گفتمان: دکتر احمدی فرد ::در دهه های اخیر و با گسترش روز افزون اثرگذاری سازمان ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی اقتصاد، جامعه و محیط زیست، مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی در سازمانها نهادینه شده است. همه ما وقتی یک محصول را خریداری میکنیم دوست داریم بدانیم این محصول تحت چه شرایطی تولید شده، آیا حقوق مرسوم در تولید آن رعایت شده است یا خیر؟
آیا کارگران شرکت تولیدکننده تحت قوانین کار فعالیت میکنند یا خیر؟ مسائل ایمنی رعایت شده یا خیر؟ و مهمتر اینکه آیا شرکتی که این محصول را تولید کرده به مسائل محیط زیستی و اکولوژیکی اهمیت میدهد یا خیر؟! تمامی این دغدغهها در جامعه امروز بسیار مهماند اما در واقعیت، بسیاری از محصولات در کارخانههایی تولید میشوند که در آنها خیلی به مسائل اخلاقی و انسانی اهمیت داده نمیشود.
مسئولیت اجتماعی سازمانها؛ شرکت ها و مراکز صنعتی بخشی از «اخلاق کسب و کار» است که در آن به نقش شرکتها در اجتماع و فعالیتهای مرتبط با آن نگاه میشود. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد.
مسئولیت اجتماعی شرکتی چیزی فراتر از مسائل مالی و اقتصادی است و به تعهد شرکتها به اجتماع، انسانها و محیط پیرامون آنها برمیگردد. طبیعی است که اهمیت دادن به مسئولیتهای اجتماعی و حضور پررنگ در حوزههای مرتبط، منافع و مزایایی برای شرکتها بهدنبال دارد. در این زمینه، در سالهای اخیر اکثریت شرکتها در حوزههای مختلف مسئولیت اجتماعی حضور پررنگی داشتهاند که فعالیتهای آنها زیر چتر مسئولیت اجتماعی و مزایای آنها را میتواند به پیشرفت و رفاه اجتماعی و پیشبرد اهداف عالیه شرکت ها منجر شود.
در اکثر کشورها قوانین تشویقی ویژهای برای شرکتها در صورت انجام فعالیتهای اجتماعی وجود دارد. شرکتی که منصفانه و براساس یک نگاه مثبت و سازنده با کارکنان خود رفتار میکند و مسئولیتهای اجتماعی خود را در برخورد با آنها در نظر میگیرد، باعث میشود تا کارکنان نیز احساس خوبی به محل کار خود داشته باشند و با تمام وجود کار کنند. این موضوع به افزایش وفاداری کارکنان کمک شایانی میکند. مضافا اینکه حضور در فعالیتهای مثبت اجتماعی و توسعه آنها، با واکنش مثبت جامعه روبهرو خواهد شد و این امر به افزایش اعتبار و خوشنامی یک شرکت یا کسبوکار کمک فراوانی خواهد کرد. مهمترین این فعالیت ها؛ فعالیتهای محیط زیستی است. در این روش، تمرکز اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت روی محیط زیست است. کسبوکارها، صرف نظر از ابعاد کاریشان، میزان انتشار آلودگی بالایی دارند. بی گمان هر قدمی که در کاهش این موضوع برداشته شود، تاثیر بهتری روی نگاه مخاطبان به شرکت دارد.
شرکت سیمان ایلام واقع در شهرستان سیروان و بخش کارزان یکی از ارکان صنعتی استان و از صنایع ارزش آفرین است و می بایست همواره خود را در قبال جوامع محلی مسئول بداند؛ چرا که از منابع انسانی و طبیعی و اقتصادی آن منطقه استفاده می کنند. این شرکت بایستی علاوه بر دغدغه سوددهی اقتصادی برای سهامداران، برنامه های ویژه ای را در راستای مسئولیت های اجتماعی برای سایر ذینفعان شرکت اعم از کارکنان، مشتریان، جوامع محلی پیرامون شرکت، محیط زیست، رسانه ها، نهادهای مردمی، شهروندان و … اجرا کند.
