اجتماعی
| 2 هفته قبل

استاندار چهارمحال و بختیاری: اطلاع‌رسانی در خصوص بارندگی اخیر به عشایر کوچرو انجام شود

به گزارش گفتمان: غلامعلی حیدری شامگاه جمعه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از تلاش تمامی اعضای این ستاد و فرمانداران شهرستان‌های استان به‌ علت تلاش‌های بی‌وقفه در راستای پیشگیری از بروز حوادث قدردانی می‌شود.

وی افزود: با توجه به نزول رحمت الهی و بارش‌های اخیر، ۲ شهرستان اردل و کوهرنگ بارندگی بالای ۴۰ میلی‌متر داشتند.

حیدری به فصل کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به ییلاقی اشاره و تصریح کرد: فرمانداران مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت به عشایر داشته باشند.

وی یادآور شد: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل امور عشایر و فرمانداران شهرستان‌های هم‌مرز با خوزستان با همتایان خود در آن استان سعی کنند کوچ عشایر را عقب بیندازند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اداره‌کل امور عشایر استان برای عقب انداختن کوچ تا ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه جاری به عشایر پیامک ارسال کنند تا به عشایر و دام آن‌ها آسیب وارد نشود.

وی گفت: مدیرکل امور عشایر، شورای عشایر را تشکیل دهد و قبل از آن از شهرستان‌ها بازدید و وضعیت عشایر مشخص، به مسایل این قشر رسیدگی و زمینه تشکیل شورای عشایر شهرستان‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

حیدری تاکید کرد: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نسبت به پیگیری مستمر جاده‌های استان اقدام و مکان‌های ریزشی و رانشی را بررسی، از بسته شدن راه‌ها جلوگیری و موانع موجود رفع شود.

وی افزود: مدیرکل امور عشایر برای رفع مشکلات جاده‌های عشایری با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هماهنگ‌ باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری به لزوم آمادگی جمعیت هلال‌احمر به‌ویژه در شهرستان‌های اردل و کوهرنگ برای خدمات‌رسانی به عشایر اشاره و تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان اطلاع‌رسانی و صدور هشدارهای لازم به شیلات‌داران به‌همراه لایروبی جوی‌ها و جدول‌های کشاورزی را در دستور کار قرار دهد و فرمانداران این موضوع را پیگیری کنند.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان مراقبت لازم برای پیشگیری از بروز خسارت‌های احتمالی را در دستور کار داشته باشند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کمک مومنانه به افراد زیرپوشش خود را داشته باشد.

وی گفت: فرمانداران خسارت‌های وارد شده مربوط به حوادث اخیر را گزارش دهند و دفتر مدیریت بحران استانداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی خسارت مربوط به بارندگی‌های اخیر را به سازمان مدیریت بحران کشور اطلاع‌رسانی کنند تا جبران خسارت شود.

حیدری به آسیب به برخی گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری و اداره‌کل محیط‌زیست استان تدابیر لازم هایت خصوص را بیندیشند.

وی افزود: درخصوص تصادفات با توجه به دو سه روز تعطیلی مستمر و افزایش سفرها
همگان مراقبت لازم را بکنند و روز شنبه در محورهای ارتباطی استان حضور داشته باشند و فرمانداران بازدید و پیگیری کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان در صورت لزوم از توان بخش خصوصی بهره‌گیری کنند و نقاط حادثه‌خیز با هدف ایمن‌سازی جاده‌ها مشخص و تا حد ممکن رفع شود.

حیدری یادآور شد: با ایمن‌سازی جاده‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز و حضور میدانی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسانی در محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری زمینه کاهش تصادفات جاده‌ای فراهم شود.

بارش‌ها در روز پنجشنبه و اوایل روز جمعه در چهارمحال و بختیاری به‌ویژه در نواحی غربی و جنوبی شدت گرفت و به‌تدریج از اواسط روز جمعه تضعیف و برای روزهای جمعه و شنبه وزش باد شدید تا به‌نسبت شدید پیش‌بینی می‌شود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.