گفتمان، سعید بگ نظری:: دکتر “حسن بهرامنیا” در روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ از هیأت دولت رأی اعتماد گرفت و به عنوان بیست و دومین استاندار ایلام جایگزین دکتر محمد نوذری شد؛ وی متولد ۵ فروردین سال ۱۳۴۳در شهرستان نهاوند و دارای مهندسی عمران و دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری است.
بهرامنیا از سال ۶۰ تا ۶۷ در جبهه بود؛ سال ۱۳۶۷ به استخدام شرکت ملی نفت درآمد و حدود ۸ سال در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان ناظر در واحدهای راه و ساختمان مشغول فعالیت بود، سپس ریاست دفتر فنی فرمانداری و جهاد سازندگی شهرستان نهاوند و پس از آن مسئولیت مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی و گروه نوسازی مدارس این شهرستان را بر عهده گرفت؛ وی در سال ۱۳۷۴ رئیس اداره گاز شهرستان نهاوند شد که حدود ۱۰ تا ۱۱ سال به طول انجامید؛ سپس سرپرست مهندسی و ساختمان طرحهای شرکت ملی نفت شد؛ بهرامنیا به عنوان موسس و رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان نهاوند فعالیتهایی را در زمینه توسعه شهری و شهرسازی انجام داد و در ادامه به مدت ۵ سال فرماندار شهرستان تویسرکان بود؛ مدت کوتاهی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان بود تا اینکه پنجشنبه دوم آذر ۹۱ معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام را از شیخ صحبت الله رحمانی تحویل گرفت تا پس از یک سال و ۹ روز فعالیت، این مسئولیت را صبح سهشنبه یازدهم آذر ۹۲ به “حسین کلانتری” بسپارد؛ کسب این تجربیات در عرصههای مختلف باعث شد تا بهرامنیا بتواند از حوزه انتخابیه نهاوند(همدان) به مجلس راه پیدا کند و پس از آن عضو کمیسیون انرژی شود.
مصاحبهی پیش رو حاصل دو ساعت گفتگوی صمیمانهی ما با آخرین استاندار ایلام در قرن چهاردهم هجری شمسی در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی است که در لابلای آن به زوایایی از علایق و زندگی شخصی وی نیز سرکهایی کشیدهایم.
اخیرا پدربزرگ شدم
اگر “حسن بهرامنیا” به صورت کوتاه بخواهد یک معرفی از خود داشته باشد، چه قسمتهایی از زندگیاش را برجسته میکند؟
همهی دوران زندگی برایم ارزشمند است، اما دوران حضور در جبهه، سال های مشارکت در سازندگی کشور، نمایندگی مردم در مجلس و اکنون هم خدمتگزاری به مردم ایلام ارزشمندتر از سایر مقاطع است.
آقای دکتر! خدمت سربازی رفتید؟
از سال ۶۰ تا سال ۶۷ در جبهه بودم.
در چند سالگی ازدواج کردید؟
در سال ۶۷ و در سن ۲۴ سالگی ازدواج کردم.
مهریه همسرتان؟
۱۴ سکه بهار آزادی
با همسرتان، فامیل بودید؟
فامیل نبودیم، اما فامیل شدیم (با خنده)
شغل و میزان تحصیلات همسرتان؟
ایشان لیسانس و معلم هستند.
حاصل این ازدواج چند تا بچه است؟
۳ فرزند دارم، دو پسر و یک دختر؛ پسر اولم ۳۲ ساله و متاهل؛ دخترم ۲۷ ساله و متاهل و فرزند سومم هم الان سرباز است.
نوه هم دارید؟
بله اخیراً دخترم یک فرزند به دنیا آورده که اسمش “هلیا” است.
فرزند شیرینتراست یا نوه؟
یه ضربالمثل قدیمی هست که میگه “فرزند بادام است و نوه مغز بادام” قطعا مغز بادام شیرینتر است.
خانوادهی شما اوقات فراغتشان را چگونه سپری میکنند؟
درطول این سالها که اوقات فراغت به آن معنا نداشتهایم؛ از صبح تا پاسی از شب مشغول کار و پیگیری امورات بودهایم اما اگر فرصتی فراهم شود، مطالعه میکنیم.
مسئولیت خریدهای منزل بر عهدهی شماست یا همسرتان؟
مسولیت خانه و مدیریت خانواده با همسر است.
بخش قابل توجهی از تورم ایلام مربوط به عدم نظارت است.
ایلام یکی از استانهای با نرخ تورم بالاست، به نظر شما چه عواملی بر این نرخ تاثیرگذارند؟
یکی از دلایل، بُعد مسافت ایلام از مرکز و عدم دسترسی به راههای ارتباطی استاندارد است؛ بخش قابل توجهی از این تورم هم مربوط به عدم نظارت است که متاسفانه نهادینه شده است؛ به طور مثال میوه در استان ایلام بعد از چندین واسطه به فروشنده و مصرف کننده میرسد که یکی از علتهای گرانی همین است.
