هویت اصیل و محتوای اسناد تاریخی به جوانان منتقل شود
03 اسفند 1400 - 11:07
بازدید 156
3
معاون استاندار همدان: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تاکید بر ضرورت نگهداری اسناد تاریخی و مدارک گذشتگان گفت: پرداختن به محتوا و درون مایه هویتی اسناد و انتقال باورهای ارزشمند و اصیل ایرانی اسلامی به جوانان و نوجوانان ضروری است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: از روابط عمومی اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، «مهدی باب الحوائجی» در بازدید از اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: اسناد تاریخی، شناسنامه یک ملت و مملکت هستند و تاریخ و تمدن ما با تکیه بر همین اسناد ماندگار و منتقل می شود.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری از اسناد که وظیفه آن بر عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و در منطقه غرب کشور به عهده مرکز اسناد همدان است بسیار موضوع مهم و حساس است چرا که این اسناد منابع ذی قیمت پژوهشی، گزارش عملکرد گذشتگان برای استفاده از تجارب آنها در تصمیم گیری ها و معرف و انتقال دهنده فرهنگ و تمدن ملی و محلی ما است.

باب الحوائجی با تاکید بر افزایش فعالیت های سند پژوهی به خصوص در اسناد استان های غرب کشور و همدان گفت: هر سند دارای یک وجه ظاهری و ده ها وجه باطنی و محتوایی است که کارشناسان خبره باید پیام و روح نهفته در این اسناد را کشف و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی که مایه افتخار ایران و جهان است را به نسل جوان و آینده سازان مملکت معرفی و منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: جوان امروز در امواج رسانه ها و برنامه های هدایت افکار از سوی قدرت های بیگانه و استعمارگر، غوطه ور است و یکی از راه های بیرون آوردن آنها از این سردرگمی فرهنگی و اجتماعی، معرفی همین فرهنگ و تمدن موجود در خط به خط اسناد و کتب تاریخی است.

به گفته وی اسناد تاریخی گذشتگان به ما و آیندگان راه سعادت، خودباوری، شرافت و افتخار ملی را می آموزد.

وی با قدردانی از فعالیت های مرکز اسناد همدان اضافه کرد: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و دروازه ورود به غرب کشور همیشه مورد توجه بزرگان، ادیبان و فرهیختگان بوده و هست لذا اسناد استان های غربی به خصوص همدان دارای اهمیت ویژه قومی است که تلاش زیادی در طول ۳۰ سال گذشته برای گردآوری و حفظ و نگهداری آنها شده است.

باب الحوائجی تاکید کرد: اقداماتی برای رفع برخی مشکلات مرکز اسناد همدان از جمله مشکل ساختمان صورت گرفته که در آینده نزدیک علاوه بر برخورداری این مرکز از ساختمان بزرگ و مناسب، استان نیز شاهد آغاز به کار موزه میراث مکتوب و مرکز مطالعات تاریخی غرب کشور باشد که می تواند به یک جاذبه گردشگری و علمی مبدل شود.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با اشاره به فعالیت گسترده و متنوع این مدیریت، افزود: مرکز اسناد همدان با ۳۰ سال سابقه فعالیت و به عنوان اولین و بزرگترین مدیریت منطقه ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با پنج استان زیرپوشش بیش از پنج میلیون برگ سند با ارزش تاریخی و منابع متعدد دیداری و شنیداری را گردآوری و طبقه بندی کرده است که به سهولت در دسترس علاقه مندان و سندپژوهان ایران و جهان است.

«میثاق گودرزی» خاطرنشان کرد: مصاحبه با مفاخر پنج استان در قالب تاریخ شفاهی، ارتباط با مجموعه داران برای گردآوری و نگهداری اسناد اهدایی، تعیین تکلیف مستمر اسناد بایگانی راکد ادارات پنج استان زیر پوشش به صورت مستمر و ارائه خدمات کتابخانه ای به ناشران، رسانه ها و دانشگاه ها از جمله فعالیت های این مرکز است.

وی ارتباط مستمر با دانشگاه ها و جامعه دانشجویان و اساتید را از نقاط قوت این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر پروژه های متعدد تاریخ پژوهی در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با همکاری دیگر ادارات و نهادهای علمی و دانشگاهی در حال انجام است که در قالب کتاب و مستندهای ماندگار منتشر و در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی از نگاه فرهنگی و علمی استاندار همدان و حمایت های معاونان استاندار و دیگر مقامات ارشد استان در راستای تقویت فعالیت های مرکز اسناد همدان قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد افتتاح ساختمان فاخر مرکز اسناد همدان و موزه میراث مکتوب غرب کشور در همدان باشیم که به حق مجموعه ای ماندگار و در خور شان مردم استان همدان و استان های غرب کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
عاقبت تاریخ همدان چه خواهد شد؟
همدان یگانه کاندید ثبت جهانی «منظر تاریخی» در ایران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.