به گزارش گفتمان: شهریار تهم اظهار داشت: با توجه به اینکه بروجرد از قدیم شهر دوچرخه بوده باید مسیرهایی صرفا برای دوچرخه سواری در شهر طراحی شود و قدیمی ها همه دوچرخه داشته اند؛ چنین مسیری در طراحی شهری می تواند حس سرزندگی و پویایی بیشتری به شهر ببخشد.
وی افزود: علاوه بر زمینه های دوچرخه سواری در شهر اگر در شهری مسیر پیاده راه وجود داشته باشد شهروندان با درنگ در شهر و پیاده روی بناهای شهری را می بیند و با عناصر بصری بی جان ارتباط برقرار می کند که مجموعه این حالت ها باعث می شود شهروند احساس تعلق خاطر بیشتری به شهری که در آن زندگی می کند را تجربه نمایند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری بروجرد با اشاره به اینکه در سال های گذشته پیشنهاداتی مبنی بر تبدیل خیابان جعفری به پیاده راه داده شده است، گفت: گاهی نگاه ایده آل گرایانه برخی دستگاهها باعث می شود تا طرح هایی اینچنینی که در راستای زیباسازی شهری عنوان می شوند ابتر باقی بمانند.
تهم افزود: شهر ما می تواند شهر زیبایی باشد در صورتیکه تمام افراد ذینفع در شهرسازی از شهروندان گرفته تا نظام مهندسی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و در آخر خود شهرداری بعد اقتصادی ساختمان سازی را در اولویت بعد از زیبایی شهری قرار دهند، اگر چشم به زیبایی شهری عادت کند و بعبارتی زیباسازی شهری در اولویت باشد و در کنارش به جنبه اقتصادی هم توجه شود هیچ اشکالی ندارد اما متاسفانه اکنون نگاه کاملا اقتصادی به ساختمان سازی حاکم است.
وی افزود: بروجرد شهری با شالوده قدیمی است که طی ۱۰ سال اخیر بدلیل نگاه صرفا اقتصادی به ساختمان عملا جنبه شهرسازی و سیما و منظر شهری در همه ابعاد زیر پا گذاشته شده است و صرفا بحث منافع اقتصادی اعم از منفعت شخص و شهروند، نظام مهندسی، شهرداری و سایر ارگان ها در نظر گرفته می شود که این نگاه باعث شده است شهر از آن حالت پویایی و زنده بودن خودش فاصله بگیرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری بروجرد ادامه داد: این در حالیست که بروجرد با امکانات طبیعی و شرایط آب و هوایی مطلوبی که دارد می تواند بسیار فراتر از جایگاه فعلی باشد . به دلیل نداشتن بازدهی اقتصادی اغلب سرمایه گذاران از شهر رفته اند و انها هم که در شهر کار می کنند نما و منظر شهری برای آنها مهم نیست و حتی به زیباسازی اطراف بنایی که می سازند هم اهمیت نمی دهند.
تهم افزود: یک نمای رومی مد شده است که فقط یک نمای شیک دیده می شود با حجم بسیار سنگین و بالا اما خانه بصورت ۱۰۰ درصد تراکم، بدون فضای باز، بدون فضای سبز و داخل بنا هم بدون طراحی داخلی و معماری است. برای بازگرداندن پویایی به شهر باید بین شهروند و شهر آشتی ایجاد کرد ؛ شهروندی که سوار بر خودرو از مبدا به مقصد می رود از شهر هیچ درکی پیدا نمی کند ما باید طراحی شهری را به سمتی پیش ببریم تا شهروندان به استفاده از شهر ترغیب شوند.
وی یادآور شد: سال گذشته طرح تفصیلی بروجرد برای بازنگری ضوابط و خیابان ها تنظیم شد که در آن رویکرد بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت تا بتوان با زنده سازی بافت های قدیمی که عمدتا مخروبه شده اند و فقط جنبه تجاری و انبار دارند به نوعی ترغیب برای ساخت و ساز در مرکز شهر صورت گیرد تا در عین حال مانع از ساخت وساز در حاشیه شهر شد.
ثبت دیدگاه