اخبار ویژه
| 2 سال قبل

آقای وزیر! آموزش وپرورش ایلام آرام است ،آن را به حاشیه نبرید!

گفتمان علی اصغر اسدی :: آموزش وپرورش هر کشور می تواند هم عامل پویایی ،توسعه و تحول یک کشور باشد و هم یک کشور را از حیث تمامی مولفه ای توسعه در قعر جدول قرار دهد ،یا اینکه در تمامی وجوه یک کشور را برای همیشه عقب مانده نگه دارد. تحقق هرکدام از اینها به نوع نگاه به این دستگاه ارتباط دارد.

برهمین اساس نگاه خارج از کارکردهای واقعی این دستگاه بزرگ بر توسعه کشور ،نگاه ابزاری به آن و قرار گرفتن آموزش و پرورش در خدمت امیال سیاسی و منفعت طلبی های جریانات یا گروههای سیاسی و قومی ،عامل انحطاط این دستگاه و سرمنشاء عقب ماندگی های جامعه خواهد بود.

بارها در مطالب مرتبط نوشته ایم ،اینبار هم می نویسیم که تغییر دولت یعنی تغییر نگاهها و برنامه ها از تفاوت مانیفست ها نشات می گیرد ،برهمین اساس مدیران دولت حق دارند به مولفه های مدیرگزینی ؛علاوه بر تخصص ،نوع نگاه ،قبول داشتن برنامه و مانیفست دولت را بیافزایند ،بنابراین تغییر مدیران در دولت جدید نه تنها یک امری بدیهی است بلکه یک حق برای تصمیم گیران قلمداد می شود.

اما باید دقت شود که برخی دستگاهها از سطحی از تاثیرگذاری برخوردار هستند که بی دقتی در انتصاب مدیران آن و رجحان یک مولفه بر دیگر مولفه ها می تواند اهداف و برنامه های آن را به حاشیه بکشاند. آموزش و پرورش دستگاهی مهم و اثرگذارست و نگاه صرف سیاسی در انتصاب مدیران آن می تواند ،آن را از روی ریل خارج کرده و تحقق اهداف ان را که با زندگی یکایک افراد جامعه مرتبط است با مشکل روبرو کند.

از اینرو با توجه به اینکه زمزمه های تغییر مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام به گوش می رسد ،چند نکته را به جناب وزیر گوشزد می کنیم ؛

جناب وزیر ! شما فرزند ایلام هستید و به حاشیه ها و حساسیت های این دستگاه در چند سال اخیر واقف هستید. هر گاه این دستگاه در ید سیاست پیشگان چپ و راست قرار گرفته است به شدت در جاسیه قرار گرفته و تمامی اهداف ان تحت شعاع قرار گرفته است .

خود می دانید که در سالهای گذشته نگاه سیاسی از نوع چپ ،این دستگاه را به یک حاشیه بزرگ وارد کرد و روزی نبود که خبری از حاشیه سازی های درون این دستگاه در خروجی رسانه ها قرار نگیرد ،حال که بامدیریت اصولی و متعادل مدیرکل فعلی ،حاشیه ها از این اداره رخت بربسته و سیستم در مسیر اجرای اهداف و برنامه های واقعی خود قرار گرفته است ،تغییر مدیر چه محلی از اعراب دارد ؟!

برادر ارزشی ! آموزش حضوری در استان ایلام پس از یکی دو سال قرار گرفتن در بستر مجازی ،تازه آغاز شده است ،تغییر مدیرکل در وسط سال اصلا به صلاح نیست و می تواند سیستم آموزشی فرزندان مردم را با مشکل و اخلال روبرو کند .

آقای نوری !آموزش و پرورش استان با حضور یک چهره متعادل غیرسیاسی اما همراه دولت ،فرزند شهید و مسلط به امور تازه از گرداب حاشیه ها خارج شده است ،تلاش برای واگذاری مدیریت آن به چهره ای افراطی سیاسی همانا و بازگشت حاشیه ها به درون سیستم همان! یقینا شما دنبال حاشیه سازی نیستید !

هم خون عزیز ! انتظار مردم از شما بعنوان فرزند ایلام ،استفاده از هر فرصتی برای رفع مشکلات و کاستی های سیستم نحیف آموزش وپرورش استان است ،انتظار از شما سرمایه سازی برای استان است ،نه قرار گرفتن در دام حاشیه ها و نابودی سرمایه های ارزشمند استان!

بنابراین تنها انتظاری که از شما می رود اهتمام به این نکته است ؛شما بزرگ شده این سیستم هستید ،نگاهتان را به این سیستم آلوده به مسایل سیاسی نکنید !کاری به این نداریم که می خواهید مرده گردی را به این سیستم بیافزایید ،اما با سیاسی بازی و نگاه از دریچه سیاست پیشگی مرگ این سیستم را رقم نزنید !از ما گفتن بود.

بیشتر بخوانید:
تقابل شایسته سالاری و مدیریت لابیگرانه برای در اختیار گرفتن رل مدیریت کل آموزش و پرورش استان ایلام دیدنی است
متاستاز پیشرفته در بدنه آموزش و پرورش استان