تلاقی مکتب خون و قلم
18 مرداد 1401 - 11:30
بازدید 231
8
در یک روز تاریخی تعطیل میانه هفته«دهم محرم» مصادف با روز شهادت و عاشورای سرور و سالار شهیدان دشت کربلا حضرت اباعبدالله الحسین«ع» و یاران باوفایش برای نخستین بار همزمان با۱۷مرداد و روز خبرنگار، روز شهادت خبرنگار شهید فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران شد که در۱۷مرداد۱۳۷۷هجری شمسی در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران بوسیله طالبان شهید شد. پس از این، هر سال ۱۷مرداد بوسیله شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد.
نویسنده : طاهر جمشید زاده
پ
پ

گفتمان، طاهر جمشیدزاده: در یک روز تاریخی تعطیل میانه هفته«دهم محرم» مصادف با روز شهادت و عاشورای سرور و سالار شهیدان دشت کربلا حضرت اباعبدالله الحسین«ع» و یاران باوفایش برای نخستین بار همزمان با۱۷مرداد و روز خبرنگار، روز شهادت خبرنگار شهید فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران شد که در۱۷مرداد۱۳۷۷هجری شمسی در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران بوسیله طالبان شهید شد. پس از این، هر سال ۱۷مرداد بوسیله شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد.

برای اولین بار تلاقی روز خبرنگار و روز عاشورا قیام تاریخی حضرت ثارالله و یاران رشیدش تلاقی نیکو و فرخنده ای از جنس حماسه، رشادت و شهادت است و باید قدر آن را دوچندان دانست و پاس داشت؛ تلاقی روز عاشورا، روز شهادت بهترین سلاله پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) و اصحاب بی بدیلش و روز خبرنگار، شهادت شهید محمود صارمی در وسط هفته یک رخداد بزرگ و اصیل است و در واقع تلاقی توأمان مکتب خون، ایثار و قلم است. خدای سبحان که انسان را از خون بسته خلق کرد و به قلم در معجزه جاوید خاتم پیامبرانش سوگند یاد کرده است و به ضرس قاطع پیوند این دو رخداد سترگ تاریخی که قطعا رخداد اول شهادت حضرت اباعبدالله الحسین«ع» و یاران باوفایش در کربلا هیچ بدیل و آلترناتیوی در تاریخ ندارد را باید تا همیشه پاس داشت. اما این شغل مدام در جریان است و مثل خود خبر هر روز تازه می شود؛ گویا هر روز، روز خبرنگار و اهالی رسانه و خبر است.

آن هایی که در بزنگاه ها پای کار هستند. در واقع گاهی آن ها روایتگر خوشی ها هستند و گاهی هم تلخی ها، خواست و مطالبات مردم را به گوش مسوولان می رسانند که گاه نتیجه بخش است و بعضی اوقات هم نه؛ اما هرچه هست متعهد، سرافراز و استوار حتی در این روزهای. صعب برخواستن دوباره ققنوس کرونا از زیر خاکستر عدم پایبندی به رعایت پروتکل های اجتماعی سخت پای کارند و از مسوولیت و‌ تعهد اجتماعی خویش در قبال همنوعان و جامعه ذره ای تردید و فروگذاری نمی کنند.
خبرنگار(Reporter) فردی است که علاقمند به فعالیت در این حرفه است و دارای استعداد ویژه ای در این حرفه است. او پس از طی کردن دوره آموزش تخصصی به دنبال تهیه، جمع آوری و انتقال اخبار به مخاطبان می رود. او اخبار را از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری ها به اطلاع عموم مردم می رساند. خبرنگار برای تهیه اخبار روزنامه ها، رادیو و تلویزیون گاهی از راه دور خبر تهیه می کند.

در سال۱۹۷۸ میلادی بوسیله سازمان یونسکو اعلامیه ای درباره نقش رسانه های جمعی در تقویت و ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین المللی به تصویب رسید، در این اعلامیه بیان شده است که خبرنگاران باید تلاش و‌ کوشش خود را به کار گیرند تا اخباری که به مردم انتقال می دهند صحیح، دقیق و معتبر باشد و از تحریف اخبار بپرهیزند.

در این بازه سه ساله کرونا جامعه رسانه ای و خبرنگاری کشور بعضی از همکاران نستوه و پرتلاش خویش را هم از دست داده است که جا دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز به پاس داشت این روز بزرگ مصداق این شعر شاعر شهیر غزل سرای معاصر دکتر بهروز یاسمی که نیکو سروده است عمل کند که:« به زاد روز آن ترانه سبز/برایم پیرهنی بفرست/ به رنگ دقایق بی قرار/ در حوالی پنج عصر/ به سادگی سه شنبه ای از اردیبهشت سبز سال پیش/ و به بوی کوچه ای کنگ و گیج/ از دود عود و از عطر نسیم/ بعد از آنی که در خیال خویش/ از میان آن گذشته باشی/ اردیبهشت نزدیک است.» که بایستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک حرکت جامع و جهادی قدر خبرنگاران را در دولت مردمی که با شعار عدالت محوری و شفاف سازی رأی بالای جامعه را اخذ کرد بیش از بیش و بویژه به خبرنگاران جراید کثیرالانتشار کشوری و خبرنگاران آزاد در این تروریسم اقتصادی تمام قد ایالات متحده که با خروج افراطی و یکجانبه از برجام در۱۸اردیبهشت۱۳۹۷ شرایط را برای ملت نیک اندیش و آزاده و دولت متعهد و پای کار تحمیل کرد بهای دو چندانی دهد و مشکلات معیشتی، بیمه و دیگر مصائب آنان را مرتفع سازد.

خبرنگار از سه ویژگی بارز استعداد، سرعت و حق طلبی در کار خویش سود می برد و مانند یک مثلث متساوی الساقین این سه اصیل کلیدی را در سرلوحه منشور راهبردی کار خود قرار داده است و از هیچ کم و کاستی در این زمینه عدول نمی کند در واقع در کار خبرنگاری خبری کامل است که به پرسش هایی که برای بینندگان، شنوندگان و خوانندگان خبر به وجود می آید، بتواند پاسخ درخور و مناسبی بدهد.

بیشتر بخوانید:
به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار جایگاه خبر و خبرنگار
برنامه‌های روز خبرنگار با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.