به گزارش گفتمان: ۲۶ شهریورماه در تقویم جمهوری اسلامی، سالروز تاسیس تشکیلات فوریتهای پزشکی یا اورژانس ۱۱۵ نام گذاری شده است در حقیقت این روز، روز قدردانی از نیروهای عملیاتی است که در رویدادهای مختلف، از یک سانحه رانندگی تا حوادث گسترده، نخستین مواجهه را با مصدومان و همراهانشان دارند و چه زیبا با صبر خدمات اولیه که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت سانحهدیدگان دارد به آنها ارائه میکنند و حیات دوباره را برایشان به ارمغان میآورند.
ناجیانی که صادقانه و با برخورداری از حس مسئولیت پذیری مثال زدنی همچنان و تنها به نجات جان بیماران میاندیشند و عرصه خدمت را به جولانگاه تسویهحساب تبدیل نکرده و هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به کشور و نجات جان هموطنانشان عیان میکنند.
کسانی که در همه حوادث از جمله از آغازین روز شیوع ویروس کرونا، با آمادگی کامل و مثال زدنی در میدان حاضر شدند و بدون وقفه مأموریتهای همیشگی و جاری خود در شهر و جاده و اورژانس هوایی، در انتقال بین بیمارستانی بیماران مشکوک به کرونا و انجام مأموریتهای خطیر بیولوژیک با تمام قوا و از خود گذشتگی پا به میدان گذاشتند.
ثانیهها برای تیم اورژانس بسیار مهم است
موسی کریمیفرد ۲۹ ساله صاحب سه اختراع ثبت شده در زمینه اورژانس ۱۱۵ در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مدت هشت سال است که در اورژانس پیش بیمارستانی استان فعالیت دارم، تقریبا پنج سال در منطقه صعبالعبور شهرستان کوهرنگ و سه سالی است که در اورژانس استان در قسمت اداری و عملیاتی مشغول به کار هستم.
وی افزود: از زمان کودکی به رشتههای پزشکی علاقه بسیاری داشتم در مقطع دبیرستان برای رشته پزشکی تلاش کردم اما زمانی که در کنکور سراسری شرکت کردم بعد از اعلام نتایج در رشته پزشکی پذیرفته نشدم، البته معلمی هم قبول شده بودم اما باتوجه به اینکه از طریق دوستان با رشته فوریتهای پزشکی آشنا شده بودم به دلیل علاقه این رشته را انتخاب کردم و از معلمی انصراف دادم، که اکنون با علاقه کامل در این رشته فعالیت دارم.
کریمیفرد گفت: با توجه به فعالیت هشت ساله در اورژانس پیش بیمارستانی، متاسفانه مردم آشنایی کافی با سیستم اورژانس و فوریتهای پزشکی ندارند اگر این فرهنگسازی بیشتر جا بیفتد که مردم با خدمات فوریتها آشنایی بیشتری پیدا کنند، کار ما در زمینه خدماتدهی مطلوبتر خواهد شد، از طرفی بسیار از تماسهای روزانه با مرکز دیسپچ اورژانسی نیستند و شرح حال درستی در اختیار تیم اورژانس قرار نمیدهند.
وی بیان کرد: طی سالهای اخیر امکانات و تجهیزات اورژانس به روز شده است، به طوریکه آمبولانسها به دستگاه پزشکی از راه دور و تله مدیسین مجهز هستند، یعنی یک آمبولانس تمامی امکانات پزشکی سیار را شامل میشود.
کریمیفرد توضیح داد: شیرینترین لحظات در این چند سال فعالیت، مربوط به احیای بیماران است، زمانی که مشاهده میکنیم بیمار بار دیگر به زندگی برمیگردد، خستگی از تن ما خارج میشود و از این بابت خوشحال میشویم در رشتهای فعالیت داریم که میتوانیم نجاتبخش جان مردم باشیم، ماموریتهای تلخ فراوان هستند، علی رغم اقدامات و تلاشهایی که در حین ماموریت تیم اورژانس انجام میدهد و فرد امکان بازگشت ندارد بسیار ناراحت میشویم که تلخترین ماموریت به شمار میرود.
وی گفت: ثانیهها برای ما بسیار مهم هستند، به طوریکه وقتی به ماموریتی اعزام میشویم، فرد حادثهدیده را همچون نزدیکان خود میدانیم، هیچ زمانی به خود اجازه نمیدهیم که ثانیهای را برای ارائه خدمت از دست دهیم، در حقیقت نهایت تلاش تیم اورژانس نجات جان افراد است.