برای رفع این مشکل چکار باید کرد؟
در حال حاضر تلاش کردیم که میدان مرکزی میوه و ترهبار استان را ایجاد کنیم که به زودی کلنگ آن زمین خواهد خورد تا محصولات میوه و ترهبار مستقیم از باغات و مزارع به میدان مرکزی و سپس به دست مصرفکننده برسد؛ از این طریق دست دلالان از جیب مردم کوتاه خواهد شد؛ برای کنترل بازار هم علاوه بر تامین میوه، مرغ و گوشت شب عید، بنده در مرکز استان و فرمانداران در هر ۱۲ شهرستان ایلام به صورت میدانی در بازار حضور پیدا کردیم و نظارتها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
آقای استاندار! همانطوری که مطلعید برای سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۹.۸ درصد برای استان در نظر گرفته شده است؛ مدیریت استان چه برنامههایی برای تحقق این هدف گذاری دارد؟
بخشی از این رشد اقتصادی در حوزهی بهره وری و مابقی در خصوص سرمایهگذاری است؛ بهرهوری به معنی استفاده حداکثری از پتانسیلهای موجود مانند طبیعت، زمین، آب و… است به گونهای که تولید و مصرف علم یک مدیریت بهینه داشته باشد؛ بخش دیگری به سرمایهگذاری برمیگردد که باید برای ارتقاء سطح تولید و اشتغال از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
نرخ مشارکت اقتصادی در استان نسبت به میانگین کشور بسیار پایینتر است؛ میانگین کشور در حدود ۴۰ درصد و استان ۳۴ درصد، به نظرتان دلایل این امر چه چیزهایی هستند و چه برنامههایی برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در استان دارید؟
با اینکه در نقطه به نقطهی این استان ثروت نهفته است اما متاسفانه دلبستگی هماستانیها برای سرمایهگذاری در استان کمرنگ است، به گونهای که نقدینگی خود را در بانکهای کلانشهرها سپردهگذاری میکنند؛ لذا در این زمینه نیازمند هستیم تا مردم در همین استان سرمایهگذاری کنند.
موضوع دیگر هم به نبود زیرساختهای کافی و لازم در استان بر میگردد؛ به طور مثال سرمایهگذاری که می خواهد فعالیت کند نیازمند امکانات رفاهی، خدماتی، تفریحی، بهداشتی و راه ارتباطی مناسب است تا علاوه بر تسهیل و ترغیب امر سرمایهگذاری، بتواند خانوادهاش را هم در اینجا سکونت دهد.
برنامهی شما برای کاستن از این کمبودها چیست؟
سفر استانی ریاست محترم جمهور به ایلام دستاوردهای خوبی داشت، اما بخشهایی از نیازهای استان مغفول مانده بود؛ ما پیگیر شدیم تا در قالب همین اعتبارات سفر، بخشی از نیازهای استان را تامین کنیم و به همین منظور به همراه مجمع نمایندگان استان با رئیس جمهور محترم دیدار کردیم و ماحصل آن دیدار، افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات سفر ریاست جمهوری به ایلام بود؛ هفتهی گذشته هم در جلساتی که با وزرا و معاون اجرایی رئیسجمهور داشتیم، پس از ارائه دلایل کافی، خوشبختانه ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر به اعتبارات سفر اضافه شد که امیدواریم با این مبلغ بخش قابل توجهی از زیرساختهای استان ساماندهی شوند.
مشخص کردهاید که این ۸۰۰ میلیارد تومان چگونه و در کجا هزینه شود؟
بخش راه و پروژههای زیرساختی و زیربنایی در اولویت ما هستند؛ بنا داریم پروژههایی که نیمهتمام هستند را تکمیل و آنچه که کلنگ زده شده و پیشرفت فیزیکی مناسبی دارند را به اتمام برسانیم.
زمان مشخصی برای اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است؟
بله، هر مصوبه زمانبندی مشخصی دارد که هم ما و هم نهاد ریاست جمهوری ضمن رصد دقیق، به طور جدی پیگیر اجراییشدن آنها هستیم.
منطقهی آزاد یک فرصت برای تحول در استان است
آقای دکتر! یکی از ظرفیتهای مغفولمانده استان، “منطقه آزاد تجاری مهران” است که پس از تصویب شدن، کار قابل توجهی برای راهاندازی آن شکل نگرفته است؛ فعالسازی این بخش، چه تاثیری در آینده استان دارد؟
منطقهی آزاد یک فرصت برای تحول در استان است و میتواند تحول همهجانبهای در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان ایجاد کند؛ زیرا در مناطق آزاد، شرکتها ضمن سرمایهگذاری، تولید هم میکنند و از قِبَل تولید، رونق اقتصادی و افزایش صادرات شکل میگیرد.
