مطالعات طرح حفاظت و احیای بافت تاریخی همدان به مساحت ۵۱۲ هکتار انجام شد
26 شهریور 1403 - 10:58
بازدید 10
0
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: مطالعات طرح حفاظت و احیاء بافت‌ تاریخی همدان در محدوده بافت تاریخی شهر به مساحت نزدیک به ۵۱۲ هکتار انجام شده و به منظور حفظ بافت تاریخی و فرهنگی، سیاست‌های حفاظت و احیا این محدوده تدوین می‌شود.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: علیرضا عباسیان روز دوشنبه اظهار کرد: بر اساس ماده سه «قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی» مصوب دوم تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، قرارداد تهیه طرح‌ ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان با مشاور دارای صلاحیت منعقد شده است.

وی اظهار کرد: کلیات طرح و ضوابط ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان مورد تایید قرار گرفته است و این طرح پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج استان به شورایعالی شهرسازی و معماری کشور ارسال خواهد شد.

عباسیان تصریح کرد: محدوده بافت تاریخی شهر همدان، قسمتی بسیار مهم و پر رنگ در نظام فعالیتی-عملکردی این شهر است و به دلیل وجود بازار و بناهای تاریخی در این محدوده، با همه قسمت‌های شهر ارتباط بسیار دارد.

وی ادامه داد: محدوده‌ مطالعاتی فراگیر در این طرح، برای همه محدوه شهر همدان در نظر گرفته شده و شناخت ویژگی‌های کلی شهر همدان در برنامه‌ریزی و طراحی و به منظور بهبود و ارتقای وضع کمی و کیفی بافت تاریخی شهر ارائه شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان در رابطه با اسناد تفصیلی طرح نیز گفت: اسناد تفصیلی طرح شامل سند اصالت و یکپارچگی، سیاست‌های حفاظت و احیا،مسائل و ظرفیت‌های محدوده، در قالب نظام استفاده از زمین، نظام دسترسی و نظام ارتفاعی تهیه و سیاست‌ها و راهکارهای حفاظت و احیاء ساختار در هریک از پهنه‌های محدوده بافت تاریخی شهر تدوین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی سال جاری در خصوص “مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف احیاء و تقویت سکونت در محدوده بافت های تاریخی ـ فرهنگی کشور”، ضوابط اختصاصی معماری و شهرسازی بافت با هدف حفاظت از ارزشهای تاریخی و فرهنگی بافت و ایجاد زمینه‌های ارتقای کیفی زندگی ساکنان تهیه شده است.

این مسوول اظهار کرد: این طرح تاکنون با برگزاری بیش از ۶۷ نشست منظم استانی شامل کمیته های راهبری،کمیته های کارشناسی و جلسات با دفتر مطالعات شهرداری و شهرداری مناطق همدان و با حضور کارشناسانی از راه و شهرسازی، استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، نظام مهندسی ساختمان، شورای اسلامی و شهرداری و همچنین بازدید های میدانی از محلات بافت تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.