اجتماعی
| 3 سال قبل

طرح تاسیس سازمان توسعه روستایی کشور در مجلس مطرح است

به گزارش گفتمان: محسن فتحی روز یکشنبه در جمع دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان کامیاران با بیان اینکه تمامی اموری که منجر به توسعه روستایی می‌شود در قالب طرح توسعه جامع روستایی و عشایری تعریف شده است، اظهار داشت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا نهاد متولی توسعه روستایی وجود دارد، بنابراین امیدوارم وزارت جهاد کشاورزی با بهره گیری از تجربیات بین‌المللی و اقدام جهادی، سازمان توسعه روستایی و عشایری را ایجاد کند.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در توسعه روستاها، اضافه کرد: مدل های مشارکت مردم در توسعه روستایی و ارتباط مشارکت مردمی با دستگاه های متولی دولتی در حوزه روستاهای کامیاران باید طراحی و تدوین شود.

رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شوراها مهمترین مشاوران فکری برای مسوولان و اجرا کنندگان اهداف توسعه ای در روستا هستند، افزود: اولویت بندی مشکلات و پیگیری برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید توسط شوراها دنبال شود.

فتحی تاکید کرد: روستاهای کامیاران علیرغم داشتن ظرفیت های بسیار در حوزه کشاورزی و گردشگری، در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته اند و همین امر لزوم توجه ویژه برای رفع چالش ها را نشان می دهد.

وی توجه ویژه به وضعیت توانمندسازی دهیاران و آگاه سازی آنها از قوانین و مقررات حوزه توسعه روستایی را مهم عنوان کرد و ادامه داد: فقدان متولی و دستگاه مشخص هدایت‏ کننده، برنامه‏ ریز و مدافع حقوق روستاییان در نظام تصمیم گیری کشور سبب شده مجلس در این حوزه به صورت ویژه ورود داشته باشد.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی پیگیری و رفع چالش های روستاهای کامیاران را وظیفه و اولویت خود اعلام کرد و گفت: با مشورت مستمر و دریافت نظرات شوراها، تلاش می کنیم با جذب منابع لازم مشکلات موجود را مرتفع نماییم و در ماندگاری مردم در روستاها اثرگذار باشیم.

در این دیدار جمعی از دهیاران و شوراهای روستا، به طرح مطالبات و مشکلات حوزه روستایی شهرستان کامیاران پرداختند. کم توجهی به حوزه آب و فاضلاب روستایی در کامیاران، ضعف زیرساخت های مخابراتی، ناامنی محورهای مواصلاتی، مشکلات حوزه درمان و کمبود فضای ورزشی از مهمترین مطالبات مطرح شده در این نشست بود.

کامیاران در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

بیشتر بخوانید:
۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح بهسازی روستاهای ملایر اختصاص یافت
۳۹ روستای کردستان از خدمات طرح ابرار بهره‌مند شدند