شما به عنوان استاندار ایلام آیا به آیندهی منطقه آزاد مهران خوشبین هستید؟
در گذشته کمتوجهیهایی صورت گرفته بود؛ قبلاً زمینها متعلق به منطقه ویژه اقتصادی بوده اما با تبدیل به منطقه آزاد، این زمینها به منطقهی آزاد الحاق پیدا کردند؛ برخی از مردم در قالب سهام، از زمینهای منطقه ویژه خریداری کردهاند و الان معارض منطقه آزاد هستند؛ از یک طرف هم منطقه آزاد معتقد است که این زمینها اراضی ملی هستند؛ همین موضوع روند کار را با کُندی مواجه کرده است.
راهکار شما برای رفع این مشکل چیست؟ چکار باید کرد که هم خریداران سهام و هم منطقه آزاد متضرر نشوند؟
درحال حل کردن مشکل هستیم و تنها راه این است که سهامداران در منطقه آزاد فعالیت داشته باشند؛ یعنی هرکس در منطقه آزاد و ویژه فعالیت و تولید کند، زمین در آختیار او قرار خواهد گرفت.
سامانه گرمسیری یکی از مهمترین طرحهایی است که میتواند تحولات خوبی خصوصاً در حوزه کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان ایجاد کند، بنا به گفته خود شما درصورت بهرهبرداری از این پروژه مهم، شاهد افزایش ۹۰ هزار تنی محصولات زراعی به ارزش ۶۳۰ میلیارد تومان خواهیم بود. چه برنامهای برای اتمام این طرح دارید؟
سامانه گرمسیری یکی از پروژههای مهمی است که تاکنون بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است. در سامانه گرمسیری آب از رودخانه سیروان استان کردستان تا زمینهای مهران و دهلران جاری و ساری میشود و این طرح مهم در راستای تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری اجرایی شده است. خط انتقال سامانه گرمسیری ۴۰۹ کیلومتر از قصرشیرین تا دشت عباس تداوم دارد که ۱۹۷ کیلومتر مربوط به قطعه اول و دوم در استان کرمانشاه و ۲۱۲ کیلومتر مربوط به قطعه سوم و چهارم در استان ایلام است؛ آب انتقالی از محل سامانه گرمسیری به استان ایلام حدود ۲۸۶ میلیون مترمکعب است که ضمن مشروب کردن ۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم استان ایلام، کمبود آب ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی موجود را نیز جبران خواهد کرد؛ الان کرمانشاه در حال بهرهبرداری از این پروژه است ولی متأسفانه استان ایلام تاکنون از این پروژه بهره نبرده است.
این پروژه توسط دو وزارتخانه اجرا میشود؛ وزارت نیرو ماموریت انتقال آب به سد کنجانچم را بر عهده دارد و پس از آن وزارت جهاد اجرای شبکه توزیع و آبیاری در دشتهای مهران و دهلران را پذیرفته است. برای تکمیل پروژه ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این میزان اعتبار برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و همچنین تکمیل طرح است. پیگیریهای لازم برای تکمیل پروژه به عمل آمده و کار اجرایی شبکههای فرعی و اجرای سیستمهای نوین آبیاری در داخل مزارع که از تعهدات وزارت جهاد کشاورزی بوده انجام شده و باید وزارت نیرو نسبت به ایجاد شبکههای اصلی انتقال آب اقدام نماید؛ به همین منظور مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در سفر ریاستجمهوری به این بخش اختصاص یافته و ما هم بخشی از ۸۰۰ میلیارد تومان اخیر را به این پروژه تزریق خواهیم کرد.
استان چه زمانی میتواند از مزایای این طرح استفاده کند؟
ما تلاش میکنیم با تأمین اعتبار لازم، حداکثر ظرف یکی-دوسال آینده به نتیجه برسد .
در حد توان پیگیر تفکیک مدیریت نفت و گاز ایلام از کرمانشاه هستیم
آقای بهرامنیا! یکی از مهمترین سوابق مدیریتی شما، حضور در کمیسیون انرژی مجلس دهم و اشراف بر مسائل حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است؛ الان وضعیت پروژههای نفت و گاز در استان را چطور میبینید؟
در این مدت دو بار با وزیر نفت و معاون ایشان دیدار داشتم؛ بحث فعالسازی منطقه نفتی آذر را در دستور کار داریم زیرا علاوه بر مسائل اقتصادی، اشتغال زیادی را برای جوانان این دیار به همراه دارد؛ در حوزهی پتروشیمی بحث احداث پارک پلیپروپیلن را در دستور کار داریم که شامل ۹۰ کارخانه میشود و به طور مستقیم برای ۴ هزار نفر اشتغال به همراه دارد و در مجموع، وضعیت اجرای پروژههای این حوزه را مناسب میبینم.
یکی از کارهایی که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم، تشکیل “کمیته انرژی” در استان است؛ این کمیته بسیار مهم در بحث اشتغال، تولید و… در جهت هماهنگی بین زیر مجموعههای وزارت نفت در استان بسیار اثرگذار خواهد بود.
میزان تولید نفت در ایلام مشخص است چه میزان است ؟
نزدیک به ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.
