اجتماعی
| 1 سال قبل

جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس نیازمند یک نسخه واحد علمی است

به گزارش گفتمان: اصغر احمدی روز دوشنبه در سومین همایش «منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس» به میزبانی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: جنگل‌های زاگرس یک دهه است که گرفتار بیماری و آلودگی‌های خاص خود شده است و این همایش تلاش علمی برای جلوگیری از این روند است.

وی ادامه داد: جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد و اگر یک خِرد جمعی بین مراکز علمی و تحقیقاتی به وجود آید تا آسیب وارده بر جنگل‌های زاگرس را می‌توان ترمیم و درمان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری شرایط اقلیمی و دخالت در اکوسیستم را از عوامل زوال جنگل‌های زاگرس دانست و گفت: امید است با تدوین نسخه واحدی به سمت درمان این بیماری هدایت شویم.

احمدی قطع بی‌رویه جنگل‌های بلوط را از دیگر آسیب‌های موجود عنوان کرد و گفت: در سالجاری بیش از ۶۰ تن چوب بلوط قاچاق در استان کشف شده است.

وی سوداگری و انگیزه‌های معیشتی را از دلایل قطع درختان بلوط دانست و افزود: باید تلاش کرد فرهنگ اجتماعی احترام به جنگل‌ها را فرهنگسازی کنیم.

احمدی به اجرای طرح نهضت ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور، تصریح کرد: متناسب با این برنامه قرار است طی یک دوره چهار ساله با توجه به ظرفیت ۲ نهاستان و یک مرکز تولید بذر، در استان تولید نهال شود.

وی خاطرنشان کرد: به ازاری هر هکتار ۴۰۰ هزار اصله نهال با بذر کاشته شده به صورت گلدانی تولید می‌کنیم و پس از یک دوره چهارساله، آن را کاشت می‌کنیم.

بخشی از جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که طی سه دهه اخیر با تخریب ۳۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها، سطح جنگل‌های زاگرس در این استان از ۳۴۰ هزار هکتار به ۳۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.