استان ها
| 1 سال قبل

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دادگستری و محیط زیست همدان

به گزارش گفتمان: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: نظر به همگانی بودن وظیفه صیانت از حقوق شهروندی و محافظت از محیط زیست، برای بسط و گسترش همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی همچنین پیشگیری و جلوگیری از جرائم زیست محیطی و استفاده از ظرفیت و توانمندی طرفین این تفاهم نامه، با توجه به سیاست های کلی ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب پیرامون حفاظت و صیانت از محیط زیست و انفال با استفاده حداکثری از خدمات عمومی رایگان مجازات های جایگزین حبس این تفاهم نامه منعقد شد.

سیده مریم محمدی افزود: هدف از انعقاد این تفاهم نامه فرهنگسازی صیانت و حفاظت از محیط زیست به منظور پیشگیری از تخریب انفال در بین اقشار مختلف مردم، ایجاد زمینه لازم برای تحقق اصول مرتبط از فصل سوم، اصل هشتم و پنجاهم قانون اساسی مبنی بر صیانت از محیط زیست از طریق هم اندیشی و همکاری با بهره گیری از ظرفیت و امکانات طرفین است.

وی همگام شدن با سیاست های کلی محیط زیست و برنامه های این حوزه از طریق پیگیری امور مربوط به رعایت حقوق در قلمرو محیط زیست و برخورد با معضلات محیط زیستی، استفاده از ظرفیت خدمات عمومی رایگان جایگزین حبس زندانیان با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان ها و پاکسازی محیط زیست استان توسط زندانیان را از دیگر اهداف این تفاهم نامه برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: به منظور حسن اجرای این تفاهم نامه کمیته ای متشکل از نمایندگان ثابت و تام الاختیار محیط زیست و معاونت پیشگیری دادگستری همدان در این اداره کل تشکیل می شود که این کمیته مسئولیت برنامه ریزی، پیگیری و نظارت بر اقدامات مشترک و سایر موارد را بر عهده دارد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز گفت: پیرو تاکید رییس کل دادگستری مبنی بر استفاده حداکثری از مجازات های جایگزین حبس، مقرر شد فرایند اجرای این کار مهیا و تسهیل شود.

عباس نجفی افزود: کمیته و کارگاهی در این راستا تشکیل و ۹ فرم با هدف استفاده از ظرفیت قانونی برای ارائه خدمات عمومی جایگزین حبس تهیه شد.

وی ادامه داد: این فرم ها با چهار نمونه رای طبق قوانین و قرار داد در اختیار قضات محاکم و دادسراها قرار گرفته است که شامل معرفی فرد به دستگاه مربوطه، نحوه فعالیت، کیفیت کار، حضور و غیاب و امثالهم است.