سهم ایلام از این ۳۰۰ هزار بشکه چقدر است؟
مطابق قانون از هر هزار بشکه نفت تولیدی، پول ۳ بشکه به استان میرسد اما این رقم ناچیز و برای ما کافی نیست و نیاز است که در مجلس توجه بیشتری به ارتقاء سهم مناطق نفتخیز شود.
به نظرتان شرکتهای حوزه نفت و گاز در استان، دِین خودشان را به استان ادا کردهاند؟
کل اعتباری که شرکتهای نفتی در تمام بخشهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و… استان هزینه کردهاند ۲۰۰ میلیارد تومان است که رقم بسیار ناچیزی است؛ انتظار داریم این شرکتها در بخش مسئولیتهای اجتماعی به صورت جدیتر ورود کنند؛ قطعا در آینده بخشی از چگونگی تعامل ما با این شرکتها به همین موضوع ارتباط خواهد داشت.
موضوع انتقال دفتر نفت و گاز غرب و یا تفکیک مدیریت نفت و گاز ایلام از کرمانشاه یکی از مطالبات مردم این دیار است که در سنوات گذشته و خصوصاً سفر رئیسجمهور هم به خوبی به آن پرداخته شد؛ به نظرتان ایلامیها شاهد این تفکیک خواهند بود؟
یک سری اقدامات کارشناسی در مجلس و دولت در حال انجام است تا این مطالبهی مردم محقق شود؛ ما هم در حد توان پیگیر این موضوع هستیم، اما در کنار این موضوع، در دفتر نفت و گاز غرب در استان یک سری پستهای مدیریتی وجود دارد که به نام افرادی هستند که در ایلام حضور ندارند، در دیدار اخیر با معاون وزیر نفت این موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد تمام این نیروها به استان بیایند و در استان مستقر شوند.
در بحث امور بینالملل، دیدارهایی با استانداران استانهای مرزی عراق که همجوار ایلام هستند داشتید؛ در این دیدارها به دنبال چه چیزی هستید؟ به آینده این دیدارها خوشبین هستید؟
بله، اگر خوشبین نبودیم که در این مسیر قدم نمیگذاشتیم؛ لازمه ی دستاوردها یک فرآیند دارد که در حال طی شدن است؛ ما در این مدت دو دیدار با استانداران استانهای “دیاله” و “واسط” عراق داشتیم و تفاهمنامههای خوبی هم در این دیدارها رد و بدل شد، همچنین درابتدای سال آتی سفری به یکی از این استانها خواهیم داشت. یکی از تفاهمات دیدار با استاندار “دیاله”، بحث بازگشایی بازارچه هلاله شمالی بود که در این راستا اولین محموله از طریق این مرز به زودی وارد استان میشود؛ در مرحله ی اول، بحث صادرات چمدانی مد نظر ماست که درحال شکل گیری است و بنا داریم از این ظرفیت بسیار خوب، نهایت استفاده را ببریم.
در زمینه آسیبهای اجتماعی نیازمند فرهنگسازی هستیم
آقای بهرامنیا! یکی از مهمترین مسائل استان نرخ بالای برخی از آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی، قتل با اسلحه، رشد طلاق و… است؛ برنامههای جنابعالی برای کاهش این آسیبها چیست؟
در طول این ۴ دهه که از انقلاب میگذرد کارهایی در قالب تحقیقات و پژوهشهای علمی و تجربی صورت گرفت؛ آسیب اجتماعی علل و عوامل مختلفی دارد که عمدهترین آنها به مسائل اقتصادی، فرهنگی و کمبود نشاط اجتماعی برمیگردد؛ ایجاد فضاهای تفریحی و تفرجگاهها و شاد بودن محیط خانواده به واسطه قدرت اقتصادی و ایجاد اشتغال همه عواملی است که به دولت و حاکمیت مرتبط است که باید در این زمینه ها کار کنیم تا با ایجاد مراکز فرهنگی و اجتماعی تلاش کنیم که این آسیبها کاهش یابد اما به نظرم بخش قابلتوجهی از این موضوع نیازمند کارهای فرهنگی است؛ لذا در این زمینه افرادی که ذینفوذ هستند، میتوانند نقش پررنگتری باشند.
در انتصابات اگر شایستهسالاری ملاک عمل باشد، نباید به قبیله توجه کنیم
همانطوری که جنابعالی در همان آغاز حضورتان در ایلام عنوان کردید، مشکل قبیلهگرایی و رقابتهای طایفه ای و البته رقابت ناشی از تقسیمات جغرافیایی (شمال/ جنوب/شهرستان) از موانع توسعه استان است. برخی منتقدان معتقدند انتصابهایی که در استان صورت گرفته نه تنها به کاستن از اثرات سوء این مساله کمک نکرده بلکه بدان دامن زده است؛ پاسخ جنابعالی به این ایراد منتقدان چیست؟
استان متشکل از چندین طایفه و قبیله است و عدالت اجتماعی هم حکم میکند که نگاه ما به همهی طوایف و قبایل باشد؛ اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را رعایت کنیم باید نگاه بنده این باشد که به همهی استان و قبایل و طوایف توجه کنم، اما در بحث انتصابات اگر شایستهگزینی و شایستهسالاری ملاک عمل باشد، نباید به مباحث قومیت، طایفه و قبیله توجه چندانی داشته باشیم.
