لوازم آرایشی غیر بهداشتی؛ زنگ خطری بزرگ برای سلامتی
24 مرداد 1403 - 12:22
بازدید 47
3
آمارها می‌گویند بعضاً تا ۸۰ درصد از لوازم‌آرایش موجود در بازار قاچاق و غیربهداشتی هستند.
منبع : فارس
پ
پ

به گزارش گفتمان: «مصرف پودرهای سفیدکننده باعث شد لکه‌های سیاه‌رنگی آن را احاطه کند، لکه‌هایی که هر روز چهره‌ام را بیشتر از روز قبل عوض می‌کرد». این را یک دخترخانم ۲۵ساله که به کلینیک پوست مراجعه کرده است می‌گوید.

ایران در رتبه اول پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر مصرف لوازم آرایشی است. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد کالاهای بازار غیربهداشتی هستند.

مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو محمود آل‌بویه، با تأکید بر اینکه امروزه معضل حوزه آرایشی و بهداشتی، قاچاق و محصولات تقلبی است، می‌گوید: در این زمینه شناسه‌گذاری محصول روشی است که مصرف‌کننده می‌تواند با آن به اصالت فرآورده پی ببرد.

تاکنون ۲۹۶ نوع بیماری ناشی از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد شناخته شده که شایع‌ترین آنها التهاب پوست، جوش‌های صورت، حساسیت پوستی، آلرژی، نازایی، سقط‌جنین بیماری‌های کبدی و انواع سرطان است.

آمارها می‌گویند بعضاً تا ۸۰ درصد از لوازم‌آرایش موجود در بازار قاچاق و غیربهداشتی هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران محمدرضا بحیرایی، با اشاره به ممنوعیت واردات این بخش از سال ۹۷ تاکنون و خسارات مالی که به فعالان اقتصادی وارد شده، می‌گوید: در حال حاضر، مسئله اصلی و بحرانی، وجود انبوه کالاهای نامرغوب و تقلبی آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه است.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی علیرضا کیانی نیز با تأکید بر اینکه این انجمن نیز مخالفتی با واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ندارد، می‌گوید: بااین‌حال، معتقدیم و اصرار داریم که این واردات باید کنترل‌شده باشد و کانال‌های توزیع محصولات وارداتی نیز شفاف باشد.

کارشناس بهداشت، مهشاد با اشاره به اهمیت استفاده از لوازم آرایشی مناسب معتقد است: اصالت وسایل آرایشی بهداشتی باید مشخص باشد و این لوازم به‌هیچ‌وجه نباید از دست‌فروش‌ها خریداری شوند، زیرا محصولی که قرار است برای سلامت پوست و مو یا آرایش استفاده شود نباید مضر باشد.

بیشتر بخوانید:
کشف دارو و لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق در استان ایلام
کشف بیش از ۱۳۷ قلم داروی قاچاق در خرم‌آباد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.