فرار مالیاتی برخی پزشکان کردستانی با ترفند پرداخت وجه نقد
13 خرداد 1403 - 10:30
بازدید 36
0
مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان از شناسایی ۸۵پزشک فراری از مالیات در کردستان خبر داد.
منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش گفتمان: با وجود قانون استفاده پزشکان از دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکی، اما برخی از پزشکان به خصوص مطب‌های دندانپزشکی، این اقدام خودداری کرده و به خاطر فرار مالیاتی، از بیماران و مراجعان خود درخواست وجه نقد یا انتقال به شماره کارت‌های جایگزین داشته و این وضعیت سبب مشکلاتی برای بیماران شده است.

جمعی از شهروندان سنندجی نسبت به اقدام این دسته از مطب‌ها به شدت گله‌مند بودند و گفت: پس از مراجعه به مطب پزشکان، ‌منشی مطب گفت که هزینه را کارت به کارت کنید و با وجود مخالفت، گفت می‌توانید به مطب دیگری مراجعه کنید!

در همین زمینه مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان می‌گوید: اطلاعات درآمدی پزشکان از مبادی مختلف گرفته می‌شود و اگر هم فرار مالیاتی داشته باشند، حسابشان رصد خواهد شد.

مصطفی فعله‌گری با بیان اینکه اطلاعات درآمدی پزشکان از مبادی مختلف از جمله کارت به کارت، واریزی کارت خوان، واریزی به حساب‌ها، کارت به کارت‌ها، نسخ الکترونیکی، درآمد بیمه‌ای و موارد دیگر گرفته می‌شود، بنابراین کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند، فقط خود و مردم را اذیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که از طریق دیگر درخواست حق ویزیت از بیماران می‌کنند، مرتکب فرار مالیاتی شده و با کار غیراخلاقی، جایگاه حرفه‌ای خودشان را زیر سؤال می‌برند و مردم را به اذیت می‌اندازند، اذعان داشت: مالیات واقعی پزشکان برای ما قابل تشخیص است، سال گذشته طبق بررسی میدانی بیش از ۸۵ مورد تخلف در استان شناسایی شد که ۵۳ مورد از این پزشکان امسال از تبصره ۱۰۰ محروم و تنبیه‌های شدیدی در قانون برای این مودیان از جمله پلمپ محل کسب پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان با تأکید بر اینکه انتقال به کارت جایگزین کارتخوان در مطب ممنوع بوده و هر کسی چنین درخواستی داشته باشد، مرتکب تخلف می‌شود تصریح کرد: امید که این دسته از پزشکان مسیر قانونی خود را پیش گرفته و به خاطر فرار مالیاتی چنین کاری انجام ندهد، کسانی که خوش‌حساب باشند، حداکثر تسهیلات و ارفاقات قانونی برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: هدفمان جلوگیری از رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی این دسته مودیان است، مودی که در مسیر قانونی فعالیت کند، تسهیل‌گری و حمایت خواهند شد اما کسانی که وارد فرارمالیاتی شوند، از بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی محروم و جرائم سخت حتی بیشتر از میزان مالیات، برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.

فعله‌گری در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که سال گذشته سهم سازمان شهرداری‌ها از محل ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده چقدر بود؟ اظهار کرد: علاوه‌بر وصول مالیات ۹ درصدی سنوات گذشته و ۱۰ درصدی سال‌جاری تحت عنوان وصول کالا و خدمات ارزش افزوده که ۴ درصد آن سهم شهرداری‌ها است، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان نیز به حساب شهرداری و دهیاری‌های سطح استان واریز شده که در قالب طرح‌های عمرانی و خدمات شهری و روستایی برای خود مردم هزینه می‌شود.

وی ضمن گلایه از شهرداری و دهیاری‌های سطح استان عنوان کرد: متأسفانه علی‌رغم پرداخت ماهانه مالیات؛ در خصوص نحوه هزینه‌کرد سهم مالیاتی تبیین و اطلاع‌رسانی از طریق آنان صورت نمی‌گیرد تا ضمن شفاف‌سازی، مردم هم با رغبت و ذوق بیشتری نسبت به تکالیف خود اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که مابقی مالیاتی که به حساب اداره‌کل مالیاتی کردستان واریز می‌شود، کجا هزینه می‌شود؟ توضیح داد: مالیات‌ها به طور مستقیم به حساب خزانه واریز خواهد شد و ما دخل و تصرف و هزینه‌کرد مستقیم در آن نداریم اما طبق آمارها، حجم اعتباراتی که دولت در استان هزینه می‌کند، ۵ برابر مالیات وصولی به حساب خزانه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.