یعنی شما قبیلهگرایی را نفی میکنید؟
خیر؛ نمیتوانیم به طور قطع بگوییم قبیلهگرایی مشکل دارد؛ در بسیاری از موارد مانند تامین امنیت، رفع اختلافات اجتماعی توسط ریشسفیدان و دفاع از کیان مملکت، قبیله یک فرصت بسیار مناسب است که از مصادیق آن میتوان به نقش ایلات و طوایف در دفاع مقدس اشاره کرد، اما در ارتباط با بحث شایستهسالاری و توسعه استان و برون رفت از وضعیت فعلی باید قبیلهگرایی را کمرنگ کنیم.
استان با یک تنش آبی مواجه است
بحرانهای زیستمحیطی و مشکلات طببعی مثل بحران آب، بخش عمدهی کشور از جمله ایلام را دچار چالش کرده، به عنوان نمونه بنا بود آب شرب شهرستانهای ایلام، چرداول و سیروان که بخصوص در تابستانها با مشکل جدی مواجه هستند از طریق سد “چناره” تامین شود، اما این پروژه هنوز شروع نشده با این شرایط، برنامه و استراتژی شما در بحث آب و در کل محیط زیست چیست؟
در مجموع ما یک بحث تنش آبی را در سطح استان داریم، منتها باید با مدیریت صحیح از آن عبور کنیم. باید در کِشتها و شیوههای آبیاری سنتی تجدیدنظر کنیم؛ با فرهنگسازی، بحث بهینهسازی و رعایت الگوی مصرف را در دستور کار خانوادهها و ادارات قرار دهیم.
باید با استفاده از عوارض طبیعی، روانآبهایی که از استان میگذرند را تا حد امکان با آبخیزداری، درختکاری و… مهار و سفرههای زیرزمینی را تقویت کنیم.
یکی دیگر از راهکارها هم ایجاد سد است که ۱۲ سد در استان ایلام تعریف و اجرا شده است؛ اما در خصوص سد چناره باید گفت که این سد، از سالیان سال تأمین اعتبار شده اما تخصیص ناچیزی داشته است؛ ما با علم به اینکه تنش آبی داریم، نیاز است که در صورت تامین اعتبار، این سد و سدهای دیگر استان را فعال کنیم.
در کنار پرداختن به فرائض دینی، کنسرت و سینما هم نیاز داریم
آقای دکتر! استان ایلام به شدت با کمبود زیرساختها و اماکن فرهنگی و هنری روبروست. چندین سال است که برج هنر استان در حال ساخت و قرار بوده که به اتمام برسد، آیا در انتهای سال آینده شاهد بهرهبرداری از این پروژه خواهیم بود؟
تلاش میکنیم مشکلات تخصیص اعتبار این پروژه را با استفاده از تسهیلات حل کنیم.
آقای استاندار! تالار مرکزی ایلام که اتفاقا درخواست شده تا جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار بگیرد؛ در شهرستان استراتژیک مهران و پنج شهرستان تازه تاسیس استان (ملکشاهی، بدره، سیروان، هلیلان و چوار) فاقد مجتمع فرهنگی و هنری هستیم؛ شهرستان دهلران به عنوان قطب تئاتر استان و کشور دارای یک مجتمع فرهنگی و هنری ناتمام است و سالن آمفی تئاتر آن تکمیل نشده است! آیا امکان دارد در اعتبارات سال ۱۴۰۱ برای این پروژهها اتفاق خاصی بیافتد؟
استانهای دیگر بعد از انقلاب با استفاده از منابع دولت، به ایجاد زیرساختهای فرهنگی اقدام کردند اما ایلام همان زیرساختهای فرهنگی را که داشت هم تخریب شد؛ ایلام بعد از جنگ از قافلهی توسعه عقب افتاد و این را به خوبی می دانم که ایلام از نظر زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی در مقیاس منطقهای بسیار عقب است؛ تلاش میکنیم با منابع در اختیار، خلق منابع جدید، جلب توجه دولت به استان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بخشی از این کاستیها را پوشش دهیم.
آنچه معلوم است این است که نگاه جنابعالی به مقوله نشاط اجتماعی مثبت است و حامی برنامههای فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، جشنوارههای بومی و محلی، کنسرتهای موسیقی و… هستید، برداشت بنده در این زمینه درست است؟
از هر برنامهای که شئونات در آن رعایت شود و در چارچوب نظام باشد، حمایت میکنم؛ به همان اندازه که به مسجد و فرائض دینی نیاز داریم و یک نوع نشاط به انسان تزریق میکند به پارک، سینما، کنسرت، تئاتر و… هم نیاز داریم که باید اجرای آنها را به موازات هم داشته باشیم.
