بازگشایی تونل کبیرکوه شروعی تازه برای راه سازی در آبدانان
17 آبان 1403 - 22:10
بازدید 55
7
شهرستان آبدانان از دیرباز بخاطر قرار نگرفتن در مسیر تردد و نداشتن راههای مناسب در بن بست جغرافیایی قرار و از بسیاری جهات توسعه نیافته باقی ماند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

به کزارش گفتمان:عدم توسعه یافتگی در مسیرهای مواصلاتی که خود مهتری عامل توسعه هستند و معابر عمومی درون شهری تسری یافته و کاملا مشهود و نمایان می باشد.

بطور مثال وقتی جاده های شهرستان جز ناوگان خود ترددی در آن برقرار نیست(بخاطر قرار نگرفتن در مسیر عبور و مرور) قاعدتاً راهها در حد همان راههای روستایی باقی و از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشند. و ایضا معابر درون شهری وضعیتی مشابه خواهند داشت.

با بازگشایی تونل کبیرکوه در ایام اربعین این نقیصه نمود آشکاری داشت بطوریکه معابر عمومی شهر جوابگوی حجم اضافی وارد شده به شهر را نداشته و مشکلاتی را پدیدار نمود و از طرفی بنا به گفته مسافران مهمان مسیر آبدانان به دهلران اکثرا از کم عرض بودن جاده و پیچهای تند و غیر استاندارد گلایه داشتند.

اکنون که تونل بازگشایی شده فصل جدیدی در تردد مسیرهای آبدانان خصوصا مسیر آبدانان به دهلران که خروجی اصلی تونل است جریان پیدا کرده بنابراین اصلاح و بهسازی این مسیرها خصوصا مسیر مورد اشاره که دارای پیچهای متعدد و غیر استاندارد می باشد امری اجتناب ناپذیر است.

در این خصوص مدیر راه و شهرسازی آبدانان می گوید طول مسافت آبدانان تا دهلران ۱۰۰ کیلومتر می باشد که بخشهایی از آن از جمله خروجی آبدانان تا پشت قلعه به طول دو و نیم کیلومتر و همچنین از شهر مورموری تا گچ زاغ به طول ۱۶ کیلومتر اصلاح شده است.

رحیم رشیدی ادامه میدهد از ابتدای محور روستای هفت چشمه تا انتهای شهر سرابباغ به طول تقریبی ۱۹ کیلومتر بخشی از کار انبیه آن صورت گرفته و در صورت تامین اعتبار تعریض جاده انجام و این مسیر اصلاح خواهد شد.

رشیدی مهمترین قسمت خطرساز مسیر آبدانان – دهلران را واریانت «شلت» عنوان و بیان می کند این محور دارای پیچهای متعدد با شیب تند به طول ۵ کیلومتر می باشد که لازمه ی اصلاح آن احداث تونلی به طول ۲۵۰ می باشد.

وی خاطرنشان می کند همچنین از امامزاده سید حبیب (ع) تا شهر دهلران نیز نیازمند تعریض و بهسازی است که بایستی در دستور کار قرار گیرد.

با این تفاسیر تخصیص اعتبار کلید واژه اساسی ترمیم و بهسازی این مسیر مهم و حیاتی است و مادامی که بودجه راههای شهرستان که مهمترین شریان‌های یک منطقه هستند در ردیف ملی قرار نگیرند با اعتبارات قطره چکانی شهرستانی و استانی اصلاح و ارتقا آنها میسر نمی شود.

امید است نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که یکی از سه مولفه اصلی کاری خود را حوزه راهها بیان نموده است نگاه ویژه ای به محورهای مواصلاتی شهرستان داشته و این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

بیشتر بخوانید:
جاده کمربندی باقرصدر و پروژه تونل کبیرکوه، توقف در یک ایستگاه
تونل کبیرکوه گروگان دولت قدیم، فرزند نامشروع دولت جدید/آقای نماینده ورود کنید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.