استان ها
| 4 سال قبل

آگاه‌سازی دانش‌آموزان در مقابل کرونا؛ واجب‌تر از نان شب

به گزارش گفتمان زاگرس:با شروع سال تحصیلی جدید هراندازه که والدین تغذیه را اساس تقویت ایمنی جسمانی فرزندان در مقابل با کرونا بنا نهاده‌اند و انتظار یکسویه از مدارس را برای مراقبت از دانش آموزان دارند، اما آگاهی بخشی فرزندان در پیشگیری و مقابله با این ویروس از نان شب هم واجب‌تر است.

این روزها همزمان با بازگشای مدارس، توجه اغلب والدین به سلامت فرزندان در برابر ویروس کرونا است؛ به ویژه اینکه می‌بایست در محیط آموزشی در کنار یکدیگر ساعت‌هایی از روز را سپری کنند.

بسیاری از والدین انتظار دارند که مدارس از فرزندانشان در مقابل با کرونا مراقبت کنند و گویی مدارس خانه اول دانش آموزان تبدیل شده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که برخی دانش آموزان همدانی همچنان در رعایت بهداشت فردی با مشکل روبه رو هستند و منشاء این مسایل نیز به ناآگاهی آنان بازمی گردد.

اگرچه مدارس مسوولیت ارایه آموزش‌های لازم بهداشتی به ویژه در عصر شیوع کرونا را دارند اما مهمتر از آن، والدین هستند که باید نسبت به رعایت موارد بهداشت فردی، توصیه‌های ضروری را گوشزد کنند.

اینکه فقط مدارس را مسوول سلامت دانش آموزان بدانیم قطع به یقین منطقی نیست و این مهم همکاری ۲ سویه را بین مدرسه و خانه را می‌طلبد.

باید بپذیریم که با توجه به حجم انبوه دانش آموزان در برابر بضاعت در امکانات بهداشتی مدارس، هرگز نمی‌توان ضمانت سلامت و پیشگیری مطلق در برابر ویروس کرونا را داشت.

باید بپذیریم که با توجه به حجم انبوه دانش آموزان در برابر امکانات بهداشتی مدارس، هرگز نمی‌توان ضمانت سلامت و پیشگیری مطلق در برابر ویروس کرونا را داشت.

والدین: نگرانیم!
والدین در کلام نخست در برابر طرح این سووال که از بازگشایی مدارس و فصل جدید آموزش به خصوص در وضعیت شیوع کرونا چه نظری دارید، می‌گویند: نگرانیم. آنان ایراد اصلی را در جمعیت دانش آموزان مدارس به ویژه دولتی و محدودیت در امکانات بهداشتی مدارس می‌دانند.

به گفته والدین، بهتر است مدارس در صورتی که تمایل به حضور فیزیکی دانش آموزان بیشتر است، به صورت زوج و فرد فعالیت آموزشی داشته باشند.

برخی والدین نیز می‌گویند ساعات کلاس‌ها بهتر است کوتاه و دبیران مدارس، دانش آموزان را بیشتر به انجام تمرین و کارهای عملی در خانه سوق دهند تا کمتر درگیر آموزش در مدارس شوند.

شماری از والدین دانش آموزان نیز پیشنهاد دادند که معلمان نکات کلیدی را فقط آموزش بدهند و موارد جانبی به کار در خانه منتهی شود.

عده‌ای از والدین نیز خواستار آموزش‌های غیرحضوری هستند و معتقدند تردد دانش آموزان در مدارس با توجه به اجتماع آن‌ها در فضاهای سرپوشیده و عاری از هرگونه تهویه مناسب و تجهیزات بهداشتی خطرآفرین است.

به گفته آنان، با توجه به اینکه نیمه دوم سال با کاهش دما مواجه خواهیم بود و به تبع آن باید درب و پنجره کلاس‌ها بسته و بخاری جایگزین شود، چگونه می‌توان در این چنین محیطی انتظار شیوع کرونا را نداشت.