به فعالیت احزاب اعتقاد دارم اما…
آقای دکتر! شما قبلا فعالیت حزبی داشتهاید؟
متاسفانه هیچ وقت فرصت کافی برای فعالیت حزبی نداشتم.
کلاً نظرتان درباره احزاب و نقش آنها در توسعه سیاسی کشور چیست؟
به فعالیت احزاب اعتقاد دارم و یکی از ساز و کارها برای بلوغ سیاسی کشور را فعالیت حزبی و نقشآفرینی احزاب در عرصههای گوناگون میدانم.
کارهای خوبی در این سالها در خصوص کمیت و افزایش تعداد احزاب در استان شد؛ اما در زمینه کیفیتبخشی به فعالیت آنها نیازمند برنامههای بهتری هستیم؛ شما برای بهبود کیفیت و نقش آنها در تمام حوزهها برنامهای دارید؟
ما در استان احزاب زیادی داریم ولی باید برنامهریزی داشته باشند و مانیفست خود را تشریح کنند؛ البته این یک مشکل سراسری است؛ احزابی که در چارچوب مشخص به صورت مستمر فعالیت داشته باشند، نداریم و متأسفانه تمام فعالیتشان مربوط به ایام انتخابات میشود.
در انتصابات چه میزان به احزاب حامی دولت توجه شده است؟
ما در بحث انتصابات از نظر و ظرفیت همهی احزاب حامی دولت استفاده کردیم و با همه ی احزاب تأثیرگذار در روی کار آمدن دولت سیزدهم مشورت داشتیم و گفتیم که هر کس لیستی دارد به ما اعلام کند؛ نظرات را جمعآوری کردیم و در کمیته انتصابات، این لیستها بررسی و متناسب با چارچوبها از آنها استفاده شد.
آقای دکتر! معیارهای انتصاب مدیران در استان چه چیزی هست؟
افرادی که علاوه بر تخصص، تعهد، کارآیی و دیگر شرایط لازم، مدیران باید به خط و خطوط و راهبرد دولت سیزدهم به عنوان فصلالخطاب اعتقاد داشته باشند.
چه فرد یا افرادی این معیارها را بررسی میکنند؟
با اینکه شناخت خوبی از استان و مدیران دارم اما کمیتهی انتصابات را هم تشکیل دادیم؛ لیستهایی که همه افراد و احزاب تأثیرگذار ارائه میدهند در این کمیته مورد سنجش قرار میگیرند و در نهایت بنده، افراد را انتخاب میکنم.
میتوانید اعضای کمیته را معرفی کنید؟
از همین مجموعه همکاران استانداری هستند.
با استانداران سابق ارتباط داشتید؟
متاسفانه به دلیل تراکم کار و نداشتن وقت کافی، فعلا موفق به این کار نشدم، اما در فرصت مناسب، حتما از تجربیات ومشورتهای این عزیزان بهره خواهم گرفت.
ممکن است وفاق مسئولان ارشد استان مطلوب من نباشد ولی کوتاه نمی آیم
ارتباط شما با سایر مسئولان ارشد استان چطور است؟
حَسب وظیفهای که به عنوان نماینده دولت در استان دارم باید ارتباط قوی با نمایندگان، ائمهی جمعه، نخبگان، احزاب سیاسی و همهی کسانی که یک عقبهای را به همراه دارند داشته باشم و هماهنگکننده و کانون وحدت بین همه باشم؛ در این مسیر در حال تلاش هستم.
اوضاع بر وفق مراد است؟
امکان دارد مطلوب من نباشد، ولی کوتاه نمیآیم و به تلاشم ادامه میدهم.
برای منتقدان حرمت قائلم اما این خلاف واقع است که نمایندگان در انتصابات دخالت می کنند
آیا جنابعالی معتقدید تمام مدیرانی که در دولت پیشین مسئولیت داشتهاند باید برکنار شوند؟
نه، تا به حال که اینگونه نبوده؛ همانگونه که برخی از اعضای دولت قبل در کابینه هستند، ما هم در همین راستا حرکت کردیم و برخی از مدیران دولت قبل را ابقاء کردیم، از مصادیقی که دولت این نگاه که همه تغییر کنند را ندارد، فرماندار چرداول، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرعامل آب منطقهای و… است که ابقاء شدند.
برخیها معتقدند نمایندگان در انتصاب مدیران نقش بسیار پررنگی دارند! شما این نقش را تایید می کنید؟
بنده این را تأیید نمیکنم؛ به همه گفتم که اگر لیست دارید به کمیته انتصابات ارائه دهید. آنچه که خود ما انتخاب کردیم با این ملاکها بوده؛ ضمن حرمت برای افراد منتقد، ولی این خلاف واقع است که بگویید نمایندگان تأثیر مستقیم داشتند. بنده به عنوان نماینده دولت باید انتخاب کنم و بر اساس معیارها انتخاب کردم.