این انتظار زیادی نیست که مردم محلی از شرکت دارند که با ارایه برنامه های پایدار و جامع و خاصه مسئولیت پذیری و داشتن تعهد نسبت به عملکرد کسب و کار در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوزه مسئولیت اجتماعی نقطه قوت عملکرد خود باشد. شرکت سیمان ایلام می بایست با مشارکت در حوزه های مختلف اجتماعی برگ زرینی به ساختار عملکردی خود بیفزاید.
مشارکت در حفظ جنگل بلوط مانشت لزوما از وظایف این شرکت باید باشد. مدیران شرکت بسیار مسئولند در راستای حفظ زیست بوم منطقه کارزان و بایستی از اولویت های اصلی برنامه ریزان این شرکت باید باشد. سیمان ایلام در حوزه فقرزدایی و کمک به اقشار آسیب پذیر و کم برخوردار منطقه نبایستی منتظر دعوت باشد و این امر باید جزیی از برنامه های رفاه اجتماعی آن شرکت باشد.
مشارکت در نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی در نقاط محروم شهرستان سیروان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، مشارکت در تهیه ملزومات اولیه ورزشی در مدارس، حمایت از تیمهای ورزشی شهرستان با همکاری اداره ورزش و جوانان، احداث و مشارکت در احداث مراکز بهداشتی برای خانواده پرسنل شرکت سیمان و جوامع محلی منطقه، مشارکت در احداث زمین ورزشی چمن مصنوعی در بخش های مختلف شهرستان بمنظور پرورش استعدادهای ناب منطقه از وظایف ذاتی شرکت ها در حوزه مسئولیت اجتماعی است؛ حال باید بیلان کاری شرکت سیمان را دید و قضاوت کرد.
شرکت سیمان ایلام می بایست با الهام از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت محیط زیست را در قالب یک مسئولیت شرعی و اخلاقی سرلوحه برنامه های خویش قرار داده و با این باور مبادرت به تشکیل جلسات مستمر کمیته تخصصی حفاظت محیط زیست در کارخانه با حضور مدیریت محترم عامل و تمامی مدیران ذیربط بنماید.(سوال اینجاست: آیا شرکت مشاور زیست محیطی دارد؟) بدیهی است عامل اساسی در شکلگیری چنین تفکری اعتقاد راسخ مدیران شرکت در مدیریت زیست محیطی کارخانه است. مسئولان شرکت سیمان بایستی بدانند خواست اصلی مردم منطقه نگهداری و تعمیر مستمرالکتروفیلترها به منظور کنترل آلودگی محیط زیست می باشد و همزمان با تشکیل کمیته تخصصی حفاظت محیط زیست کارخانه توسط مشاور زیست محیطی شرکت، ملاحظات مندرج در ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه در راستای تحقق اهداف صنعتی با رعایت اهداف زیست محیطی محقق نمایند. اجرای پروژه های اصلاحی در عملکرد الکتروفیلترها در خروجی دودکشها مستمرا باید پیگیری شود و با برنامه ریزی علمی به منظور اجرای سامانه HSE و تقلیل تدریجی عدم انطباق های مرتبط با بخش محیط زیست عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
مخلص کلام اینکه امروزه جامعه نسبت به حقوق اولیه خود در همه ابعاد آگاه شده است و شرکت ها و سازمان ها هم لزوما برای عملکرد بهتر و پیشبرد اهداف قصد شده خود می بایست در حوزه مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری نمایند زیرا به نفع شرکت ها می باشد. وارد شدن بیشتر کارخانه سیمان ایلام به حوزه مسئولیت های اجتماعی قبل از رفاه عمومی در شهرستان سیروان؛ آثار سودمند و اعتبار بیشتری برای شرکت خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: |
کارخانه سیمان ایلام باید از سیستم بک هاوس استفاده کند |
مسایل و مشکلات کارگری کارخانه سیمان ایلام برطرف می شود |
ثبت دیدگاه