این نیروی عملیاتی اورژانس ۱۱۵ استان تاکید کرد: متاسفانه در سیستم فوریتهای پزشکی مزاحمتهای تلفنی بسیار است برخلاف اطلاع رسانیهای صورت گرفته اما مزاحمتهای تلفنی وجود دارد، چه بسا در حین اعزام ماموریت امکان رخ دادن ماموریتی دیگر در همان لحظه وجود دارد، البته دیگر همکاران به آن ماموریت اعزام میشوند، اما از دست رفتن زمان حیاتی بیماری که از دست میدهیم برای ما بسیار مهم است.
مزاحمتهای تلفنی موجب اختلال در کار اورژانس میشود
مریم کریمیان که از سال ۸۹ در مرکز مدیریت حوادث فوریتهای پزشکی واحد دیسپچ فعالیت دارد، میگوید: در این سالها در سایر واحدهای اورژانس فعالیت داشتم.
کریمیان بیان کرد: رشته اصلی من پرستاری است که با این رشته توانستم در مرکز اورژانس مشغول به کار شوم، به رشته پرستاری و فوریتها علاقه داشتم، البته امکان اینکه در آزمون استخدامی بیمارستان را انتخاب کنم وجود داشت اما به دلیل علاقه به کار در فوریتها این عرصه را انتخاب کردم و اگر علاقه نباشد امکان ادامه دادن وجود ندارد.
وی گفت: شرایط کاری ما ایجاب می کند که در مرکز اورژانس فعالیت داشته باشیم، زیرا امکان ماموریت و اعزام توسط خانمها وجود ندارد البته در گذشته پایگاههایی در دانشگاه وجود داشت و اکنون شیفتهای کاری خانمها در مرکز پیام اتفاق میافتد.
کریمیان افزود: متاسفانه مزاحمتهای تلفنی زیاد است و اخلال در کار اورژانس ایجاد میکند، با وجود پیگیریهای بسیار اما برخی افراد متوجه اشتباه خود نمیشوند و مجددا این مزاحمتها تکرار میشود.
وی یادآور شد: پایگاههای اورژانس تقسیمبندی شده، به طوریکه پایگاه اصلی و نزدیک به محل حادثه نباشد، پایگاه دیگری که سریعتر به صحنه میرسد اعزام صورت میگیرد، از طرفی اعزام بالگرد براساس استعلام اخذ شده از شرایط جوی و مسافت مدنظر انجام میشود.
اولویت اورژانس نجات جان انسانهاست
احسان حیدری_ مسئول آموزش و پژوهش اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از سال ۹۲ وارد اورژانس شدم و به عنوان نیروی عملیاتی و ستادی فعالیت دارم.
وی گفت: از مقطع دبیرستان که رشته علوم تجربی را انتخاب کردم به رشتههای زیرگروه تجربی از جمله پرستاری و … علاقه داشتم، از طرفی هیجان در کار را دوست داشتم و در شغل ما هیجان کار زیاد و استرس بالایی دارد، به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم و بعد از اتمام تحصیل وارد حیطه اورژانس پیش بیمارستانی شدم.
حیدری افزود: حدود سه سال برای راهیپیمایی اربعین در مرز شلمچه و مهران خدمات رسانی میکردیم، البته در مناطق دور افتاده، پایگاههای جادهای و شهری فعالیت داشتیم.
وی در خصوص امکانات و تجهیزات آمبولانسها، تصریح کرد: تقریبا دو سال پیش تجهیزات بسیار مناسبی از جمله دستگاه تلفن پزشک و سنجش پارامترهای سلامت به سیستم اورژانس اضافه و آمبولانسها به تجهیزات و امکانات به روز مجهز شدهاند که ارائه خدمات به بیماران از این طریق راحتتر انجام میشود.
مسئول آموزش و پژوهش اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری گفت: نوع ماموریتهای اعزامی به پایگاهها بستگی دارد، مثلا بیشتر ماموریت پایگاههای جادهای تصادف و پایگاههای شهری اورژانسهای داخلی و قلبی هستند، البته در این چند سالی که کرونا شیوع پیدا کرده بیشترین موارد اورژانس مربوط به بیماران کرونایی بوده است.
