اخبار ویژه
| 3 هفته قبل

۵۹۰میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت

به گزارش گفتمان: “ایرج عالی” روز سه شنبه اظهار کرد: این میزان اعتبار شامل ۳۲۰میلیاردریال اعتبارات ملی، ۱۵۰میلیارد ریال استانی، ۵۰ میلیارد ریال مدیریت جامع و ۷۳ میلیارد ریال نیز از محل تملک دارایی‌های استان است.

وی بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار( نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، افزود: این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

عالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش مؤثری در ممانعت از هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

وی به تفاهم نامه سه جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در یک دوره سه ساله یعنی از سال ۱۴۰۲تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان، طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرا می‌شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولدسازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهم‌ترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی, جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

عالی با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم‌ترین راهکارهای عملی و موثر، برای جبران کم آبی و عبور از بحران خشکسالی است که خوشبختانه مورد تاکید و حمایت مسئولان ارشد نظام نیز قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی،اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران و ایجاد پارک آبخیز از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می‌شوند.

معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام به منطور بازدید از طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری به شهرستان دهلران سفر کرده است.

وسعت جنگل‌های استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار و وسعت مراتع استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.