهم شود تا ورزشکاران با استفاده از امکانات، تجهیزات و فضای ورزشی مناسب و همتراز رقبای خود در سایر مناطق کشور در رقابتی برابر و پایاپای مبارزه کنند.

کمبود امکانات و سرانه ورزشی پایین در شهرستانها از بدیهی ترین مسائلی است که کاملا به چشم آمده و اکثر شهرستانها خصوصا شهرستانهای حوزه جنوبی استان با آن دست و پنجه نرم می کنند.بطوریکه از کمترین سرانه ورزشی برخوردار و در قیاس استانی و کشوری کمتر از میانگین متوسط می باشد.

موانع پیش رو حجت برهانی است تا فرزندان شهرستانی برای کسب موفقیت، حرفه ای شدن و رسیدن به قله آرزوها راهی جز کوچ به استانهای مرکز نشین و سکونت در دیار غربت ندارند. به همین خاطر است که قهرمانان شهرستانی اکثرا ساکن شهرستان خود نیستند.

اینک قهرمانی این دو قهرمان ملی بهانه ای است تا متولیان ورزش استان با نگاه ویژه و رفع موانع در سال پشتیبانی و مانع زدایی شرایطی فراهم کنند تا ورزشکاران شهرستان همانند مرکز استان و سایر استانها از حداقل امکانات برخوردار بوده و بدون اینکه مجبور به مهاجرت شوند بتوانند در تورنمنت های ملی و بین المللی شرکت و صاحب کرسی قهرمانی شوند.

بیشتر بخوانید:
استعداد هایی که نیاز به حمایت دارند/جای خالی ورزش اول دنیا در استان ایلام
محدودیتی برای ورود بانوان به اماکن ورزشی استان وجود ندارد/بانوان ایلام در میادین بین المللی و رویداد مهم المپیک توانمندی خود را به اثبات رسانده اند