سنجاب ایرانی قربانی همستر مجازی + فیلم
20 خرداد 1403 - 11:15
بازدید 34
1
تب بازی همستر تا جایی بالا رفته که افرادی برای جلب توجه بیشتر اقدام به حیوان آزاری می‌کنند.
نویسنده : امیرحسین فتاحی
پ
پ

به گزارش گفتمان: همسترهای مجازی روزگار سنجاب را در دنیای واقعی تلخ کرده است؛ بازی که از اول فروردین امسال در بستر شبکه اجتماعی مجازی تلگرام راه‌اندازی و از اردیبهشت ماه در ایران بسرعت منتشر شد و مخاطبان و کاربران زیادی را به خود جذب کرد.

کاربران تلگرامی که با نات کوین به درآمد رسیدند یکی از عوامل اصلی تبلیغ و پیوستن تعداد زیادی دیگر از کاربران به بازی همستر بوده‌اند و در این بین افراد زیادی هم از فرصت پیش آمده برای جذب اعضای بیشتر به کانال‌ها و گروه‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تهیه و پخش پُست‌های آموزشی و یا مثل خیلی از رویدادهای دیگر که در کشور روی می دهد، ساختن ویدئو و مطالب طنز کرده‌اند.

نحوه بازی بدین گونه است که باید هر کاربر بر روی تصویر همستر ضربه بزند تا امتیازی به او تعلق گیرد و هرچقدر تعداد ضربه‌ها بیشتر باشد امتیاز بیشتری نصیب او خواهد شد.

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مجازی از مردی که سنجابی را بدست گرفته دست به دست می‌شود این مرد می گوید موجودی که ۸۰ میلیون نفر دنبال آن می گردند همین است و سپس سر و دهان این موجود بی آزار را گرفته و آن را بر صفحه گوشی‌اش می کوبد و به نوعی دارد از او تقاص ضربه هایی که توسط انگشتانش زده شده را می گیرد.

گفته می شود یکی از دلایلی که عنوان این بازی را همستر گذاشته‌اند ضربه زدن به صفحه نمایش گوشی برای بدست آوردن توکن، یادآور حرکات سریع و چابک همستر در طبیعت است.

برمبنای تحقیقات انجام شده سیستم عصبی-مرکزی انسان ها و پستانداران شبیه هم است یعنی واکنش و عکس العمل آنها به درد باهم یکسان است و از آنجا که سنجاب هم از رده پستانداران است برخوردی که در این ویدیو مشاهده می کنید منجر به درد و ضربه به این حیوان شده است.

برخی از افراد آگاهانه و یا ناآگاهانه برای سرگرمی و خنده اقدام به آزار و شکنجه دیگر موجودات زنده می کنند و چنین عملی از سوی صاحب نظران و کارشناسان امر یکی از اختلال های روانی و جامعه ستیزی به شمار می رود که فرد با آسیب و آزار حیوانات، لذت می برد.

نگهداری سنجاب ایرانی جرم است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان اظهار کرد: این ویدیو در اختیار یگان حفاظت محیط زیست استان قرار داده شده تا با همکاری پلیس فتا فرد خاطی شناسایی و تحویل مراجع قضایی داده شود.

حیدر ویسی با بیان اینکه گونه در اختیار این فرد، سنجاب ایرانی است که زیستگاه آن جنگل های بلوط زاگرس است، ادامه داد: سنجاب ایرانی نقش مهمی در تکثیر جنگل دارد و حیوان خانگی محسوب نمی شود و نگهداری از آن جرم است.

وی جنگل تراشی، آتش سوزی و تخریب جنگل را از عوامل تهدیدکننده این گونه جانوری خواند و بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده سنجاب و یا اطلاع از نگهداری آن توسط افراد می توانند با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا یگان حفاظت این اداره کل وارد عمل شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان افزود: این گونه جانوری را نباید در هر مکانی رهاسازی کرد بلکه باید آن را در اختیار محیط زیست قرار داد یا در مناطق جنگلی اقدام به رهاسازی آن کرد.

در ماده ۱۶ لایحه حمایت از حیوانات ۲۸ مورد از جرایم حیوان آزاری تعریف شده است، که مرتکبان آنها مستوجب مجازات خواهند بود. طبق این لایحه حیوانات با وجود آنکه ناطق نیستند، اما از احساس برخوردارند از این رو آزار آنها جرم شناخته شده و مرتکب باید مجازات شود.

بیشتر بخوانید:
ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری در چهارمحال و بختیاری
انقراض خاموش گونه‌های جانوری در همدان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.