یعنی نمایندهها هیچ نقشی در انتخاب مدیران دستگاههای اجرایی ندارند؟
ممکن است نمایندهای در وزارتخانهها برای انتخاب مدیران رایزنی کند اما در نهایت این بنده هستم که باید افراد را تایید و انتخاب کنم.
فقدان رزومه مناسب و یا ناهمخوانی رزومه تعدادی از افراد منصوب شده از دیگر ایراداتی است که منتقدین به برخی انتصابها وارد می کنند؛ پاسخ شما به این انتقادات چیست؟
ما به دموکراسی اعتقاد داریم؛ امروز مردم به گفتمان دولت مستقر رأی دادهاند و باید افراد همراه با این گفتمان انتخاب شوند، هیچکس مادرزادی مدیر متولد نشده است، بلکه تجربه در طول زمان شکل میگیرد؛ باید میدان را برای همه فراهم کنیم تا ضمن کسب تجربه، تواناییهای خود را برای توسعه کشور و استان به کار بگیرند.
خیلیها معتقدند که اگر این افراد در شرایط اضطرار قرار بگیرند، چون تجربه لازم را در زمینه تصمیمگیری در شرایط سخت ندارند، ضریب اشتباهشان میتواند خیلی بالا باشد. مانند اتفاقی که در انتخابات مجلس هشتم در ایوان رخ داد… شما این مورد را قبول دارید؟
ما میبینیم که فرد چه توانایی و ظرفیتهایی دارد، سپس با توجه به این پتانسیلها افراد را انتخاب میکنیم. فرماندار دهلران سابقه ی معاونت استانداری دارد؛ فرماندار مهران قبلا فرماندار بوده است، فرماندار سیروان سالها در شهرداری تهران تجربه اندوخته است؛ سه نفر از فرمانداران را از سپاه آوردیم که فرماندار هلیلان قبلا بخشدار و مدیر بوده است؛ فرماندار ملکشاهی مدیر اجرایی توانمندی بوده است؛ فرماندار ایلام، سالها معاون فرمانداری و مدتی هم سرپرست فرمانداری را در کارنامه دارد. مابقی فرمانداران هم از این دست هستند؛ حالا امکان دارد فردی در بحث فرهنگی قوی باشد اما در حوزه عمرانی قوی نباشد و یا برعکس.
برخی ابقاء مدیریتها بدون هماهنگی صورت گرفت اما آنها را نپذیرفتم
برای انتصاب تمام مدیران استانی با شما هماهنگ میشود؟
قاعدهی کار این است که هماهنگ شود و این موضوع در کل کشور یک روال است که انتصابات با نظر استاندار انجام میشود.
در این مدت پیش آمده که بدون هماهنگی با شما، فردی از مرکز حکم مدیریت و یا ابقاء گرفته باشد؟
بله؛ برخی ابقاء مدیریتها بدون هماهنگی بنده صورت گرفت که آنها را نپذیرفتم.
از تمام انتصاباتی که تا الان داشتید، دفاع میکنید؟
بله؛ دفاع میکنم.
در مجموع چه نمرهای به انتصابات اختصاص میدهید؟
مجموعاً معتقدم که معدل انتصابات قابل قبول است.
برنامه داریم سهم بانوان از مدیریتها افزایش پیدا کند
عدم توجه شما به انتصاب بانوان در مسئولیتهای مهم از دیگر نقدهایی است که به شما میشود، آیا این انتقاد را میپذیرید؟
به صرف جنسیت نباید بانوان را محکوم به عدم پذیرش مدیریت کنیم و نگاه بنده این است که از مدیریت بانوان در سطوح مختلف استفاده شود. تا الان در دو تا از مدیریت ها از ظرفیت بانوان استفاده کردهایم و برنامه داریم در آینده سهم بانوان از مدیریتها افزایش پیدا کند.
یکی از نقدهایی که مطرح میشود این است که شما به جای اینکه مدیر میدانی و عملیاتی باشید، جلسهمحور هستید؛ شما این نقد را قبول دارید؟
زمینه حضور میدانی، حضور در جلسات است؛ شما قبل از این که اقدامی انجام دهید باید طراحی و برنامه داشته باشید و متناسب با برنامه وارد اجرا شوید؛ بدون مقدمه نمیتوان وارد میدان شد، در جلسات باید نقاط ضعف و قوت و راهکارها را مشخص کنید، بعد وارد میدان شوید؛ اینها مکمل همدیگر هستند.
