دربی حساس ۱۰۴ و برتری تیمی پرسپولیس
03 مهر 1403 - 20:56
بازدید 20
2
با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس « دربی۱۰۴» از هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران چهارشنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۹، در ورزشگاه امام خمینی « ره» اراک برگزار می شود.
نویسنده : طاهر جمشیدزاده
پ
پ

گفتمان، طاهر جمشیدزاده: با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس « دربی۱۰۴» از هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران چهارشنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۹، در ورزشگاه امام خمینی « ره» اراک برگزار می شود که با تصمیم کمیته داوران بیژن حیدری داور وسط، به همراه کمک‌های کناری « علی رضا ایلدرم» و « علی رضا مرادی» و داور چهارم «حسن اکرمی» و ناظر این بازی «اسماعیل صفیری» به همراه داورVAR« پیام حیدری برادر قاضی اصلی میدان» و کمکش« وحید کاظمی» و همچنین افسرVAR« دانیال مرادی» این دربی حساس و جدال صعب و فشرده را که برای اولین بار به خاطر تعمیرات ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی تهران در خارج از پایتخت و در شهر صنعتی استان مرکزی « اراک» برگزار می شود که سرخ ها از آن دل خوشی نداشته و به گربه سیاه این تیم بدل گشته بود که هفته گذشته تابوی این فشار شکسته شد و شاگردان مربی ماتادور سرخ های تهرانی موفق شدند آلومینیوم اراک را در ورزشگاه شهر قدس« ورزشگاه قلعه حسن خان» ۲ بر صفر شکست دهند.

حالا سرحال و قبراق آماده جدال امروز هستند را قضاوت خواهند کرد که به دلیل حساسیت این بازی و رقابت در رنکینگ که سپاهان صدرنشین در جدال با همتای سبزپوش شهر خویش « ذوب آهن» چند روز پیش و در دربی نصف جهان مساوی کرد، حالا نیم نگاه پرسپولیس و استقلال و به ویژه سرخ‌های پایتخت برای تصاحب رده دوم جدول و نزدیکی هرچه بیشتر به تیم زردپوش دیار زاینده رود« سپاهان» است که باید تا پایان امروز منتظر نشست و دید که سرانجام در پایان کدام یک از این دو تیم سرخابی پایتخت فاتح دربی ۱۰۴ در خارج از تهران خواهد شد؟ که در این راستا پرسپولیسی‌ها باید بسیار مراقب سرزن‌های چالاک همتای آبی پوش خویش باشند و موقعیت ضربات کاشته و سانتر از جناحین به وسیله رامین رضاییان و ابوالفضل جلالی ندهند که بسیار زهردار و خطرناک ظاهر خواهند شد و همین تک موقعیت‌ها، نتیجه دربی امروز را رقم خواهند زد و در صورت برد تیم آبی پایتخت، موقعیت متزلزل سرمربی آبی پوشان در نیمکت استقلال را مستحکم و در ادامه امیدوار به بازی های آینده خواهد کرد.

اساسی‌ترین احساساتی که آدمی تجربه می‌کند هم شامل انگیزه‌هایی مانند گرسنگی و میل به غذا است و هم شامل هیجان‌هایی مانند شادی و خشم. انگیزه‌ها و هیجان‌ها رابطه تنگاتنگی با هم دارند. هیجان‌ها مانند انگیزه‌های اساسی می‌توانند رفتار را فعال سازند و هدایت کنند و ممکن است با رفتار برخاسته از انگیزش همراه باشند. برای مثال، علاقه به فوتبال و تیم محبوب مورد علاقه نه فقط انگیزه‌ای نیرومند، بلکه منبع بالقوه شادی نیز هست. انگیزه‌ها و هیجان‌ها را به رغم شباهت‌هایی که دارند، باید از هم متمایز دانست. یکی از وجوه تمایز آنها این است که هیجان‌ها را محرک‌های بیرونی فرا می‌خوانند، در حالی که انگیزه‌ها منشا درونی دارند. به دیگر عبارت، هیجان‌ها را غالباً رویدادهای بیرونی برمی‌انگیزند و جلوه‌های هیجانی نیز معطوف همان رویدادها است. برعکس، انگیزه‌ها غالباً تحت تأثیر رویدادهای درونی « مثلاً نوعی عدم تعادل زیستی» بروز می‌کند و طبیعتاً معطوف اشیاء خاصی« مانند غذا، آب و لذت بردن از فوتبال» در محیط هستند.

وجه تمایز دیگر انگیزه از هیجان این است که انگیزه را معمولاً نیاز معینی فرا می‌خواند، در حالی که محرک‌های بسیار زیادی می‌توانند هیجان‌ها را فراخوانند « برای مثال به پدیده‌های بسیار گوناگونی که می‌توانند موجب خشم شما شوند فکر کنید.» در عین حال این تمایزها مطلق نیست، چنانکه منبع بیرونی می‌تواند انگیزه‌ای را فراخواند- مثلاً منظره غذا می‌تواند موجب احساس گرسنگی شود. به همین ترتیب ناآرامی ناشی از عدم تعادل زیستی- مثلاً گرسنگی شدید- نیز می‌تواند هیجان‌ها را برانگیزد. با این حال، تفاوت‌های انگیزش و هیجان از نظر منبع فعال سازی، تجربه فردی و میزان تأثیر بر رفتار در چنان حدی است که ناگزیر باید این دو را جداگانه بررسی کرد. در واقع هیجان و شادی در فوتبال وضعیت پیچیده‌ای است در پاسخ به تجربه‌های دارای بار احساسات. هر هیجان شدید حداقل ۶ مؤلفه دارد.

مولفه‌ای که غالباً آن را در می‌یابیم و می‌شناسیم تجربه شخصی هیجان است، یعنی حالت خلقی یا احساساتی که با هیجان همراه هستند. واکنش‌های فیزیکی و جسمانی که در فوتبال مرسوم هستند. دومین مؤلفه هیجان محسوب می‌شوند. برای مثال، وقتی خشمگین می‌شوید ممکن است بی آنکه بخواهید بدنتان بلرزد یا صدایتان را بلند کنید. سومین مؤلفه، مجموعه افکار و باورهایی است که با هر هیجان معین همراه هستند و ظاهراً به طور خودکار در ذهن پیدا می‌شوند. برای مثال، احساس شادی و پیروزی تیم محبوب پرسپولیس برای دوستداران و هواداران این تیم در دربی ۱۰۴، غالباً همراه با هیجان ویژه و اندیشیدن درباره علل موفقیت تیم سرخپوشان پایتخت است.

بیشتر بخوانید:
خطای هاله ای داوری و حسرت پسادربی ۱۰۲
عدم بستر مناسب و تست لازم VARبرای دربی۱۰۲

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.