خطای مدیریتی چگونه باعث افزایش مرگ ومیر بیماران کرونایی در ایلام شده است ؟
21 شهریور 1399 - 6:54
بازدید 2248
15

از آنجاییکه در نظام پزشکی این موضوع به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده ودر حال عملیاتی است که کاربری و تنظیمات این دستگاه براساس شرایط حیاتی بیمار باید توسط متخصص بیهوشی انجام پذیرد اما این موضوع مهم در مراکز درمانی استان ایلام نادیده گرفته شده است ،می تواند بعنوان یکی از عوامل اصلی عدم […]

پ
پ


از آنجاییکه در نظام پزشکی این موضوع به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده ودر حال عملیاتی است که کاربری و تنظیمات این دستگاه براساس شرایط حیاتی بیمار باید توسط متخصص بیهوشی انجام پذیرد اما این موضوع مهم در مراکز درمانی استان ایلام نادیده گرفته شده است ،می تواند بعنوان یکی از عوامل اصلی عدم تاثیرگذاری مثبت این دستگاه برروند کنترل مرگ ومیرهای کرونا مطرح باشد.

به گزارش گفتمان زاگرس:یکی از موضوعاتی که این روزها نگرانی مردم وجامعه پزشکی را برانگیخته است ،افزایش روند ابتلای به ویروس کرونا و میزان مرگ ومیرها در یکی دوماه اخیر است . در استان ایلام با وجود اینکه تست گیری از بیماران مبتلا به کرونا تابع شرایط خاصی شده وآمار مبتلایان ومرگ ومیرها کنترل شده اعلام می شود ،اما با این وجود بازهم روند، روند نامطلوب و نگران کننده ایست.

در تمامی جهان،نظام سلامت بر این استوار است که تا زمان کشف واکسن وپیشگیری از همه گیری این ویروس از تمامی شیوه ها برای حفظ جان مبتلایان بهره گیری شود . استفاده از دستگاه ونیتلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی یکی از ابزارهای مهم ورایج در نظام پزشکی جهان است که توانسته تاحدود زیادی مرگ ومیرهارا کنترل نماید.

در حالیکه با مساعدت معاون پارلمانی پیشین وزارت بهداشت ورییس کنونی جمعیت هلال احمر کشور (دکتر کریم همتی )بیش از چندین دستگاه ونتیلاتور به دانشگاه علوم پزشکی استان اختصاص یافته و با این حال تعداد مرگ ومیر ناشی از بیماری کرونا کاهش نیافته است ،موضوعی است که نیازمند بررسی و واکاوی علمی است.

از آنجاییکه در نظام پزشکی این موضوع به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده ودر حال عملیاتی است که کاربری و تنظیمات این دستگاه براساس شرایط حیاتی بیمار باید توسط متخصص بیهوشی انجام پذیرد اما این موضوع مهم در مراکز درمانی استان ایلام نادیده گرفته شده است ،می تواند بعنوان یکی از عوامل اصلی عدم تاثیرگذاری مثبت این دستگاه برروند کنترل مرگ ومیرهای کرونا مطرح باشد.

براساس بررسی های صورت گرفته ،در بخش بیماران کرونایی بیمارستان مصطفی ،ست  دستگاه ونتیلاتور برای بیماران حاد تنفسی کرونایی بمدت ۱۰دقیقه انجام می گیرد و مابقی زمان در اختیار پرستار صورت می پذیرد این درحالیست که براساس پروتکل های درمانی مسئولیت بخش مراقبتهای ویژه و تنظیم چنین دستگاههای در طول ۲۴ساعت باید توسط متخصص بیهوشی انجام گیرد .

اهمیت این موضوع از آنجا نشات می گیرد که براساس قانون طرح سلامت ،باید متخصص بیهوشی بصورت شبانه روزی در بخش مراقبت های ویژه مستقر شود ،با این تفاسیر با توجه به شرایط حاد کنونی ،متخصص مراقبتهای ویزه یا همان متحصص بیهوشی بایدمقیم بیمارستان باشد وتاثیراین موضوع بدلیل واگذاری دستگاههای حفظ حیات بیماران حاد کرونایی به افراد متخصص می تواند یکی از عوامل اصلی مرگ ومیرهای ناشی از کرونا دراستان قلمداد شود .

البته در دانشگاهی که در کمتر از یکسال معاونت درمانی بعنوان حساس ترین رکن آن بدلایل غیر فنی وغیر علمی سه بار تغییر کرده وافراد افقد تخصص در این پست حساس گمارده می شوند ،باید شاهد چنین بی نظمی ها وبی سامانی هایی در حساس ترین بخش های درمان یعنی بخش مراقبت های وِِیژه بیمارستانها باشیم به گونه ای که بدلیل عدم واگذاری مسئولیت این مراکز به افراد متخصص ،شاهد از دست رفتن هر روزه جان هم استانی هایمان باشیم .

بنابراین اینگونه برداشت می شود که مسئولیت مرگ ومیرهای این روزهای افراد مبتلا به کرونا بدلیل عدم استفاده درست وعلمی از دستگاه ونتیلاتور و عدم وجود متخصص بیهوشی مقیم در بخش مراقبت از بیماران کرونایی ت ااین لحظه متوجه دانشگاه علوم پزشکی استان است و برای کاهش تلفات لازم است در رویه ها وپروتکل های درمانی براساس قانون نظام سلامت عمل شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.