انتظار می رود با توجه به اتمام رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و حذف برخی چهره های شاخص از هر دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا ، هیات های نظارت با ملحوظ دانستن ضرورت ورود چهره های موثر به مجلس ، مقاومت در مقابل برخی فشارها و با تمرکز بر این نکته کل کشور متعلق به تمام نگاهها و سلایق است به مقوله صلاحیت دواطلبین ورود کنند
گفتمان علی اصغر اسدی::انتخابات تجلی حضور و نقش آفرینی مردم در قدرت است و مجلس شورای اسلامی نیز تبلور اراده مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق اعمال نظر در شکل گیر دولت ها و تدوین قوانین کشور است .
بر مبنای اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مردم در امر تصمیمگیری و قانونگذاری از طریق نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام میگیرد.
مشارکت دادن مردم در عرصههای مختلف سیاسی- اجتماعی، بهعنوان نمادی از حق حاکمیت آنان به شمار میآید که این مشارکت میتواند در عرصه قانونگذاری، هم در وضع قانون و هم در اصلاح و نظارت بر آن صورت بگیرد. حق تعیین سرنوشت در نیم قرن اخیر یکی از اصول پایه شناخته شده و بسیاری آن را عنصر اساسی مشروعیت تلقی میکنند
واکاوی اصول مهم قانون اساسی کشور و همچنین اهداف اصلی انقلاب اسلامی که با نفی خودکامگی و ضرورت نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود همراه بود همواره بعنوان هدفی غایی در برگزاری انتخابات یازده دوره مجلس شورای اسلامی صرفنظر از تمرکز بر یک نگاه خاص سیاسی بوده است.
به معنای واضح تر آنچه که در قانون اساسی کشور و اهداف اصلی انقلاب اسلامی دیده می شود ،بازگشت نقش اساسی قدرت به مردم با هر نگاه ،دیدگاه و سلیقه ایست ،کمااینکه در قانون اساسی و همچنین قوانین انتخابات و قوانین تنظیم کننده مقررات و تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،حتی این حق برای اقلیت های دینی محفوظ نگه داشته شده است.
اما با فاصله گرفتن از دوران انقلاب اسلامی و تشدید دشمنی ها علیه نظام سیاسی ،در کنار ضرورت نقس آفرینی مردم در قدرت بعنوان بیس اصلی برگزاری انتخابات ،کلید واژه دیگری تحت عنوان میزان مشارکت مردم پای بر عرصه سیاسی کشور نهاده است
مشارکت بالا در کنار نقش آفرینی مردم در قدرت نه تنها میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی را نمایان خواهد کرد بلکه نمایندگانی که با رای بالاتری در دستگاه تقنینی کشور قرار خواهند گرفت از قدرت مانور بیشتری در عرصه های داخلی و خارجی برخوردار خواهند شد
در حالیکه این سالها بدلیل اتفاقات روی داده در عرصه داخلی و خارجی ، انسجام سیاسی کشور در معرض تهدید جدی قرار دارد ،میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای انتخابات پیش رو ،صرفنظر از تاثیرات پیش گفته شده بنوعی می تواند بعنوان یک رفراندوم برای نمایش مقبولیت نظام سیاسی قلمداد شود.
از این منظر است که همواره در نگاه مسولین ارشد کشور خاصه رهبری انقلاب اسلامی میزان حضور مردم در پای صندوق های رای از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر این موضوع مهم و حیاتی تاکید شده است
چرا که زبر بنای اصلی شکل گیری یک انتخابات با نشاط که بتواند مردم با سلایق و دیدگاههای متفاوت را به پای صندوق های رای بکشاند ، ارایه بسته ای از دواطلبینی است که دیدگاهها و سلایق مختلف مردم را نمایندگی کنند
حداقل بررسی وضعیت داوطلبین فعلی حوزه شمالی استان نشان می دهد بجز دو نماینده فعلی و نمایندگان ادوار و تعدادی کمتر از انگشتان یک دست ،با احترام به شخصیت حقیقی اشان ،مابقی کسانیکه در این حوزه داوطلب شده اند هیچ نشانی از ویژگی های یک نماینده را دارا نیستند.
از اینرو انتظار می رود با توجه به اتمام رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و حذف برخی چهره های شاخص از هر دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا ، هیات های نظارت با ملحوظ دانستن ضرورت ورود چهره های موثر به مجلس ، مقاومت در مقابل برخی فشارها و با تمرکز بر این نکته کل کشور متعلق به تمام نگاهها و سلایق است به مقوله صلاحیت دواطلبین ورود کنند
باید این نکته را مدنظر داشت که امروز کشور با مشکلات فراوانی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و بین المللی دست و پنجه نرم می کند که دولت بدون حمایت مجلسی قوی ،با اراده و باسواد در همه ابعاد یارای فایق آمدن بر آنها نیست.
از سویی نیز عدم حضور نخبگان، چهره های باسواد و بینش چند بعدی دز بسته رقابتهای انتخاباتی مجلس دوازدهم ، یعنی فراهم سازی زمینه و تسهیل برای ورود نمایندگان بی اراده و بی دانش به جرگه قانونگذاری که در حوزه های مهم صاحب هیچ نظری نیستند و بطور قطع دود شکل گیری چنین مجلسی اول به چشم مردم و بعد به چشم نظام سیاسی خواهد رفت.
در شرایط جاری ،کشور به نمایندگان متخصص و با دانشی نیاز دارد که با تکیه بر توان ،تخصص و دانش خود رافع مشکلات باشد نه بیان کننده مشکلات !! مردم که خود بلدند مشکلاتشان را بیان کنند
بطور مثال در حوزه بیکاری و اشتغال نمایندگان ملت باید دارای راهبردی کلان و اجرای طرح های بزرگ در مناطق مختلف کشور ،مشکل اشتغال کشور را حل نمایند نه اینکه نماینده حقیر و بی دانشی را روانه مجلس نماییم که با التماس از وزرا و استخدام چند نفر از نزدیکانش هم بر حق نظارتی خود چوب حراج بگذارد و هم بدلیل هم تامین مطالبات جوانان ،عملکرد مجلس را به گونه ای زیر سوال ببرند که ماحصل آن نگاه فعلی مردم به مجلس یعنی برجسته سازی بعد ناکارآمدی آن باشد
رفتار بر اساس چنین نگاهی در سیستم های اجرایی و نظارتی معنایی جز شکل گیری یک مجلس بی روح ،ناتوان با نمایندگاتی ضعیف و بی اراده نخواهد بود ،نمایندگانی که هیج نشانی از وکالت مردم و در راس امور بودن را با خود همراه نخواهند داشت.
اگر میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای و سپس شکل گیری مجلسی با نمایندگان قوی هدف هیات های اجرایی و نظارتی قلمداد می شود پس در انجام وظیفه خود نگاه سیاسی و طایفه ای را زدوده و با چشپ انداز مجلسی قوی با پشتوانه قوی تر یعنی حمایت مردم بر نام داوطلبین قلم بکشید !
اگر هم مشارکت مردم دیگر برایتان مهم نیست و آثار آن بر مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی چندان اهمیت ندارد با همین دست فرمان ادامه دهید و بقولی گفتنی صلاح مملکت خویش را خسروان دانند!