گفتمان: برخی میگویند مترو خط ۲ شیراز به نزدیکی مقبره حافظ رسیده ولی مدیر میراث فرهنگی فارس میگوید این غیرممکن است. حافظیه جاییست که حافظ شاعر پرآوازه ایران در آن به خاک سپرده شده. خط یک مترو شیراز پیش از این راهاندازه شده بود.
خط دوم مترو شیراز که از شهرک میانرود آغاز میشود تا حافظیه و در نهایت به آرامگاه سعدی ختم میشود. اگر خط دوم به طور کامل اجرا شود آرامگاه حافظ در این نقطه واقع شدهاست. هرچند این طرح در دوره شورای پنجم شهر شیراز رد شد. اعضای شورا در آن زمان مخالف اجرای این طرح بودند. آنها میگفتند ادامه تونلهای مترو تا آرامگاه سعدی مخرب خواهد بود.
نه تنها حافظیه در خطر است که یک آبانبار تاریخی هم تخریب میشود. برای همین طرحی را مصوب کرده بودند که تونلها جلوتر از یک کیلومتری حافظیه نیایند. یعنی فقط تا فلکه اطلسی تونلهای مترو کشیده شوند و از آنجا تا آرامگاه سعدی تراموا کشیده شود.
اما عمر این مصوبه فقط تا پایان کار شورای پنجم بود. چون شنیده شده که شورای ششم این مصوبه را نادیده گرفته و تونلی که در یک کیلومتری حافظیه متوقف مانده بود را دوباره ادامه میدهد. رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل شواری پنجم گفته تونل حالا به نزدیکی ۵۰۰ یا ۶۰۰ متری حافظیه رسیده و کل طرحی که مصوب شده بود و تراموا نادیده گرفته شدهاست.
همچنین گفته طرحی که اکنون اجرا میشود تائیدیههای لازم را ندارد. منظورش تائید شورای ترافیک استان میراث فرهنگی و ترافیک کشور است. اما رئیس اداره کل میراث فرهنگی فارس میگوید این غیرممکن است. او گفته که به سمت حافظیه خط مترویی وجود ندارد.
ولی فعالان میراث فرهنگی نگران حافظیه و آبانبار تاریخی هستند. حافظیه پیش از این گورستان بزرگی بود که خود حافظ هم در آن دفن شدهاست. این گورستان نزدیک به ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و تا کنون هیچ مطالعه باستانشناسی روی آن صورت نگرفتهاست. فعالان میراث فرهنگی میگویند ادامه فعالیت تونل این گورستان را هم خراب میکند. مترو در شهرهای تاریخی بارها مشکلاتی به وجود آوردهاست.
پیش از این هم آثار تاریخی اصفهان در خطر عبور مترو بودند. این در حالیست که هماهنگی میان شهرداری و میراث فرهنگی این بحران را حل میکند.
ثبت دیدگاه