به گزارش گفتمان: محمود نقوی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان همدان با اشاره به وجود ۳۰۷ هزار دانشآموز در استان اظهار کرد: ۲۲ هزار معلم، ۴۱ هزار پرسنل و ۱۸ هزار بازنشسته جزو آمار زیرمجموعه آموزش و پرورش در همدان است.
وی به بیانات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور، سرمایه انسانی بوده و این سرمایهها در آموزش و پرورش رشد کرده و آینده جامعه را رقم میزنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: تمام نهادها، وزارتخانهها و مسئولان باید آموزش و پرورش را در برداشتن گامهای موثر کمک کنند تا بتوانیم به نحو احسن دانشآموزان را تربیت کنیم.
نقوی با تاکید بر اینکه با توجه به قدمت بالای پایتخت تاریخ، استعداد و توان بالایی نیز در استان داریم، افزود: با بسیج ظرفیتهای موجود باید بتوانیم در کشور بدرخشیم و در بحث ارزیابی شاخصهای مختلف نیز حق آموزش و پرورش استان قرار گرفتن در ۱۰ استان برتر است.
وی بحث نیروی انسانی را دارای جایگاه خاص و مسئله بزرگ و مهم در آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: معلم میتواند نواقص موجود در آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار داده و به اصل و محتوا آموزش و پرورش بپردازد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: نوع استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، نوع ورود و تعداد این نیروها و استانداردها از مشکلات اساسی در این حوزه است.
نقوی با اشاره به نوع نگاههای متفاوت به آموزش و پرورش در دورههای مختلف خاطرنشان کرد: یک نوع نگاه حاکمیتی بوده و حکومت را موظف به آموزش رایگان کرد که در آن مدارس دولتی در اولویت بود و نوع دیگر حاکمیتی مطلق نبوده و به دنبال معلم ارزان قیمت بوده و حتی کار به جایی میرسد، میگویند باید آموزش و پرورش کوپنی داشته باشیم.
وی به مسلط شدن نگاه نوع دوم به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و یادآور شد: در سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان قله بوده و در نظر بود رتبههای برتر کنکور و بهترینها وارد این دانشگاه و سیستم آموزش و پرورش شوند و با حاکم شدن مدیریتی که این مسئله را قبول ندارد، شاهد بروز مشکلات در بحث نیروی انسانی در این حوزه بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به رسیدن پذیرش ۲ هزار نفری در سال ۹۶-۹۷ از پذیرش ۲۵ هزار نفری در سال ۹۳ در دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: وزیری در سال ۹۲ از مازاد نیروی ۳۰۰ هزار نفری سخن گفت و اکنون ۳۰۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم و کل معلمان در کلاسهای ۲۳ هزار نفر است؛ پذیرش دانشگاه فرهنگیان سالهای گذشته ۲۲ هزار نفر و ماده ۲۸ امسال ۳۴ هزار نفر بوده است.
نقوی به تعیین تکلیف معلمان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی اشاره کرد و گفت: ورود معلم از پیش دبستانی به آموزش و پرورش زیبنده نیست و باید بهترینها وارد این سیستم شوند.
وی با اشاره به کاهش تعداد معلمان نسبت به سالهای گذشته بیان کرد: امسال۳۰۷ هزار دانشآموز و ۲۳ هزار معلم داریم و تراکم کلاسها از ۲۰ به ۲۷ نسبت به سال ۹۲ رسیده و جمعیت دانشآموزی کلاسهای ۳۰ تا ۴۰ نفره افزایش و کیفیت آموزشی کاهش یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: آموزش و پرورش علاوه بر مشکلات، دستاوردهایی نیز دارد و انتقادهای سازنده از سوی دغدغهمندان را پذیرا هستیم.
نقوی با اشاره به پیشبینی اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از تبصره محل ۱۴ برای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: اکنون که در ماه پایانی سال جاری هستیم از این اعتبار امکاناتی به دست ما نرسیده است.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش استان بالاترین آمار تعداد دانشآموز را تا ۵ سال آینده داریم، ادامه داد: در صورت عدم همراهی مردم و خیران مشکلات موجود در این سیستم باقی خواهد ماند، باید همه را به صحنه بیاوریم تا بتوانیم به نحو احسن به دانشآموزان خدمت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: از ۳۰۷ هزار دانشآموز استان، ۲۷۶ هزار دانشآموز در مدارس دولتی و ۳۰ هزار دانشآموز در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.
نقوی با بیان اینکه از ۳۰۷ هزار دانشآموز استان ۹۲ هزار دانشآموز یا ۳۳ درصد مستقیم در شبکه شاد نیستند، یادآور شد: این درصد در روستاهای دور دست پنج پایهای هستند و ۷۶ روستا نیز فاقد اینترنت بوده که حضوری و یا با ارائه بسته آموزشی آموزشها را دریافت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشآموزان فاقد موبایل و تبلت به نام خود نیز در سامانه شاد ثبت نمیشوند، اظهار داشت: ۹ هزار و ۲۰۰ دانشآموز فاقد موبایل و تبلت هستند؛ گاهی دو و یا سه دانشآموز از یک موبایل و یا تبلت استفاده میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: کیفیت آموزش در فضای مجازی با حضوری متفاوت است و تمام معلمان تلاش میکنند؛ معلم بد نداریم و در بحث آموزش در فضای مجازی معلمان از موبایل و تبلت شخصی و با وجدان بالا استفاده میکنند.
نقوی با تاکید بر اینکه باید شبکه شاد تقویت شود، بیان کرد: زمان مسئولیت خود در بخش هوشمندسازی آموزش و پرورش همدان، هفت میلیارد تومان تجهیزات خریداری کردیم اما متاسفانه متوقف شد؛ باید هوشمندسازی را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه برای فضای مجازی در این مدت کار نظارتی خود را قوی کردهایم، افزود: مقرر کردیم مدیر باید در فضای شاد مدرسه حضور یافته در روند کار معلم قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: بازدید ۱۵ نفره از حداقل ۵۰ مدرسه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام میشود و امروز هشتمین منطقه مورد بازدید قرار میگیرد که مدارس باید سریعاً برنامه جامع بازدید را ارائه دهند.
نقوی با اشاره به ثبت ۳۷ هزار دانشآموز پایه اول در سال جاری ادامه داد: ۳ هزار و ۵۰۰ دانشآموز تکرار پایه داشتهاند و این مهم چالش بسیار بزرگی بوده که در صدد شناسایی آنها و رفع مشکل بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل کرده ها هستیم.
وی با تأکید بر اینکه در کنکور جایگاه مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: این آمار پایینتر از میانگین کشوری بوده و رتبه زبان انگلیسی نیز طی چند سال گذشته بیست و دوم بوده و بر این اساس باید کیفیت آموزشی در استان ارتقا یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: باید مجموع نخبگان علمی، ورزشی، فرهنگی و پرورشی شناسایی و مورد تشویق و توجه قرار گیرند.
نقوی در خصوص آمادگی آموزش و پرورش برای استفاده از زیرساخت ها با آغاز سال نو، اظهار داشت: ۱۹۹ کلاس ویژه برای ایام نوروز و میزبانی از گردشگران اماده و یک هزار کلاس پیشبینی و ۵۰۰ کلاس در ملایر، کبودرآهنگ، همدان، بهار و لالجین آماده شده است.
بیشتر بخوانید: |
کوچ اینترنتی بچههای لوداب به یاسوج/ کاش روزی محرومیتها رفع شود! |
محروم بودن روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از دسترسی به شبکه نسل ۳ و ۴ تلفن همراه |