به گزارش گفتمان: اواخر سال ۱۳۹۰ پای منوریل به کرمانشاه باز شد. پروژهای که قرار بود ظرف ۴۲ ماه اجرایی شده و در هر ساعت ۱۶ هزار مسافر را در مسیر خود، یعنی از سه راه مسکن تا میدان فردوسی جابجا کند.
اما از همان ابتدا اختلافات بین مسئولین پروژه و میراث فرهنگی بالا گرفت و مسئولان میراث اجازه نمیدادند پروژه در محدوده شکارگاه خسرو اجرا شود، اختلافاتی که تا امروز هم ادامه داشته و هنوز به نتیجه نرسیده است.
چند ماهی از شروع پروژه نگذشته بود که این بار مشکل همیشگی پروژههای عمرانی یعنی “بی پولی” هم از راه رسید تا از همان ابتدا مشخص شود نباید به وعده داده شده یعنی افتتاح پروژه ظرف ۴۲ ماه دل خوش باشیم.
شروع احداث پایههای بتنی منوریل در بلوار زیبای تاق بستان هم صدای خیلیها را درآورد که این پایههای زمخت زیباییهای تاق بستان را از بین خواهد برد.
هنوز و چند سالی از شروع این پروژه نگذشته بود که این بار مسئولان اعلام کردند منوریل به درد کرمانشاه نمیخورد و آن را تبدیل به قطار سبک شهری کردند که قرار بود بخشی از آن روی سطح و بخشی دیگر بهصورت زیرزمینی اجرا شود.
حتی در مقطعی قرار بود اجرای این پروژه به خارجیها سپرده شود و با دو شرکت مالزیایی هم مذاکراتی صورت گرفت که البته نتیجهای نداشت.
حفر بخشی از تونل پروژه در مسیر سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی هم از اواخر سال ۱۳۹۴ شروع شد و در تمام این سالها “بی پولی” همراه همیشگی پروژه بود تا روند انجام آن را کند و وعدههای داده شده برای زمان افتتاح آن را بیاعتبار کند.
در خلال همین سالها بود که این بار اعلام کردند با اعتباری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی، حداکثر تا سال ۱۴۰۰ پرونده قطار شهری کرمانشاه بسته خواهد شد و کرمانشاهیان خواهند توانست این مسیر ۱۳ کیلومتری را سوار بر قطار شهری طی طریق کنند، اما اکنون سال ۱۴۰۱ هستیم و تاکنون هم دو هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و خبری از قطار شهری نیست که نیست و حالا وعده تکمیل پروژه در سال ۱۴۱۰ داده میشود.
توضیح شهردار کرمانشاه درباره پروژه
به گزارش ایسنا، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات ترافیکی این طرح از ابتدا درست انجام نشده، اظهار کرد: براساس سطح مسافری که در این مسیر جابجا میشود، شاید اصلا نیازی به احداث قطار شهری نبوده، اما بلاخره پروژه شروع شده و بالغ بر دو هزار میلیارد تومان هم برای احداث ستونهای آن هزینه شده بود و امروز این پروژه قابل رها کردن نیست، لذا باید برای امروز و آینده کرمانشاه آن را تکمیل کنیم.
وی با اشاره به مشکلات اعتباری این پروژه در سنوات قبل، افزود: علاوه بر فروش اوراق مشارکت، در سفر رییس جمهور ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری کرمانشاه گرفتیم که حداقل یکی از فازهای پروژه را تکمیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
شهردار کرمانشاه گفت: اکنون کار هم در روی سطح و هم زیرزمین در حال انجام است و تلاش داریم در مدتی منطقی یکی از فازهای پروژه را به بهرهبرداری برسانیم.
جزئیات کارهای انجام شده
مهدی غلامرضایی مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز با بیان اینکه کاری که در طول یک سال گذشته در این پروژه انجام شده برابر شش، هفت سال گذشته است، عنوان کرد: در حال حاضر شش مشاور و پنج پیمانکار در پروژه فعالیت دارند، اما به جهت اینکه برخی کارگاهها زیر زمین است، کار برای مردم خیلی ملموس نیست.
وی افزود: اکنون کار در هر دو فاز پروژه- از بلوار تاق بستان تا میدان آزادی و از میدان آزادی تا فردوسی- در حال انجام بوده و پروژه فعال است.
غلامرضایی به اقدامات در حال انجام نیز اشاره و اظهار کرد: علاوه بر ساخت ستونها و عرشه گذاری آن که در سنوات قبل انجام شده، قطعه اول تونل پروژه از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی بصورت ۱۰۰ درصد اجرا و تحویل موقت شده است. قطعه دوم تونل هم از میدان آزادی به سمت خیابان مدرس در حال انجام است که ۵۷ درصد پیشرفت دارد و کار حفر تا سه راه نواب انجام شده است.
غلامرضایی عنوان کرد: احداث ایستگاه مرکزی قطار شهری کرمانشاه در میدان آزادی -ایستگاه M۸ – هم در حال انجام است که سه طبقه دارد و طبقات بالایی آن به مرکز تجاری تبدیل خواهد شد. ایستگاه زیرزمینی چهارراه بسیج – ایستگاه M۷ – هم در حال ساخت است.
وی گفت: ساختمان اداری و مرکز کنترل OCC هم با ۱۸ درصد پیشرفت در حال ساخت است. پروژه قرارداد خرید ۱۳۸ میلیارد ریال تجهیزات ریلی ایستگاهی هم در حال اجراست و ۸۰ درصد این خرید انجام و دپو شده است.
غلامرضایی گفت: بهزودی کار ریل گذاری قطار شهری کرمانشاه هم در فاز اول پروژه آغاز خواهد شد.
وی در پایان عنوان کرد: با اقدامات در حال اجرا و سرعت مناسبی که پروژه در یک سال اخیر گرفته، امیدواریم در کمتر از دو سال بخشی از این پروژه را به نتیجه برسانیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.