وقتی کیفیت نان ایلام را دیدم متاثر شدم
اولین استانداری هستید که به بحث سلامت زنجیره غذایی مردم و خصوصاً کیفیت، کمیت و بهداشت نان در ایلام ورود جدی داشتید؛ به عقیدهی بسیاری از کارشناسان این اقدام شما نشاندهنده توجه شخص اول استان به بهبود زندگی روزمره مردم است، تا چه اندازه سیستم اجرایی استان در این زمینه شما را همراهی میکند تا کیفیت نان ایلام بهتر شود؟
نانواییها با معیشت و سلامت مردم به ویژه گروههای کمبرخوردار در ارتباط هستند و متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته بودند؛ با وجود اینکه سالانه ۱۸۰ هزار تن از بهترین گندم کشور در استان تولید میشود اما مردم این دیار از نان باکیفیت محروم اند، متأثر شدم و بلافاصله به این موضوع ورود کردیم.
در بازدیدهایی که داشتیم متاسفانه کیفیت، کمیت و رعایت بهداشت در نانواییها بسیار پایین بود. زمان پخت بسیاری از خبازیها نامشخص و دلبخواهی بود؛ کمتر از نصف واحدها فعال و سهمیه آرد دولتی را با سود بسیار زیاد در بازار آزاد میفروختند که این کار دست کردن به جیب دهکهای پایین جامعه بود. اما الان و پس از ساماندهی، وضعیت بهداشت محیط بهتر شده و توزیع آرد در نانواییها مدیریت و از فروش آزاد آن جلوگیری شده است؛ هرچند تا رسیدن به نقطهی مطلوب فاصله داریم اما سلامت، کمیت و کیفیت نان در ایلام مقداری بهتر شده و به سمت نرمال در حرکت است؛ برخی از نانواییها هم مشکل دستگاه پخت داشتند که تسهیلات ارزانقیمت به آنها ارائه میشود تا دستگاهها و تجهیزات را بهروز کنند.
اقدامات شما در این حوزه قابل تقدیر است اما در چرخهای که با سلامت مردم در ارتباط است توجه به نانواییها به تنهایی کافی نیست چون سلامت غذایی مردم در یک زنجیره باید مورد توجه قرار گیرد از جمله استفاده کشاورزان از سموم غیرمجاز و استفاده مرغداران و دامداران از هورمونها و مواد غیرمجاز از عواملی است که سلامت مردم را تهدید میکند، برای تکمیل این زنجیره برنامهی مشخصی دارید؟
یقیناً سلامت تغذیه مردم برای ما مهم است؛ هم در بحث دام و طیور و هم در بحث کشت گلخانهای و زمینهای زراعی ظرفیت بسیار بالایی برای تولید محصولات سالم داریم اما متأسفانه برخی سودجویان به خاطر این که زودتر محصول خود را روانه بازار مصرف کنند و از نظر کمیت حجیمتر شوند دُز سموم را بالا می برند. جهاد سازندگی بر میزان سموم مصرفی نظارت و اداره استاندارد وظیفهی کیفیتسنجی را برعهده دارد و ما هم به جد پیگیر این موضوع خواهیم بود.
اولویت اصلی کاری شما در ابتدای قرن جدید برای ایلام چیست ؟
مهمترین اولویت ایجاد نشاط و سرزندگی مردم است که در سایه مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، بهداشتی و امنیتی مصداق پیدا میکند؛ اگر اینها فراهم شود نقطهایست که موجب نشاط خواهد شد.
شیرینترین خاطره در سال ۱۴۰۰؟
در دیداری که با خانوادههای دو تن از خبرنگارانِ فقید استان داشتم، یکی از اعضای خانواده گفت که به صورت ناشناس نامهای حاوی نکات آموزنده برای من نوشته و به دستم رسانده است و بنده هم بدون اینکه بدانم چه کسی است با او تماس گرفته و تشکر کرده بودم. وقتی این بنده خدا را در منزل آن خبرنگار فقید دیدم و بابت توجه به آن نکات تشکر کرد، برایم شیرین بود. اصولا وقتی در ملاقاتهای مردمی لبخند رضایت را بر سیمای مردم میبینم، برایم شیرین است.
بهترین عیدی که تا الان گرفتین؟
بچهگیها عیدهای خوبی گرفتم و شب عید که میشد همه یک حال و هوایی داشتیم و منتظر تحویل سال بودیم و صبح زود لباسهای نو میپوشیدیم و دنبال گرفتن عیدی بودیم.
برای هر کدام از این اسامی یک توضیح کوتاه بدین:
محمود عباسزاده مشکینی!
عالی
مجلس دهم!
خوب
نمایندگی مجلس!
خدمتگزاری
جلال میرزایی!
دوست و همکار
محمدرضا مروارید!
همکار و صبور
ایلام!
بستر خدمت و نماد همهی صفتهای برجسته
قرن جدید!
تلاش، کوشش، کار و کرامت
رسانههای ایلام!
خوب
بهزاد علیزاده!
تلاشگر
عبدالله بهادری!
کاردان
حسن بهرامنیا!
خدمتگزار
نیروهای شرکتی ادارات!
زحمتکشانِ کمتوقع
مصاحبهی امروز!
عالی
و در پایان؟
عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و سعادت برای مردم سرافراز ایران و ایلام، از شما هم سپاسگزارم.
ثبت دیدگاه