اجتماعی
| 1 هفته قبل

۳۰۰ کلاس درس در کرمانشاه تراکم جمعیتی بالایی دارند

به گزارش گفتمان زاگرس، سلمان محمدی، امروز (۲۳ آبان) در نشست تخصصی مدیران دوره اول متوسطه، با اشاره به نقش مهم مدیران مدارس متوسطه اول در هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان، گفت: مدیران مدارس باید از کلاس هفتم دانش‌آموزان را به سمت انتخاب رشته صحیح هدایت کنند.

وی تاکید کرد: باید این ذهنیت را در جامعه از بین ببریم که هنرستان محل تحصیل دانش‌آموزان ضعیف است، تا شاهد جهت‌گیری دانش‌آموزان به تحصیل بر اساس علایق و توانایی‌هایشان باشیم.

محمدی اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد صندلی‌ دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حتی به اندازه تمامی دانش‌آموزان معدل ۲۰ رشته تجربی هم نیست، لذا وقتی از راهنمایی و دبیرستان دخترها و پسرهایمان را خانم دکتر و آقای دکتر صدا می‌زنیم، انتظارات خود را از آنها بالا برده و چه بسا فرزندانمان را در پی قبول نشدن در این رشته‌ها درگیر افسردگی و آسیب‌های اجتماعی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید تب رشته تجربی و دکتر شدن را بین دانش‌آموزان پایین بیاوریم، گفت: واقعیت این است که شانس قبولی داوطلبان آزمون سراسری در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی زیاد نیست و اصرار دانش‌آموزان و خانواده‌ها به ادامه تحصیل در رشته علوم‌تجربی به امید قبولی در این رشته‌های پرطرفدار می‌تواند منجر به بروز ناکامی در آنها در پی قبول نشدنشان در رشته‌های دلخواه شود.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته باید در پایان برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به سمت تحصیل در هنرستانها هدایت شوند که برای رسیدن به این هدفگذاری ضمن اینکه نیاز به ساخت هنرستان و استخدام معلم و مربی متخصص داریم، باید دانش‌آموزان را هم برای تحصیل در هنرستان‌ها ترغیب کنیم.

محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به تراکم بالای برخی از کلاس‌های درس مدارس استان داشت و گفت: هم‌اکنون ۳۰۰ کلاس درس استان در برخی نواحی و مناطق به خصوص در ناحیه سه شهر کرمانشاه تراکم جمعیتی بالایی دارند و تعداد دانش‌آموزان آنها از ۳۶ نفر هم بیشتر است.

محمدی با بیان اینکه کمترین سرانه فضای آموزشی را در ناحیه سه شهر کرمانشاه و بعد از آن در شهرستان جوانرود داریم، گفت: سرانه فضای آموزشی استان در ناحیه سه شهر کرمانشاه سه مترمربع است.

محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به وجود دو نگاه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به آسیب‌های اجتماعی داشت و گفت: در حالی که در نگاه سخت‌افزاری فقط جرم دیده می‌شود و برخورد با جرم مدنظر است، اما در نگاه نرم‌افزاری باید بروز جرم در جامعه را ریشه‌یابی کرده و با ساخت مدرسه و ورزشگاه و دیگر فضاهای فرهنگی جامعه را از آسیب‌های اجتماعی دور کنیم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون سرانه فضای آموزشی مدارس در استان کرمانشاه ۶.۴ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است که میانگین کشوری این عدد ۵.۷ متر مربع است.

وی تاکید کرد: امروز فضای مجازی، ماهواره، گروه دوستان و… کار تربیتی را به کاری به مراتب سخت‌تر از گذشته تبدیل کرده و تربیت صحیح دانش‌آموزان در چنین فضایی به همراهی و همدلی همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت نیاز دارد.

محمدی با بیان اینکه تاکید وزارتخانه بر این است که برای تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان گفتمان تربیت در مدارس حاکم شود، گفت: اگر با نگاه تربیتی کار کنیم، خیلی از مشکلات حوزه تعلیم و تربیت حل می‌شود.

محمدی با بیان اینکه به دنبال تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان هستیم، گفت: آموزش‌وپرورش به دنبال پرورش دانش‌آموزانی نیست که فقط درس بخوانند یا فقط ورزش کنند، بلکه در تلاش است دانش‌آموزانی تربیت کند که در ابعاد مختلف تربیتی رشد یافته باشند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه رکن اصلی مدرسه مدیر مدرسه است، گفت: هیچ تحولی در مدرسه ایجاد نمی‌شود، مگر اینکه مدیر مدرسه بنیانگذار آن تحول باشد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بر اساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی است و می‌کوشد دانش‌آموزانی تربیت کند که به مراتبی از حیات‌طیبه برسند که زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) شوند.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید به سمت و سویی بروند که از امکانات در اختیار خود در جهت ارتقاء سیستم تعلیم و تربیت استفاده کنند، تاکید کرد: انتظار می‌رود مدیران مدارس از تمامی ظرفیت‌ها برای تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان استفاده کنند.