گفتمان علی اصغر اسدی ::این روزها مدیریت استان به فاز جدیدی ورود کرده است ،بدنبال تعیین استاندار ایلام ،ساختار مدیریت وضعیت جدیدی را تجربه می کند ،تجربه ای به نام دگرگونی و تغییر در ارکان مدیریت از طریق یک خانه تکانی که دولت با انتصاب مدیران همراه در لایه های دوم و سوم مدیریت در استانها آغاز کرده است.
بدیهی است که براساس ساختار مدیریت کشور ،استاندار نماینده عالی دولت و به نوعی رییس جمهور استان و نماینده حاکمیت نیز تلقی می شود ،گزینش و انتصاب مدیران لایه های میانی و پایینی دولت نیز برعهده وی قرار دارد ،قانون به نماینده عالی دولت در استان این حق را داده تا بر اساس شاخص های مورد نظر خود و منطبق بر هرم مدیریت ،مدیران این لایه ها را برگزیند.
به هرحال بر اساس یک انتخابات و با رای مردم دیدگاه جدیدی روی کار آمده و سکان کشور را در دست گرفته که از نظر سیاسی و دیدگاهی با دولت قبل اختلاف فاحشی دارد.همین اختلاف دیدگاهها باعث شده تا تیم جدید، همکاران خود را منطبق بر دیدگاه و فکر خود انتخاب و منصوب کند.
بر همین اساس فعالین سیاسی و انتخاباتی همراه دولت پیروز سهم خود از مدیریت را طلب می کنند و این موضوع در هر نظام سیاسی منطبق با مردم سالاریست و منافاتی با اهداف و برنامه هم ندارد .اما نباید دایره مطالبات و سهم خواهی به اندازه ای گل و گشاد شود و تعدد و تکثر سهم خواهان به اندازه ای زیاد باشد که مسیر را برای هر گونه تصمیم گیری سخت و یا غیرممکن نماید.
در این راستاست که به موازات تلاش جریانات قدرت برای دست یابی به مصادر مدیریتی ،گمانه زنی ها برای تعیین مدیران لایه های اول و دوم مدیریتی یعنی معاونین استاندار و مدیران کل دستگاهها و فرمانداران در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان قرار می گیرد.
همین امر باعث شده تا استاندار بعنوان تصمیم گیرنده اصلی در میان انبوهی از انتظارات وگزینه ها قرار گیرد و به دلیل اصرارها ،نتواند براحتی دست به انتصاب مدیران همراه وکارآمد بزند ،بنوعی در مواردی می تواند منجر به این شود تا دقت به پای سرعت ذبح شده و به نصب مدیرانی غیر متخصص و ناکارآمد بیانجامد.
بنابراین برای فایق آمدن بر این پدیده محرب در حوزه مدیریت نمایندگان مجلس استان بعنوان مهمترین گزاره که براساس عرف نه قانون ! در انتصابات دخیل شده اند ،الگوی دوره قبل را برای انتصاب معاونین استاندار به کار ببندد. از آنجاییکه استان از طوایف و ایلات متعددی تشکیل شده و انتصابات نیز تاحدودی متاثر از آن شده اند ،لازم است به خاطر جلوگیری از شکل گیری شائبه برتری ایلی و همچنین رعایت توازن این الگو ملاک عمل قرار گیرد.
در دوره قبل چون نمایندگان استان هر کدام به یک ایل و قبیله ای تعلق داشتند ،هر سه نماینده توافق کردند که معاونین استاندار ها از مناطقی انتخاب شوند که فاقد نماینده هستند. البته این حق هم به استاندار داده شود تا خود یکی از معاونین مهم را انتخاب و منصوب نماید .بر همین اساس ،معاون سیاسی سهم استاندار شد ،معاون عمرانی از حوزه جنوب استان ،معاون اقتصادی از منطقه ای دیگر استان منصوب شد.
از حیث سیاسی به گونه ای عمل شد که معاون عمرانی بعنوان یک معاونت صرفا تخصصی در اختیار فردی قرار گرفت که در کنار نبود حساسیت ایلی، از نظر سیاسی نیز با دولت قبل منطبق نبود،اما دو معاونت سیاسی و اقتصادی از نظر دیدگاهی کاملا با دولت همراه و مسئول پیاده نمودن سیاست های دولت مستقردر استان شدند.
یقینا فرمانداران باید مسئول پیاده نمودن سیاست های دولت در شهرستان ها باشند و موضوع همراهی سیاسی باید در انتصاب آنان بعنوان شاخصه ای برجسته در کنار دیگر مولفه های کارآمدی وتجربه وتخصص ملاک گزینش وانتصاب قرار گیرد .
مضافا اینکه در این خصوص دوستان جریانات سیاسی ،ستادهای انتخاباتی و نمایندگان باید قدری ایثار به خرج داده واز دایره انتظارات و سهم خواهی های خود قدری بکاهند تا نماینده دولت در استان بتواند با فراخ بال و آزادی عمل بیشتری همکاران کارآمد وهمراه خود را منصوب نماید ،چرا که به تاخیر انداختن این مهم به مشکلاتی منتج خواهد شد که خروجی آن انتصاب مدیران فورس ماژوری ضعیف و ناکارآمد است.
همه دلسوزان وکسانی که دل در گرو موفقیت دولت و آبادانی وتوسعه استان دارند باید بدانند ،تعلل وتاخیر بیش از انداره به افزایش انتظارات و سخت شدن مسیر انتخاب نیروها از میان انبوهی از گزینه ها برای هر منصب مدیریتی منجر خواهد شد ،موضوعی که امروز همه ما نگران آن هستیم ؛انتصاب مدیران ضعیف و ناکارآمد بعنوان محصول انتصابات فرمایشی وسفارشی !!
بیشتر بخوانید: |
فصل همدلی و همگرایی برای توسعه استان /انتصاب استاندار ایلام و آغازی دوباره |
انتصاب استاندار ایلام و چند توصیه به نمایندگان و دیگر ارکان قدرت در استان ! |
ثبت دیدگاه