گفتمان، علی اصغر اسدی: در دوران انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قریب به ۱۹۰ هزار رای دهنده ایلامی به مسعود پزشکیان رای دادند، آرایی معنادار که تغییر در شیوه حکمرانی و مدیریت منطقی حوزه های گوناگون بدیهی ترین تحلیل و تفسیر آن خواهد بود.
هرچند نمیتوان فعالیت دوستان اصلاح طلب در ستادهای انتخاباتی را نادیده گرفت، اما واقعیت غیرقابل انکار، تفاوت آشکار مسعود پزشکیان نسبت به دیگر نامزدها و فراتر از آن احساس همزاد پنداری رای دهندگان استان یک دسته شیعه با فردی که گفتارش را با صداقت و کلام مولا عجین کرده بود عامل مهم این انتخاب بود.
به هر تقدیر صرف نظر از نگاه اصلاح طلبانه منتخب ملت که متعاقبا با تشکیل هیات دولت به وفاق ملی تغییر جهت داد، انتخاب دولت چهاردهم زاییده انتظارات و امیدهای ملی برای ایجاد تغییر و دگرگونی در بسیاری از سیاست فارغ از نگاهها و رویکردهای سیاسی است که باید در اجرای بسیاری از تصمیم گیری های بعدی نظیر انتخاب مدیران میانی و پایینی مطمح نظر باشد.
اینک که دولت بر روی ریل اجرا و سیاست گذاری کلان قرار گرفته است، در این دوره مهم گذار مدیریتی باید ملاحظات رای دهندگان مورد اهتمام قرار گرفته و از شکل گیری توتالیترایسم مدیریتی در استان ها و قیمومیت سیاسی تمامیت خواهانه جلوگیری به عمل آید.
آنچه که در این مرحله حساس و سرنوشت ساز بر روند حفظ سرمایه اجتماعی مورد انتظار است، پایان دادن بر تلاش ها برای مصادره آرای مردم بنام فعالیت های ستادی، دخالت های بی حد وحصر و تعریف ساختاری خارج از عرف سیاسی و اجرایی برای شکل دهی هدفمند به ساختار مدیریت شخص محورانه است.
از اینرو آنچه که اصل است، صرف نظر از تلاش های ساختارمند سیاسی محبوس در چهار دیواری ستادهای انتخاباتی و تاثیر گذاری یا عدم تاثیرگذاری برای گسیل این حجم از رای دهندگان به رییس جمهور منتخب، به سبک و سیاق ادوار گذشته، پایان کار ستادهای انتخاباتی در روز اعلام فرد پیروز انتخابات است.
چرا که بنا نیست ستادهای انتخاباتی به دولت سایه ای دیگر مبدل و به جای کمک به دولت منتخب باهدف تحقق وعده های انتخاباتی، از طریق رفتارهای متهورانه سیاسی و نقش آفرینی غیر ساختارمند به چوب لای چرخ سیستم اجرایی کشور تبدیل شوند.
چرا که اصرار بر رفتار غیر سودمند سهم خواهی مدیریتی با چاشنی تخریب و حذف ظرفیت های مدیریتی استان، بطور قطع معنایی جز نادیده انگاری عقبه پرشمار غیرسیاسی حامی رییس جمهور دستاورد دیگری در پی نخواهد داشت.
آنچه که مسلم است، ستاد انتخاباتی باید با احترام به اصل خواستگاه آرای مردمی و ِغیر حزبی رییس جمهور، با تعریف حد و حدود صلاحیت و اختیارات خود که در ۱۵ روز فعالیت انتخاباتی خلاصه می شود، پا را فراتر نگذارند، چرا که اصرار بر پی گرفتن چنین رفتاری قطعا نا امیدسازی و اضمحلال سرمایه های اجتماعی دکتر پزشکیان یعنی همین مردم ساده معمولی غیر سیاسی از جنس خود را بدنبال خواهد داشت.
دولت باید بدرستی به این نکته اهتمام ورزد که چنانچه در این مرحله حد و مرز اختیارات ستاد را به آنان یادآور نشود و بساط دخالت ها در تعیین مدیران را بر نچیند، در پایان کوتاه دوره چهار ساله مدیریتی، کار بسیار سخت و نفس گیری برای اقناع افکار عمومی و حفظ آرای موجود را در پیش خواهد داشت، تازهتر اینکه باید تلاش های مخرب رقبای سیاسی و دولت های در سایه را به آن بیافزاییم.
دولت باید بداند که قاطبه مردم به نجابت، اخلاص، تواضع و مردمی بودن مسعود پزشکیان رای داده اند، چنانچه آنان احساس کنند انگشت شمار افرادی بنام فعالیت ستادی در صدد مصادره آرای آنان برآمده و آن را در مسیر منافع خود و اطرافیانشان بکار ببندند، بطور حتم راه بر تکرار ماه عسل سیاسی جاری خواهند بست.
از این رو انتظار می رود تصمیم گیران دولت با رجحان منافع کلان سیاسی بر اهداف خرد معدود افرادی در استان ها. بی توجه به هیاهوهای رسانه ای و مجازی، سهم خواهی های فردی و استبداد سیاسی معدود چهره های سیاسی، رأسا در خصوص انتصاب مدیران استان ها تصمیم گیری نمایند.
بدیهی است در استان سرشار از ظرفیت های اقتصادی ایلام فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده و دولت باید بی توجه به مولفه سازی های غیر سازنده بومی و غیر بومی، مدیری را برای استان برگزیند که تامین کننده خواست و اراده ۶۰۰ هزار نفر باشد نه صرفا تضمین کننده منافع افراد خاصی باشد که دایره نفوذ آنان از خانواده هایشان هم فراتر نمی رود!
ثبت دیدگاه