نبود بهداشت فردی پاشنه آشیل مدارس

یکی از والدین نیز در این باره گفت: باید بپذیریم که در بهداشت فردی نخستین آموزش‌ها باید توسط پدر ومادرها صورت بگیرد.

صفوری قلی زاده به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی فرزندم از مدرسه پایه دوم ابتدایی بازگشت متوجه تغییر رنگ و نوع ماسک او شدم.

وی افزود: وقتی سووال کردم که این ماسک چه کسی هست اینگونه پاسخ داد که با همکلاسیم عوض کردم!

قلی زاده بیان کرد: در واقع تصور کرده‌اند که ماسک مانند پاکن و مداد قابلیت تعویض و هدیه به یکدیگر را دارد و این مساله باعث شده است تا با حساسیت بیشتری به آموزش نکات بهداشتی توجه کنم.

رضا مخدومی یکی دیگر از والدین نیز با اشاره به ضعف امکانات در مدارس و لزوم توجه والدین گفت: وقتی به مدرسه دخترم مراجعه کردم، متوجه شدم همچنان دانش آموزان حتی در مقاطع بالاتر هم با نا آگاهی از بهداشت فردی مواجه هستند.

وی افزود: نوشیدن آب شرب از شیرهای مدارس آن هم با دست به طور قطع باید جلوگیری و اصلاح شود.

مخدومی بیان کرد: به تازگی سیستم ضدعفونی کردن دست‌ها در مدارس نصب شده و این اقدام قابل تقدیر است منتهی همچنان باید بر آموزش فردی دانش آموزان تاکید شود.

ساعات زنگ تفریح باید کاهش یابد چرا که زمینه اجتماعات دورهمی دانش آموزان حتی بدون ماسک را فراهم می‌کند که این مورد نیز خطرآفرین است.فرید عابدی یکی دیگر از والدین نیز گفت: از مدیران مدارس می‌خواهیم حتی اگر قرار بر شیوه نیمه حضوری آموزش در مدارس است، دروسی را حضوری کنند که نیاز اصلی دانش آموزان باشد.

وی افزود: درس‌هایی نظیر ریاضی، زبان انگلیسی، عربی و سایر دروس یادیگری بهتر است در مدارس باشد و مابقی به صورت ابزارهای آموزشی از راه دور انتقال یابد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه آموزشی شاد باید هرچه سریعتر با رفع ایرادها فعالیت فراگیر پیدا کند، گفت: هم اکنون نحوه تامین اینترنت و نوع استفاده از برنامه و نحوه یادگیری در این سامانه همچنان چالش والدین برای فرزندان است که امیدواریم برطرف شود.

۱۰ توصیه کلیدی به دانش آموزان

کارشناسان بهداشتی تاکید دارند: هراندازه که باید قبول کنیم مدارس با ضعف در تجهیزات بهداشتی مواجه هستند اما لزوم آگاهی بخشی والدین و معلمان نسبت به رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های کرونایی به دانش‌آموزان از نان شب واجب‌تر است.

در این ارتباط به دانش آموزان توصیه می‌کنند: خوراکی خود را به دیگران تعارف نکنید، از دست دادن و بغل کردن دوستان و معلمان بپرهیزند و شستن مرتب دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ ثانیه را نیز فراموش نکنید.

حفظ فاصله ۲ متری با دیگر دانش آموزان، ممنوعیت خرید از بوفه مدارس، استفاده از ماسک و مصرف غذا در بسته‌بندی مناسب نیز از دیگر توصیه های کارشناسان بهداشتی به آینده‌سازان کشور است.

از سوی دیگر به همراه داشتن محلول ضدعفونی، نگهداری لباس مدرسه در محل جداگانه در خانه و شستن هفتگی و جداگانه لباس‌های مدرسه نیز به اعتقاد کارشناسان بهداشتی جزو ملزومات پیشگیری از شیوع کرونا به شمار می‌رود.

ایرنا