گفتمان، بهروز مردانی: مهمترین خبر سال گذشته در استان افتتاح و بهره برداری از تونل کبیرکوه در دهه فجر سال ۱۴۰۲ بود که یکی از مهمترین طرح ها و ابر پروژه های ایلام به دستان رییس جمهور فقید افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد. اما ریزش ناخواسته یکی از گالری های تونل این افتتاح را به تاخیر و حتی موجب تاخیر چند ماهه سفر ریاست جمهوری به استان ایلام گردید.
تا اینکه حادثه سقوط بالگرد و شهید شدن رییس جمهور و هیات همراه در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ سرنوشت تونل را به محاق و اتمام این پروژه را ابتر نمود.
هر چند دولتمردان دولت شهید رییسی در استان و شهرستان تلاشهای بسیاری برای بهره برداری از این تونل به عمل آوردند ولیکن کسی زیر بار مسئولیت آن نرفت تا به ناچار بصورت موقت مدت زمانی (اربعین) زیر بار ترافیک برده و مورد تردد قرار گیرد که موجی از خوشحالی و شور شعف مردمان منطقه را فراگرفت. لکن دیری نپاید که تعطیلی و مسدود شدن تونل هیجان خوشحالی را تبدیل به یاس و مردم را سرخورده کرد.
آنچه که از شواهد و قرائن پیداست مهمترین مسئله مسدودی تونل «پول» و نبود اعتبار جهت پرداخت طلب پیمانکاران و همچنین تخصیص اعتبار جهت انجام بخشهای باقیمانده کار تونل می باشد.
چیزی که مدیران استان اذعان دارند که اگر سفر رییس جمهور به استان اتفاق می افتاد قطعا اعتبارات لازم جهت تسریع و تکمیل تونل تزریق و پروژه به دست رییس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار میگرفت؛ اما اکنون که کسی مسئولیت پروژه را بر عهده نمیگیرد در نتیجه پولی در بساط نبوده و به همین خاطر در برابر پیمانکاران نقشی منفعل داشته و هر روز وعده های جدید برای بازگشایی آن بیان می کنند.
از طرفی دولت جدید نیز توجه و واکنشی به این پروژه حیاتی مردمان منطقه ندارد و تونل کبیرکوه در حقیقت به بچه سر راهی می ماند که در دولت قدیم نتوانست سرپا گیرد و دولت جدید نیز ظاهراً زیر بار مسئولیت آن نمی رود و بلاتکلیف و بی سرپرست مانده است.
اما در این بین نقش نماینده مردم در مجلس به عنوان موکل مردم و کاتالیزور در تسریع امور جاری بسیار مهم و تعیین کننده می باشد چرا که می تواند با رایزنی و اهرم هایی که در اختیار دارد وزیر مربوطه و سایر نهادهای دولتی را مجاب به تامین اعتبارات لازم جهت تسریع در تکمیل پروژه نموده و این فرصت را برای رییس جمهور مهیا کند تا اولین سفر استانی خود را به استانی محروم و غیر برخوردار که همانا «توجه و نگاه مساوات به مناطق کمتر توسعه یافته » از مهمترین شعارهای خود وی بوده اختصاص دهد.
یادآور می شود این معبر بخاطر روکش آسفالت لایه سوم تونل و جاده های دسترسی، روشنایی تونل، خط کشی و نصب علایم مسدود شده که روکش آسفالت از سمت آبدانان در حال انجام و از سمت دره شهر هنوز به پیمان نرفته، روشنایی آن نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مردم چشم انتظار بازگشایی هستند.