اهدای عضو جوان کرمانشاهی به چهار نفر زندگی بخشید
24 اسفند 1401 - 10:25
بازدید 58
2
مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اهدای عضو مرحوم «مصطفی تیرانداز» جوان کرمانشاهی به چهار نفر زندگی بخشید.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: دکتر «بهنام روندی» افزود: مرحوم تیرانداز که در اثر خون‌ریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده باعث نجات جان چهار نفر از بیماران نیازمند گردید.

وی اضافه کرد: مصطفی تیرانداز در ۲۱ اسفند ماه دچار مرگ مغزی شده بود که بلافاصله خانواده این بیمار رضایت خود را جهت اهدای اعضای بدن اعلام کرده و بیمار به سرعت برای برداشت اعضا به تهران اعزام شد.

مسؤول بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: پس از انجام اعمال جراحی مربوطه این جان بخش با ایثار خود دلیلی برای ادامه زندگی چهار بیمار نیازمند عضو دیگر گردید.

وی از تلاش همچنین از تلاش مستمر کادر درمان بخش سه آی سی یو بیمارستان طالقانی که در نگهداری و فراهم آوری اعضای پیوندی این ایثارگر اقدام کرده تقدیر کرد.

روندی در ادامه گفت: هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضای اصلی می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد و اهدای نسوج و بافت‌های بدن می‌تواند زندگی ۵۲ را بهبود ببخشد.

وی عنوان کرد: تمام بیماران با درجه هوشیاری پایین ابتدا توسط تیم آموزش دیده تشخیص مرگ مغزی ویزیت می‌شوند و تست‌های تشخیصی مربوطه انجام می‌گیرد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در صورت احتمال مرگ مغزی به تیم پنج نفره متخصصین تایید کننده مرگ مغزی که شامل متخصص داخلی، بیهوشی، جراح مغز و اعصاب، بیهوشی، مغز و اعصاب و پزشکی قانونی است، اطلاع رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت تایید قطعی مرگ مغزی به طور قطع فرد مرگ مغزی، دیگر بازگشت به حیات نخواهد داشت و این زمان است که خانواده ها می‌توانند با تصمیم خداپسندانه خود و اعلام رضایت به اهدای اعضای بدن عزیزشان، حیات بخش همنوعان خود باشند.

دکتر روندی تاکید کرد: فرصت تصمیم گیری خانواده بسیار کوتاه است چرا که به دنبال مرگ مغزی، سایر اعضای حیاتی بدن نیز به زودی دچار اختلال کارکرد خواهد شد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نکته مهم این است که بسیاری از مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند. در واقع از بین رفتن دایمی تمامی عملکردهای همه سلول‌های مغزی را مرگ مغزی می‌گویند و تاکنون هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی بازنگشته است و اما کما اختلال عملکرد برگشت‌پذیر بخشی از مغز است که احتمال بهبودی دارد.

وی اظهار داشت: در کشور ۲۷ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم که متاسفانه هر ۲ ساعت یک نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می دهیم و این در حالی است که سالانه هزاران بیمار مرگ مغزی را با اعضای بدن سالم که می‌توانند حیات بخش بیماران نیازمند باشند را به خاک می سپاریم.

وی در پایان گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو نمایند و به عنوان سفیر اهدای عضو در فرهنگ سازی این امر معنوی در جامعه نقش مهمی داشته باشند.

اوایل ماه جاری نیز اعضای بدن یک فرد دیگر به نامه «بهرام ملکی» به سه بیمار نیازمند پیوند عضو حیات دوباره بخشید.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.