به گزارش گفتمان: هدف از امضای این تفاهمنامه، توسعه همکاریهای مشترک در زمینه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، بهرهمند شدن طرفین از امکانات از جمله فضای فیزیکی و تحقیقاتی و برگزاری مشترک سمینار، جشنواره، همایش و میزگرد است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین امضای این تفاهم نامه و جلسه هم اندیشی با دانشگاهیان استان گفت: دانشگاه باید ظرفیتهای بزرگ زیست بوم خود را شناسایی و جهت دهی کند و این مستلزم همافزایی تمام عناصر زیست بوم یعنی اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است که اساتید مهمترین رکن آن هستند.
عبدالحسین کلانتری با اشاره به اینکه دانشگاه از محیط خود بیگانه نیست، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات حوزه مطالعات دانشگاه، که یک حوزه تخصصی و جدی است، کنکاش پیرامون محیط نهاد علم است و نسبتی که نهاد علم با آن دارد.
وی افزود : در کنار رتبهبندی دانشگاهها به نسل اول، دوم و سوم، از منظر ارتباط نهاد علم با جامعه، دانشگاههای مردم مدار مطرح می شود و در امتداد آن هم مسئولیت اجتماعی دانشگاهها مد نظر قرار می گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از علمای حوزه مطالعات دانشگاه بر این باورند که از آغاز تشکیل دانشگاهها ارتباط نزدیکی میان این نهاد و جامعه و مردم برقرار بود اما بعدها فاصله ایجاد شد و این یک موضوع جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست.
کلانتری تاکید کرد: در کنار همه رتبههای کسب شده که در جای خود مهم و مغتنم است، دانشگاهها باید از خود بپرسند که آیا کمک و آورده ای برای محیط پیرامون خود داشتهاند.
وی از تدوین آییننامه مسئولیت اجتماعی برای دانشگاهها خبر داد و گفت: تصویب این آییننامه جهتدهی خوبی به فعالیتهای دانشگاهها خواهد داد.
کلانتری با بیان اینکه دانشگاه کردستان مسئولیت اجتماعی خود را تا حدودی ایفا کرده، افزود: دانشگاه کردستان پیشران توسعه استان است و با توجه به حضور اساتید برجسته در این دانشگاه و جایگاه بالایی که در رتبهبندیهای جهانی و کشوری دارد، انتظار میرود از فرصتها استفاده و فراتر از شاخصهای علمی، پژوهشی و فناوری وارد عرصه شده و مسئولیت اجتماعی خود را نیز ادا کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کردستان را یکی از مرزبانان هویتی ایران دانست و گفت: شان اساتید فراتر از انتقال دهنده صرف معلومات است و باید دانشجویان را به تلاش، پویایی، بهزیستی و مدارا تشویق کنند و مسیر زندگی را به انها نشان دهند.
وی بر احیای شان استادی در همه ابعاد آن تاکید کرد و افزود: اساتید با توجه به مسئولیتی که دارند، آگاهانه به مسئولیت خود عمل کرده و مهمترین نقش آنها امیدآفرینی و صورتبندی افقهای روشن است.
دانشگاه در استان فرهنگی کردستان نیازمند توجه ویژه است
رئیس دانشگاه کردستان هم گفت: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه معین استان، در بین دانشگاههای کشور دارای رتبه دهم و دانشگاهی بینالمللی است که از کشورهای مختلف دانشجو پذیرش کرده است.
حامد قادرزاده با اشاره به فرموده رهبری در رابطه با فرهنگی بودن استان کردستان، افزود: کردستان به حق استانی فرهنگی است که ارتباطی صمیمی با همه اقوام ایرانی دارد و دارای ویژگیهای خاصی است که آن را از سایر استانها متمایز میکند.
وی در رابطه با حوزه فعالیت فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه کردستان از نظر تعداد دانشجو، تا حدودی بومی شده و تبادل فرهنگی زیاد صورت نمیگیرد که امیدواریم سیاستگذاری به نحوی باشد که تبادل فرهنگی در دانشگاه انجام و ارتباط موثر با سایر اقوام ایرانی برقرار شود.
رئیس دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه تنها دانشگاه دولتی استان فرهنگی کردستان نیازمند توجه ویژه است، ادامه داد: نگاه ما به حضور مسئولان وزارت علوم در استان، مادی نیست اما باید توجه داشت که وجود اعتبارات گرچه کافی نیست اما شرط لازم برای توسعه و پیشرفت دانشگاه است.
قادرزاده با اشاره به اینکه در خارج از مرزهای کشور نگاه متفاوتی به دانشگاه کردستان وجود دارد، یادآور شد: امیدواریم با نگاه ویژه به استان یک سرمایهگذاری پربازده صورت گیرد و پایداری فرهنگی و امنیتی در استان را شاهد باشیم.
دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیسهای دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم پایه و فنی – مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
ثبت دیدگاه