وی با بیان اینکه کار در اورژانس ۱۱۵ تلخیها و شیرینیهای بسیار دارد، تصریح کرد: بیشتر ماموریتهای لذتبخش احیاهای قلبی ریوی موفق است که موجب برگشت افراد به آغوش خانواده میشود، مواردی که منجر به سوانح دلخراش تصادف میشود و در دم جان خود را از دست میدهند تلخترین حوادث به شمار میرود، تلخترین حادثهای که همیشه به یاد دارم مربوط به حادثه تصادف در جادهای بود که یک خانواده پنج نفره با ماشین سنگین برخورد کرده بودند و تنها یک بچه از خانواده زنده ماند که این حادثه بسیار تلخ و غمانگیز بود.
حیدری اضافه کرد: مزاحمتهای تلفنی از جمله ماموریتهای کاذب به شمار میروند که به آنها اعزام میشویم و این مساله موجب میشود اگر در آن لحظه کسی اورژانسی، نیازمند کمک و اقدامات سریع اورژانسی باشد آن بیمار بدحال از اقدامات اورژانس محروم شود.
مسئول آموزش و پژوهش اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: گاهی اوقات پیش آمده بعد از پایان شیفت عملیاتی آماده رفتن هستیم اما همان لحظه ماموریتی پیش میآید و اولین چیزی که مدنظر ما بوده این است که اکنون فردی نیاز به کمک اورژانسی دارد و باید خود را برای ارائه خدمت در کمترین زمان به آن فرد برسانیم، به هیچ عنوان نباید در زمانی که اعزام میشویم وقفه در کار خود ایجاد کنیم هر چند کار ضروری باشد، زیرا اولویت ما نجات جان انسانها و ارائه خدمات به افراد نیازمند کمک است.
حیدری خاطرنشان کرد: اعزامها بستگی به این دارد که در چه زمانی از شبانه روز و در چه مکان(از لحاظ ترافیک) باشد، اما در پایگاههای شهری کمتر از سه تا پنج دقیقه و در پایگاههای جادهای حدود ۱۲ دقیقه زمان میبرد تا نیروهای اورژانس در محل حاضر شوند.
اعزام بالگرد هزینه سنگینی برای اورژانس به همراه دارد
محسن ابراهیمی_ مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اعزام بالگرد براساس شرایط جوی و مسافت انجام میشود، اظهار کرد: بالگردی که به منطقه صعبالعبور اعزام میشود باید شرایط فرود در آن منطقه فراهم باشد، اما در بیشتر ماموریتها از پایگاههای زمینی و با استفاده از آمبولانسهایی که به تجهیزات و امکانات روز مجهز شده استفاده میشود، زیرا اعزام بالگرد هزینههای سنگینی را به همراه دارد.
وی گفت: در پنج ماهه سال جاری ۹۱ هزار و ۲۴۹ تماس با اورژانس ۱۱۵ استان گرفته شده که ۱۹ هزار و ۳۴۳ مورد منجر به اعزام آمبولانس، ۴۷۰۴ مورد مشاوره، ۱۰ هزار و ۸۵۷ مورد مزاحمت تلفنی و ۵۶ هزار و ۳۴۵ مورد سایر موارد بوده که تعداد تماسهای گرفته شده نسبت به مدت مشابه هفت درصد کاهش داشته است.
ابراهیمی با بیان اینکه مجموع ماموریتهای اورژانس در پنج ماهه سال جاری ۲۱ هزار و ۴۰۲ مورد گزارش شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۴۴۵۸ ماموریت ترافیکی، ۴۱۰۸ ماموریت غیرترافیکی و ۱۲ هزار و ۸۳۶ مورد از ماموریتها مربوط به بیماریهای قلبی، تنفسی و… بوده که تعداد ماموریتهای ترافیکی نسبت به مدت مشابه افزایش ۱۷ درصدی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۳ مورد از ماموریتهای اورژانس با بالگرد صورت گرفته، در این مدت هفت مورد احیای موفق، هفت مورد زایمان موفق، ۲۶ مورد غرقشدگی، ۴۲ مورد مسمومیت با گازمونوکسید، تعداد کل ماموریتهای کووید_۱۹، ۷۲۱ مورد و اعزام به بیمارستان ۴۶۷ مورد گزارش شده است، همچنین تعداد ماموریتهای کووید_۱۹ نسبت به مدت مشابه ۷۶ درصد کاهش و تعداد ماموریتهای غرقشدگی ۱۳ درصد افزایش یافته است.